چرا ترکیه احتمالا دوباره به پای صندوق های رای می رود؟

انتخابات انجام شد، اما هنوز رئیس جمهور نشده است: چرا ترکیه احتمالا دوباره به پای صندوق های رای می رود

ترکیه احتمالاً در 28 مه مجدداً برای انتخاب رئیس جمهور رأی خواهد داد. AP

پس از آنکه هیچ یک از نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری 14 مه، 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، احتمالاً ترکیه دوباره به پای صندوق های رای می رود. انتظار می‌رود دور دوم انتخابات بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو در 28 می برگزار شود.

لیر ارز ترکیه، سهام و اوراق قرضه دلاری آن در حالی سقوط کردند که به نظر می رسید انتخابات ریاست جمهوری برای دور دوم دور دوم پیش می رود. رویترز گزارش بعدازظهر دوشنبه

چرا هنوز رئیس جمهور جدیدی در ترکیه وجود ندارد و در آینده چه اتفاقی می افتد؟ بیایید درک کنیم.

مقالات مرتبط

بوقلمون

ترکیه به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می رود: اردوغان چقدر با رقیب کیلیچداراوغلو متفاوت است

بوقلمون

“گاندی” ترکیه: کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان و “آینده” دموکراسی ترکیه کیست؟

چه خبره؟

قبل از اینکه به آن پاسخ دهیم، در اینجا چیزی است که باید بدانید.

نامزدی برای ریاست جمهوری ترکیه به بیش از 50 درصد آرا نیاز دارد. با این حال، اگر هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری نتوانند به این آستانه دست پیدا کنند، دو نامزد برتری که بالاترین آرا را کسب کرده اند، در یک رقابت مستقیم در دور دوم انتخابات که یکشنبه پس از دور اول انتخابات برگزار می شود، با یکدیگر روبرو خواهند شد.

حدود 64 میلیون نفر، از جمله رای دهندگان خارج از کشور، واجد شرایط رای دادن در انتخابات سراسری 14 مه ترکیه بودند.

انتخابات انجام شد اما هنوز رئیس جمهور نشده است چرا ترکیه احتمالا دوباره به پای صندوق های رای می رود
کمال قلیچداراوغلو، نامزد مخالفان، 45 درصد آرا را به دست آورده است. AP

آسوشیتدپرس (AP) احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) گزارش داد که 99.4 درصد از آرای داخلی و 84 درصد از آرای خارج از کشور شمارش شده است. در زمان نگارش این گزارش، اردوغان با 49.4 درصد آرا پیشتاز بود و کیلیچداراوغلو با 45 درصد آرا.

نامزد سوم، سینان اوگان، 5.2 درصد آرا را به دست آورد.

در انتخابات ریاست جمهوری 2018 ترکیه، اردوغان با کسب 53 درصد آرا اکثریت مطلق را به دست آورد، در حالی که نامزد دوم 31 درصد آرا را به دست آورد. ایندین اکسپرس.

نامزدها چه می گویند؟

اردوغان که به مدت دو دهه در ترکیه حکومت کرده است – ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور، اوایل روز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که در دور اول برنده خواهد شد. با این حال، او گفت که دور دوم را می پذیرد.

رئیس جمهور مستقر در اواخر یکشنبه شب به هواداران خود گفت: «ما قویاً معتقدیم که در پنج سال آینده به ملت خود خدمت خواهیم کرد. CNBC.

کیلیچداراوغلو امیدوار بود که در دور دوم پیروز شود. اگر ملت ما گفت دور دوم، ما با کمال میل آن را می پذیریم. ما قطعاً در دور دوم در این انتخابات پیروز خواهیم شد. همه این را خواهند دید. CNN.

پیش از این، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) که نامزد شش حزب مخالف است، گفته بود که حزب عدالت و توسعه (AK) اردوغان خواستار بازشماری آرا در سنگرهای مخالفان مانند آنکارا و استانبول برای به تاخیر انداختن نتایج شده است. CNN.

اوگان، نامزد جناح راست اتحاد اجدادی، بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که شنیده است که آرای خارج از کشور “دستکاری شده است”.

«شمارش آرا در یک محیط سالم انجام نمی شود. من به YSK هشدار می دهم [the Supreme Election Council]. اقدامات لازم را فورا انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که روند شمارش آرا به سرعت انجام می شود. علاوه بر این، ما اجازه نخواهیم داد که با دستکاری آرای خارجی، یک امر محقق شود. روزنامه گاردین.

اوگان در توئیتی گفت که رای دوم “کاملاً ممکن است” و “ناسیونالیست های ترک و آتاتورکیست ها در جایگاه کلیدی این انتخابات قرار دارند”. CNN.

به گفته تحلیلگران، دانشگاهی سابق که اندیشکده TURKSAM را تأسیس کرد، بسته به اینکه از چه نامزدی حمایت می کند، می تواند «شاه ساز» در دور دوم انتخابات باشد. رویترز

همچنین بخوانید: زلزله، اقتصاد، اپوزیسیون متحد: چرا اردوغان ممکن است در انتخابات ترکیه شکست بخورد

بعدش چی؟

هاکان اکباس، مدیر عامل خدمات مشاوره استراتژیک، یک مشاور، گفت: اگر دور دوم انتخابات در دو هفته دیگر در 28 مه برگزار شود. رویترز که اردوغان یک مزیت خواهد داشت.

اردوغان در دومین رای گیری پس از اینکه اتحاد او بسیار بهتر از ائتلاف مخالفان عمل کرد، برتری خواهد داشت.

دو هفته آینده احتمالا طولانی ترین دو هفته در تاریخ ترکیه خواهد بود و اتفاقات زیادی خواهد افتاد. من انتظار سقوط قابل توجهی در بورس استانبول و نوسانات زیادی در ارز را دارم.»

انتخابات انجام شد اما هنوز رئیس جمهور نشده است چرا ترکیه احتمالا دوباره به پای صندوق های رای می رود
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر رقیب اصلی خود کمال قلیچداراوغلو برتری دارد. رویترز

نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات یکشنبه برگزار شد، از رقابت تنگاتنگی حکایت داشت که باعث شد کیلیچداراوغلو با دو نظرسنجی که نشان می‌دهد او از آستانه 50 درصد عبور کرده، کمی پیشی بگیرد.

اشاره شد که منتقدان نگران هستند که اردوغان در صورت حفظ قدرت، «خودکامه‌تر» حکومت کند رویترز

در صورتی که او در دور دوم با اختلاف کمی شکست بخورد، برخی از تحلیلگران می گویند انتظار می رود اردوغان نتایج را به چالش بکشد.

در انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه نیز برگزار شد، ائتلاف خلق از جمله حزب عدالت و توسعه اردوغان به سمت اکثریت در پارلمان 600 کرسی نزدیک شد. همانطور که در رویترزحتی اگر قلیچداراوغلو، که قول احیای دموکراسی در ترکیه را داده است، بتواند اردوغان را در دور دوم شکست دهد، یک دولت منشعب را رهبری خواهد کرد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود، اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام