چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟

نارندرا مودی، نخست‌وزیر نارندرا مودی در طول 9 سال قدرت، تحسین مردم از سراسر جهان را برانگیخت. دیپلماسی خارجی از نکات برجسته دوره اوست. رهبر نخست‌وزیر هند مانند هیچ رهبر دیگری هند را در نقشه جهان قرار داده است.

محبوبیت او با استقبالی که از ستاره های راک در بازدیدهای خارج از کشور دریافت می کند مشهود است. همه خواهان برخورد با مودی هستند. این ما نیستیم که این را می گوییم… بلکه رئیس جمهور آمریکا جو بایدن است. اخیراً در جریان نشستی با رهبران چهارگانه در توکیو، بایدن گفت: “شما برای من مشکل واقعی ایجاد می کنید…” تعجب کنید که چرا. مودی اولین سفر دولتی خود را در ماه ژوئن به ایالات متحده انجام می دهد و بایدن مملو از درخواست ها برای شرکت در رویدادهایی است که رهبر هند در آن سخنرانی می کند.

چیزی که مودی را متمایز می‌کند، آدرس‌های قدرتمند، رفتار صادقانه‌اش و البته آغوش‌های صمیمانه‌اش است. او به چندین کشور بزرگ و کوچک سفر کرده است، پیوندهای فراموش شده را تجدید کرده و پیوندهای جدیدی ایجاد کرده است.

نگاهی می اندازیم به اولین های متعدد در دیپلماسی خارجی نخست وزیر.

همچنین بخوانید: Modi@9: چگونه نخست وزیر مودی از گذشته استعماری دور می شود

بازدید از پاپوآ گینه نو

مودی اولین نخست وزیر هند بود که در اوایل ماه جاری از پاپوآ گینه نو بازدید کرد. و چه استقبال قابل توجهی از او شد.

هنگامی که نخست وزیر در 21 مه وارد کشور شد، همتای وی از پاپوآ گینه نو جیمز ماراپه او را در آغوش گرفت و سپس به نشانه احترام خم شد تا پاهای رهبر هند را لمس کند.

9 سال دولت مودی چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟
جیمز ماراپه، نخست وزیر پاپوآ گینه نو، به محض ورود مودی به کشور، پای او را لمس می کند. PTI

نخست‌وزیر در سخنرانی در اجلاس سران هند و جزایر اقیانوس آرام (FIPIC) در پورت مورسبی به رهبران 14 کشور جزیره اقیانوس آرام گفت که هند یک “شریک توسعه قابل اعتماد” خواهد بود.

مودی گفت که با بررسی چین، مودی گفت: «آنهایی را که ما قابل اعتماد می دانستیم، معلوم شد که در مواقع ضروری در کنار ما نبودند. در این زمان‌های چالش‌برانگیز، یک ضرب‌المثل قدیمی ثابت شده است: «دوست نیازمند واقعاً یک دوست است».

خوشحالم که هند در این دوران چالش برانگیز در کنار دوستان جزیره اقیانوس آرام خود ایستاد [the Covid pandemic]. چه واکسن و چه داروهای ضروری، گندم یا شکر. هند در راستای توانایی های خود به همه کشورهای شریک کمک کرده است.»

پاپوآ گینه نو و فیجی نیز بالاترین جوایز غیرنظامی را به نخست وزیر اعطا کردند.

همه به‌روزرسانی‌های زنده از 9 سال دولت مودی را اینجا ببینید

شکستن یخ با دانمارک

در ماه مه سال گذشته، همزمان با ادامه درگیری روسیه و اوکراین، نخست وزیر مودی سفری کلیدی به اروپا را آغاز کرد. سفر او به دانمارک – اولین بار توسط یک نخست وزیر هند – در دو دهه گذشته بسیار مهمتر بود.

9 سال دولت مودی چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟
نخست وزیر مودی و همتای دانمارکی وی مت فردریکسن در طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در اقامتگاه رسمی نخست وزیر مارینبورگ، در کونگنز لینگبی، شمال کپنهاگ، دانمارک در 3 مه 2022. AP

روابط بین هند و دانمارک پس از سفر آتال بیهاری واجپایی، نخست وزیر کپنهاگ در سال 2002، زمانی که آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر وقت هند در مورد نحوه برخورد با پاکستان و کشمیر توصیه هایی به هند داد، خصمانه شد. از آن زمان هیچ نخست وزیری به این کشور سفر نکرده بود و در سال 2009، زمانی که مانموهان سینگ برای یک نشست سازمان ملل به کپنهاگ رفت، هیچ مذاکره دوجانبه ای با دانمارکی ها انجام نداد.

سپس پرونده «قطعات اسلحه» پورولیا به محل اختلاف بین دو ملت تبدیل شد. اما با سفر مودی، روابط گرم شد.

همچنین بخوانید: 9 سال دولت مودی: از پارلمان جدید تا مجسمه وحدت، شگفتی های معماری هند نارندرا مودی

ریاست جلسه شورای امنیت

در اولین مورد برای هند پس از استقلال، نخست وزیر مودی در 9 اوت 2021 ریاست جلسه ای را در جریان ریاست دهلی نو بر شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) بر عهده داشت. او رهبری مناظره ای را با عنوان “افزایش امنیت دریایی – موردی برای همکاری بین المللی” بر عهده داشت. .

نخست وزیر یک چارچوب پنج اصل را برای این مناظره ترسیم کرد. اولین مورد از بین بردن موانع تجارت دریایی بود. در این زمینه، مودی بر SAGAR (امنیت و رشد برای همه در منطقه)، چارچوب هند در سال 2015 برای امنیت دریایی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی گفت: برای تجارت آزاد و دریایی، همچنین لازم است که حقوق دریانوردان سایر کشورها را کاملاً رعایت کنیم.

رواندا، اولین بار دیگر

در جریان تور سه کشور به آفریقا در ژوئیه 2018، نخست‌وزیر کشوری را انتخاب کرد که هیچ نخست‌وزیر هندی پیش از آن پا به آن نگذاشته بود. مودی یک سفر دو روزه به رواندا، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای آفریقا، داشت.

دیدارهای دوجانبه با رئیس جمهور پل کاگامه، مذاکرات در سطح هیئت و دیدارهایی با رهبران تجاری و جوامع هندی برگزار شد.

توافقنامه همکاری دفاعی بین دو کشور امضا شد و هند نیز اعلام کرد که در رواندا ماموریت خود را افتتاح خواهد کرد.

همچنین بخوانید: چگونه نخست وزیر مودی ماهرانه از دیپلماسی دیاسپورا برای پیشبرد داستان در حال رشد هند استفاده می کند

سفر تاریخی به اسرائیل

در 4 ژوئیه 2017، مودی در تل آویو فرود آمد و اولین نخست وزیر هند شد که به اسرائیل سفر کرد. وی این دیدار را “پیشگامانه” خواند، زیرا در فرودگاه مورد استقبال همتای اسرائیلی خود بنیامین نتانیاهو قرار گرفت.

9 سال دولت مودی چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟
نارندرا مودی اولین نخست وزیر هند شد که به اسرائیل سفر کرد. در اینجا او با همتای اسرائیلی خود بنیامین نتانیاهو در ساحل اولگا در حال تعامل بود. PTI

این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور تلقی شد. برای سال‌ها، هند و اسرائیل در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کردند و دهلی نو مرتباً از دولت یهودی تسلیحات خریداری کرده است. با این حال هیچ نخست‌وزیر هند پیش از این به این کشور سفر نکرده بود. این امر ارتباط زیادی با سیاست جنگ سرد، ترس از بیگانگی جمعیت مسلمان هند و خشم جهان عرب داشت.

اما مودی مردی است که قوانین خود را می سازد.

یک سال بعد او میزبان نتانیاهو در هند بود.

توقفی سریع در رام الله

در فوریه 2018، مودی اولین نخست وزیری شد که برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی طولانی مدت به فلسطین سفر کرد. او در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله فرود آمد.

هند به طور تاریخی از آرمان فلسطین حمایت کرده است، اما هیچ نخست وزیری تا کنون از آن بازدید نکرده است. رهبران فلسطینی این دیدار را “تاریخی” خوانده بودند، در حالی که وزارت خارجه هند آن را “واقعاً خاطره انگیز و تاریخی در ساخت” خواند.

نخست وزیر در یک توقف سه ساعته در حضور محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین سخنرانی کرد. او فلسطین «مستقل و مستقل» را تأیید کرد.

سخنرانی در پارلمان بریتانیا

در سال 2015، مودی اولین رهبر هند بود که در پارلمان بریتانیا سخنرانی کرد. به گفته یک نشریه، سخنرانی او که سرشار از طنز و اشارات تاریخی بود، در گالری سلطنتی پارلمان بریتانیا مورد تشویق قرار گرفت. ایندین اکسپرس گزارش.

او همچنین در مورد تروریسم و ​​رادیکالیسم صحبت کرد.

9 سال دولت مودی چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟
مودی در 12 نوامبر 2015 در گالری سلطنتی در خانه های پارلمان در مرکز لندن به اعضای پارلمان و مهمانان دعوت شده سخنرانی می کند. رویترز

مودی در سخنرانی خود در برابر قانونگذاران بریتانیایی گفت: «خیلی چیزها وجود دارد که دیگر نمی توان درباره آنها انگلیسی بودن یا هندی بودن آنها را تشخیص داد: مثلاً جگوار یا اسکاتلند یارد…. و قوی‌ترین بحث ما این است که آیا زمین لرد به‌طور ناعادلانه نوسان می‌کند یا دریچه در باغ‌های ادن خیلی زود ترک می‌کند. و ما رپ Bhangra از لندن را دوست داریم همانطور که شما رمان انگلیسی هندی را دوست دارید.

یک سفر مهم به امارات

در آگوست 2015، مودی از امارات متحده عربی بازدید کرد. این سفر ابعاد استراتژیک و اقتصادی عمده ای داشت، اما چیزی که آن را بیش از پیش مهم کرد این بود که این اولین سفر نخست وزیر هند به این کشور عربی خلیج فارس در بیش از سه دهه گذشته و اولین سفر مودی از یک کشور اسلامی بود.

ایندیرا گاندی بود که آخرین بار در سال 1981 به این کشور سفر کرد.

نخست وزیر در ورزشگاه کریکت دبی هزاران مهاجر هندی را سخنرانی کرد. او با رهبران در مورد تجارت، سرمایه گذاری و امنیت گفتگو کرد.

تعامل دهلی نو با غرب آسیا به عقب افتاده بود، اما نارندرا مودی آن را احیا کرد.

نشان دادن در مغولستان

مغولستان که بین روسیه و چین قرار دارد، همسایه معنوی هند محسوب می شود. با این حال، هیچ نخست وزیری تا سال 2015 به این کشور سفر نکرده است. مودی در ماه مه همان سال از مغولستان دیدن کرد.

با تجاوز فزاینده چین، رهبر متوجه شد که کشور آسیای شرقی برای هند مهم است.

9 سال دولت مودی چرا نخست وزیر برای سیاست خارجی نمره کامل می گیرد؟
مودی با لباس سنتی مغول در جشنواره Mini Naadam در اولان باتور مغولستان شرکت کرد. عکس فایل/PTI

«رابطه ما رابطه‌ای است که در مقیاس تجاری سنجیده نمی‌شود یا با رقابت با دیگران هدایت نمی‌شود. این یک رابطه انرژی مثبت بی‌اندازه است که از پیوندهای معنوی و آرمان‌های مشترک ما سرچشمه می‌گیرد.» نخست وزیر با تقویت روابط با ملت گفت.

او در پارلمان مغولستان سخنرانی کرد و یک مشارکت استراتژیک با این کشور آغاز کرد.

رهبران سارک برای ادای سوگند در سال 2014 دعوت شدند

مودی حتی قبل از ادای سوگند در 26 مه 2014 شروع به بازنویسی قوانین کرد. او به عنوان نخست وزیر منتخب، از روسای دولت های تمام کشورهای جنوب آسیا دعوت کرد.

فرستادگان خارجی شاغل در دهلی نو در گذشته در مراسم تحلیف شرکت کرده اند، اما هیچ رهبر جهانی به این مراسم دعوت نشده بود که تا سال 2014 به عنوان یک رویداد داخلی تلقی می شد.

در ابتدا، سران کشورهای افغانستان، بنگلادش، بوتان، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا به مراسم ادای سوگند در Rashtrapati Bhawan دعوت شدند. علیرغم گمانه زنی ها، نواز شریف، نخست وزیر وقت پاکستان در این مراسم شرکت کرد.

امروزه کشورها برای کمک در زمان بحران، مشاوره و موارد دیگر به هند مراجعه می کنند. مودی واقعاً دیپلماسی خارجی را بازتعریف کرده است و برنامه های بزرگی برای آینده دارد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام