وزیر خارجه تایوان می گوید چین در سال 2027 به تایوان حمله خواهد کرد

وزیر خارجه تایوان می گوید چین در سال 2027 به تایوان حمله خواهد کرد

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان. تصویر فایل/رویترز

تایپه: در میان شایعات محکم در مورد حمله چین به تایوان، وزیر امور خارجه این جزیره خودگردان معتقد است که چین تا سال 2027 صبر خواهد کرد.

جوزف وو روز پنجشنبه هنگام سخنرانی در برنامه رادیویی LBC در بریتانیا گفت: “ما تهدید نظامی چین را به شدت جدی می گیریم.”

او ادامه داد: من فکر می کنم سال 2027 سالی است که باید در مورد آن جدی باشیم.

او ابراز خوش‌بینی کرد که «هم‌پیمانان هم‌فکر، از جمله بریتانیا، می‌توانند از راه‌اندازی هر گونه جنگ چین علیه تایوان جلوگیری کنند».

ماه گذشته، رویترز گزارش داد که دولت بریتانیا مجوز افزایش قابل توجه واردات قطعات و فناوری زیردریایی تایوان در سال 2022 را صادر کرده است.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که نخست وزیر وقت بریتانیا، لیز تراس، خواستار یک «ناتوی جهانی» شد تا تایپه را به همان شیوه ای که این ائتلاف به کیف تامین می کرد، مسلح کند.

بر اساس گزارش ها، ویلیام برنز، مدیر سیا در ماه فوریه اظهارات مشابهی را در مورد چین و تایوان بیان کرده بود.

وی تاکید کرد که “رئیس جمهور شی به PLA، رهبری نظامی چین، دستور داده است که تا سال 2027 برای حمله به تایوان آماده باشند.”

با این حال، وی ادامه داد که این بدان معنا نیست که پکن “در سال 2027 یا هر سال دیگری تصمیم به حمله به خود گرفته است”.

ژنرال مایک مینیهان، فرمانده فرماندهی تحرک هوایی ایالات متحده (AMC)، یک ماه قبل از اظهارات برنز در یک ارتباط داخلی به کارکنان خود هشدار داد که نبرد برای جزیره ممکن است تا دو سال دیگر آغاز شود.

صحت این سند توسط سخنگوی AMC تایید شد، اما یک منبع پنتاگون که مایل است نامش فاش نشود، ادعا کرد که “این اظهارات نماینده دیدگاه وزارتخانه در مورد چین نیست.”

«کین گانگ» وزیر امور خارجه چین روز جمعه هشدار داد: «کسانی که در موضوع تایوان با آتش بازی می‌کنند، خود را خواهند سوزاند». او گفت که پکن «هرگز در برابر هر اقدامی که حاکمیت و امنیت چین را تهدید کند، تسلیم نخواهد شد».

رئیس‌جمهور شی در اوایل ماه جاری توسط کانال دولتی CCTV این کشور از ارتش خواسته بود تا «آموزش‌های معطوف به نبرد واقعی» را تشدید کند.

از سال 1949، زمانی که طرف بازنده در جنگ داخلی چین به جزیره گریخت و دولت خود را تأسیس کرد، تایوان عملاً مستقل بوده است.

ایالات متحده مدت‌هاست که روابط محکم و غیررسمی با تایپه، هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی، حفظ کرده است، علی‌رغم این واقعیت که تنها تعداد کمی از کشورها تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. واشنگتن هنوز رسماً پایبندی خود به اصل “چین واحد” را اعلام می کند.

پکن جزیره ای را که شورشیان کنترل آن را به دست گرفته اند، بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می داند. رهبری چین مدعی است که “اتحاد مجدد” مسالمت آمیز اولویت اصلی آن است، اما جایگزین های نظامی را به طور کامل نادیده نگرفته است.

(با ورودی های نمایندگی ها)
همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام