چانگ 5 پرچم چین را بر روی ماه قرار می دهد. گلدان با سنگ ماه ، خاک برای رسیدن به زمین تا 17 دسامبر – اخبار فناوری ، Firstpost

پنجاه و یک سال پس از آنکه ایالات متحده آمریکا در ماموریت آپولو 11 پرچم خود را بر سطح ماه به اهتزاز درآورد ، به دومین کشوری تبدیل می شود که پرچم خود را بر روی ماه برافراشته می کند. قبل از اینکه ماژول صعود از سطح ماه بلند شود ، پرچم از ناو Chang’e 5 پهن شد و روی مدار و ماژول خدماتی که به دور زمین می چرخد ​​قرار گرفت. این فضاپیما اکنون در حال بازگشت به زمین است و پس از نزدیک به 40 سال اولین نمونه های سنگ ماه را از زمان بازگشت ماموریت های ماه و ایالات متحده و روسیه به زمین آورده است.

مدارگرد و وسیله نقلیه ورود مجدد برای یک هفته دیگر ماه را دور می زند و منتظر یک پنجره زمان باریک است تا یک سفر تقریبا سه روزه ، 3،83000 کیلومتر را به زمین برگرداند ، آسوشیتدپرس گزارش شده این دستگاه ابتدا از جو زمین “گزاف گویی” خواهد کرد تا سرعت آن قبل از جدا شدن وسیله نقلیه ورودی و شناور رفتن روی چترها برای فرود آمدن ، کاهش یابد.

در حالی که چین مادر خود را در مورد تاریخ فرود نگه داشته است ، گزارش های رسانه ها حاکی از آن است که این فضاپیما هر زمان بین 16 تا 17 دسامبر در جایی در مغولستان داخلی فرود خواهد آمد.

بدون پرچم معمولی

پرچم چین روی ماه یک پرچم پارچه ای مخصوص طراحی شده است که یک سال طول کشید تا دانشمندان چینی درست شوند. طبق گزارشی توسط CGTN، هوای سخت در ماه باعث می شود که هر پرچم معمولی تجزیه شود و رنگ به دلیل “تابش شدید الکترومغناطیسی و اختلاف زیاد دما بین روز و شب روی سطح ماه” به سرعت کمرنگ شود.

  تغییر 5 پرچم چیناس را روی ماه قرار می دهد.  گلدان با سنگ ماه ، خاک تا 17 دسامبر به زمین می رسد

تصویری شبیه سازی شده از صعود کننده هواپیمای فضاپیمای Chang’e-5 که از سطح ماه در مرکز کنترل هوافضا پکن (BACC) در پکن در 3 دسامبر سال 2020 منفجر می شود. کاوشگر ماه قمری پنجشنبه شب با محموله ای از ماه بلند شد رسانه های دولتی گزارش دادند که نمونه های ماه در اولین مرحله بازگشت به زمین است.
اعتبار تصویر: اداره ملی فضایی چین / شین هوا از طریق AP

ناسا موافقت می کند که شش پرچمی که فضانوردان خود برجای گذاشته اند به احتمال زیاد است سفید شده و حتی متلاشی می شود از ترکیب تابش خورشید و 14 روز متناوب نور خورشید ، هنگامی که درجه حرارت تا 100 درجه سانتیگراد می رود ، با 14 روز تاریکی ، که دما می تواند تا -150 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

چنگ چانگ ، مسئول سیستم برافراشتن پرچم Chang’e-5 در این باره گفت: “رنگ آمیزی پارچه های معمول معمولاً سخت است ، در حالی که پارچه های رنگ آسانی معمولاً شکننده هستند.” CGTN. “تیم ما بیش از یک سال طول کشید تا مواد عالی را پیدا کند.”

این تصویر گرفته شده توسط دوربین پانوراما از روی ترکیب فضاپیمای Chang'e-5 بالابرنده و فرود آورنده که توسط اداره ملی فضایی چین ارائه شده است ، سطح ماه را پس از نشستن روی ماه در روز سه شنبه ، 2 دسامبر سال 2020 نشان می دهد. دولت چین می گوید این فضاپیما روی زمین فرود آمد ماه در روز سه شنبه برای بازگشت سنگهای ماه به زمین برای اولین بار از دهه 1970.  (اداره ملی فضایی چین / شین هوا از طریق AP)

این تصویر گرفته شده توسط دوربین پانوراما از روی هواپیمای ترکیبی لندر-اسکندر فضاپیمای Chang’e-5 ارائه شده توسط اداره ملی فضایی چین ، سطح ماه را پس از نشستن روی ماه در روز سه شنبه ، 2 دسامبر سال 2020 نشان می دهد. دولت چین می گوید این فضاپیما روی زمین فرود آمد ماه در روز سه شنبه برای بازگشت سنگهای ماه به زمین برای اولین بار از دهه 1970. (اداره ملی فضایی چین / شین هوا از طریق AP)

این پرچم دو متر عرض و 90 سانتی متر طول دارد. وزن کل پیکربندی که پرچم را نگه می دارد در کل کمتر از یک کیلوگرم است. و از آنجا که Chang’e 5 یک ماموریت بدون سرنشین است ، همه این کارها توسط یک بازوی رباتیک انجام شد.

Chang’e 5 – نامگذاری شده برای الهه ماه چینی – بود چهارشنبه 25 نوامبر راه اندازی شد در ساعت 2.00 بامداد IST (چهارشنبه ، 25 نوامبر 4.30 بامداد BJT) از مرکز فضایی ونچانگ در استان جزیره هاینان در جنوب جزیره. دو نفره لندر / مدارگرد در بالای موشک عظیم Long March-5Y بلند شد. این سومین بار است که چین یک سفینه فضایی رباتیک را روی ماه قرار می دهد.

از آنجا که چین در حال حاضر یک مریخ نورد فعال در سمت تاریک ماه دارد ، این مأموریت بسیار مفیدتر بود. با استفاده از Chang’e-5 ، چین فناوری های جدیدی را آزمایش کرده است – برای عملکردهایی مانند ناوبری ، فرود ، لنگر انداختن در فضا و ورود دوباره به زمین – که برای مأموریت های آینده به ماه و مریخ مفید خواهد بود. اینها همچنین در آینده به مأموریت های خدمه کمک خواهند کرد.

Chang’e-5 همچنین سنگ ماه و خاک را بازگردانده است ، که به ما کمک می کند ماه و منظومه شمسی را بهتر درک کنیم. تصور می شود که سنگهایی که مأموریت چینی آورده است جدیدتر هستند ، حداقل در مقایسه با سنگهای آورده شده توسط ایالات متحده ، که قدمتی در حدود 3.2 میلیارد سال دارند و همچنین به ما کمک می کند تا ماه را دقیق تر قدمت بگذاریم.

جمع آوری سنگ و بازگشت

روند جمع آوری نمونه های سنگ و خاک ، که به عنوان یک تمرین دو ساعته برنامه ریزی شده بود ، 19 ساعت به پایان رسید. این کاوشگر در حالی که سنگهای سطحی را نیز جمع می کرد ، به وزن تقریبی دو کیلوگرم ، دو متر به زیر سطح ماه فرو رفت. اینها در ظرفی بسته شده و سپس روی ماژول صعود كه از ماه منفجر می شود ، بارگیری می شوند. ماژول صعود در یکشنبه ، 6 دسامبر در ساعت 3.12 صبح IST (5.42 صبح BJT ، به وقت محلی) در آنجا قرار گرفت و ظرف نمونه را به کپسول برگرداننده منتقل کرد.

مطابق با شین هوا گزارش ، ماژول بازگشت دهنده مدارگرد از ماژول صعودی جدا شده و منتظر زمان مناسب برای شروع سفر خود به زمین است.

کاوشگر Chang’e-5 شامل چهار ماژول جداگانه است که با هم کار می کنند تا سنگ ها را به زمین برگردانند. اینها شامل مدارگرد و بازگشت کننده (که به دور ماه می چرخیدند) ، فرودگر و صعود کننده (که روی ماه فرود آمدند) هستند. فرودگر هنوز در سطح ماه است. در حالی که پس از جمع آوری سنگ اطلاعات زیادی در مورد اهداف ماموریت آن شناخته نشده است ، گزارشی توسط Phys.org اظهار می دارد که می تواند 14 ماه زمینی (یک روز قمری) روی ماه بماند تا اینکه از کار بیفتد.

همچنین بخوانید: چانگ 5 چین حفاری در ماه را تقریباً دو روز پس از فرود در اقیانوس طوفان کامل کرد