نگاهی به روابط هند با این کشور جزیره ای

راجنات سینگ سفر 3 روزه مالدیو را آغاز می کند: نگاهی به روابط هند با کشور جزیره ای

وزیر دفاع هند راجنات سینگ با همتای مالدیوی خود ماریا دیدی. Twitter/@MoDmv.

راجنات سینگ وزیر دفاع هند سفر سه روزه خود به مالدیو را از روز دوشنبه آغاز کرده است. وی در طول اقامت خود، یک کشتی گشت زنی سریع و یک فروند لندینگ کرافت را به نیروهای دفاع ملی مالدیو تحویل خواهد داد.

وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که کل گستره روابط دفاعی بین هند و مالدیو در جریان مذاکرات بررسی خواهد شد.

در بیانیه افزوده شده است که سفر راجنات به عنوان “نقطه عطف مهم در ایجاد پیوندهای دوستی قوی بین دو کشور” تلقی می شود.

روابط هند و مالدیو

هند یکی از اولین کشورهایی بود که مالدیو را پس از استقلال آن در سال 1965 به رسمیت شناخت. هر دو کشور پیوندهای قومی، زبانی، فرهنگی، مذهبی و تجاری مشترک دارند.

وزارت امور خارجه گفت که روابط هند با مالدیو عاری از هرگونه موضوع مناقشه برانگیز سیاسی است. این وزارتخانه گفت: «ادعای یک بار مالدیو به جزیره مینی‌کوی با معاهده مرزی دریایی در سال 1976 بین دو کشور حل شد، به موجب آن مالدیو مینی‌وی را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هند به رسمیت شناخت».

اعتماد و دوستی مالدیو با هند پس از کمک فوری دهلی نو به این کشور جزیره ای در جریان کودتای 1988 تقویت شد.

هند اولین کسی بود که در جریان سونامی سال 2004 و همچنین در جریان بحران آب در ماله در دسامبر 2014 به مالدیو کمک کرد.

در طول اوج مرحله کووید، هند به سرعت به همه همسایگان خود و سایر کشورها از جمله مالدیو با واکسن کمک کرد.

در ژانویه 2020، هند به سرعت 30000 دوز واکسن سرخک را برای جلوگیری از شیوع بیماری در مالدیو ارسال کرد.

دفاع و امنیت هند-مالدیو

دفاع و امنیت زمینه های اصلی همکاری بین هند و مالدیو از سال 1988 بوده است. “هند رویکرد بسیار منعطف و سازگاری را در برآوردن الزامات مالدیو در زمینه آموزش و تجهیزات دفاعی اتخاذ کرده است. همچنین یک برنامه اقدام جامع برای دفاع در آوریل 2016 به منظور تحکیم امضا شد. وزارت امور خارجه گفت: مشارکت دفاعی.

هند همچنین بیشترین تعداد فرصت های آموزشی را برای نیروهای دفاع ملی مالدیو (MNDF) فراهم کرده است که حدود 70 درصد از نیازهای آموزشی دفاعی آنها را برآورده می کند.

نیروی دریایی هند در سال‌های 2017، 2018، 2019 و 2021 تکاوران دریایی 10 نفره (تیم‌های آموزشی سیار) MTT را در مالدیو مستقر کرده است و همچنین تجهیزات هوایی را برای نظارت هوایی، MEDEVAC، SAR، قابلیت درج عمودی Helo-borne در اختیار MNDF قرار داده است.

«همکاری دفاعی ما به حوزه‌های رزمایش مشترک نیز گسترش می‌یابد [‘Ekuverin’, ‘Dosti’, ‘Ekatha’ and ‘Operation Shield’ (begun in 2021)]، آگاهی از دامنه دریایی، هیدروگرافی مشترک، اعطای سخت افزار، توسعه زیرساخت ها و غیره. پروژه های کلیدی در بخش دفاعی شامل مرکز آموزش ترکیبی (CTC) برای MNDF، سیستم رادار ساحلی (CRS) و ساخت ستاد جدید وزارت دفاع است. MEA گفت.

روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه

هند و مالدیو در سال 1981 یک قرارداد تجاری امضا کردند که صادرات کالاهای اساسی را فراهم می کند. در ژوئیه 2021، هند توافقنامه سهمیه بندی صادرات بدون محدودیت 9 کالای اساسی به مالدیو را برای سه سال آینده تمدید کرد.

تجارت دوجانبه هند و مالدیو برای اولین بار در سال 2021 از مرز 300 میلیون دلار عبور کرد و به رقم چشمگیر 323.29 میلیون دلار رسید. تجارت نسبت به سال قبل بیش از 31 درصد رشد داشته است.

واردات هند از مالدیو عمدتا شامل ضایعات فلزات است در حالی که صادرات هند به مالدیو شامل مجموعه ای از محصولات مهندسی و صنعتی از جمله داروها و داروها، دستگاه رادار، سنگ سنگ، سنگدانه ها، سیمان و محصولات کشاورزی مانند برنج، ادویه جات، میوه ها، سبزیجات و محصولات طیور است.

در سال 2021، دولت مالدیو قراردادی را با شرکت AFCONS مستقر در بمبئی برای ساخت پروژه اتصال مردانه بزرگ (GMCP) امضا کرد. این یک سال پس از بازدید وزیر امور خارجه هند، دکتر S Jaishankar از مالدیو و اعلام امضای یک پروژه زیربنایی 500 میلیون دلاری امضا شد.

این پروژه زیرساختی، که بزرگترین پروژه هند در مالدیو است، شامل ساخت یک پل به طول 6.74 کیلومتر و راه ارتباطی است که پایتخت مالدیو ماله را به جزایر مجاور ویلینلی، گلهیفالهو و تیلافوشی متصل می‌کند.

طبق گزارش کمیسیون عالی هند در مالدیو، این پروژه توسط هند با کمک مالی 100 میلیون دلاری با خط اعتباری 400 میلیون دلاری تامین شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را دنبال در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام.