پیش‌نویس قانون چین برای الزام «ارزیابی امنیتی» برای محصولات جدید هوش مصنوعی مانند ChatGPT

پکن: پیش‌نویس قانون جدید گسترده‌ای توسط رگولاتور اینترنت این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمام سرویس‌های هوش مصنوعی جدید مانند ChatGPT که در چین توسعه یافته‌اند، قبل از اینکه اجازه فعالیت داشته باشند، باید مورد ارزیابی امنیتی قرار بگیرند.

در پیش نویس قانون منتشر شده توسط اداره فضای سایبری چین (CAC) آمده است: «قبل از ارائه خدمات به مردمی که از محصولات هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند، یک ارزیابی امنیتی باید از طریق بخش های نظارتی ملی اینترنت اعمال شود.

این مقررات در مورد ربات‌های ChatGPT مانند که توسط بزرگترین شرکت‌های فناوری کشور از جمله Baidu Inc رونمایی شده‌اند، نامشخص ایجاد می‌کند.

از زمانی که OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو ChatGPT را در ماه نوامبر راه اندازی کرد، این اقدام پس از عجله شرکت های چینی برای توسعه سرویس های هوش مصنوعی که می توانند گفتار انسان را تقلید کنند، اعلام شد.

بسیاری از شرکت های مشهور مانند Alibaba Group Holding Ltd، SenseTime Group Inc. و Baidu همگی قصد دارند پلتفرم قطعی نسل بعدی هوش مصنوعی را برای بزرگترین بازار اینترنت جهان بسازند.

پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی هشدار جهانی را در مورد پتانسیل این فناوری برای اطلاعات نادرست و سوء استفاده ایجاد کرده است، با تصاویر عمیق جعلی و به مردم نشان داده می شود که چیزهایی را به زبان می آورند که هرگز نگفته اند.

این پیش نویس قانون که «اقدامات اداری برای خدمات هوش مصنوعی مولد» نامیده شده است، با هدف اطمینان از «توسعه سالم و کاربرد استاندارد فناوری هوش مصنوعی مولد» است.

آن ادامه داد: محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی باید “ارزش های سوسیالیستی اصلی را منعکس کند و نباید حاوی محتوایی در مورد براندازی قدرت دولتی باشد”. همچنین نباید شامل «تبلیغات تروریستی یا افراطی»، «نفرت قومی» یا «محتوای دیگری که ممکن است نظم اقتصادی و اجتماعی را مختل کند» باشد.

اداره فضای سایبری چین گفت که به دنبال دریافت نظرات عمومی در مورد محتوای مقررات جدید است که تحت سیستم سیاسی بسیار متمرکز پکن تقریباً به قانون تبدیل خواهد شد.

“سخت ترین تا کنون”

اندی چون، استاد کمکی در دانشگاه سیتی هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیش‌نویس سند جدید CAC یکی از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات تاکنون برای هوش مصنوعی مولد است.

او گفت، شرکت‌هایی که ارزیابی‌های امنیتی را ارائه می‌کنند باید بسیار مراقب باشند تا مطمئن شوند که هر منبع داده‌ای که برای یادگیری هوش مصنوعی استفاده می‌شود باید مطابق دستورالعمل‌ها، دقیق، بی‌طرفانه باشد و حقوق IP دیگران را نقض نکند.

اطمینان از دقت سخت است. هیچ سیستم هوش مصنوعی مولد تا به امروز نمی تواند این کار را انجام دهد. سرکوب نظارتی در حالی صورت می‌گیرد که غول‌های فناوری چین تلاش‌های خود را در بخش تحت نظارت افزایش داده‌اند.

واحد رایانش ابری علی‌بابا روز سه‌شنبه از محصول خود به نام Tongyi Qianwen رونمایی کرد که انتظار می‌رود در نرم‌افزار ارتباطات محل کار و لوازم خانگی این غول فناوری منتشر شود.

دنیل ژانگ، مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای گفت که این نرم‌افزار در «لحظه‌ای پرابراه فناوری که توسط هوش مصنوعی مولد و محاسبات ابری هدایت می‌شود» آمده است.

و بایدو – که موتور جستجوی پیشرو در کشور را اداره می کند – محصول چت هوش مصنوعی “Ernie Bot” خود را ماه گذشته منتشر کرد. اما سرمایه گذاران تحت تاثیر نمایش مهارت های زبانی و ریاضی ربات در یک رونمایی قرار نگرفتند و باعث شد سهام تا 10 درصد سقوط کند.

ChatGPT در چین در دسترس نیست، اما نرم‌افزار آمریکایی پایگاهی از کاربران چینی را نیز به دست آورده است که از شبکه‌های خصوصی مجازی برای دور زدن این ممنوعیت استفاده می‌کنند و آن را برای نوشتن مقاله و جمع کردن امتحانات به کار می‌گیرند.

و یک وبلاگ نویس 24 ساله از شانگهای در این ماه زمانی که از فناوری هوش مصنوعی برای “احیای” مادربزرگ مرده خود استفاده کرد و تصاویری واقعی از تعامل خود با خویشاوند متوفی تولید کرد، سر و صدای زیادی به پا کرد.

پکن برنامه های بلندپروازانه ای را برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2030 اعلام کرده است و گروه مشاوره مک کینزی تخمین می زند که این بخش می تواند تا آن زمان هر سال حدود 600 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی چین اضافه کند.

اما همچنین هشدار داده است که دیپ فیک ها “خطری برای امنیت ملی و ثبات اجتماعی” هستند.

پکن در ماه ژانویه قوانین جدیدی را به اجرا درآورد که به کسب و کارهایی که خدمات دیپ فیک ارائه می دهند ملزم می شود هویت واقعی کاربران خود را به دست آورند. آنها همچنین نیاز به برچسب گذاری مناسب محتوای عمیق جعلی دارند تا از “هر گونه سردرگمی” جلوگیری شود.

تماشا کنید: ChatGPT چیست؟ Vantage with Palki Sharma: مقصد جدید شما برای اخبار جهانی | Vantage در Firstpost

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام