چگونه سازنده تراشه قصد دارد همه چیز را با هوش مصنوعی وارد کند، پردازنده‌های هوش مصنوعی را در هر رایانه شخصی بکار گیرد

Gambit هوش مصنوعی اینتل: چگونه سازنده تراشه قصد دارد به هوش مصنوعی وارد شود و پردازنده‌های هوش مصنوعی را در هر رایانه شخصی بسازد

رقابت برای عرضه برترین پردازنده متمرکز بر هوش مصنوعی شدیدتر از همیشه است. Meteor Lake به لطف رویکرد جدید جدید در طراحی CPU نقطه عطفی برای اینتل خواهد بود. اینتل آینده ای را متصور است که در آن هر رایانه شخصی یک پردازنده هوش مصنوعی در سطح محلی خواهد داشت

اینتل از جزئیات اولیه پلتفرم آتی خود، Meteor Lake، که قرار است اواخر امسال با تاکید قوی بر بهبود عملکرد هوش مصنوعی برای مشتریان راه اندازی شود، رونمایی کرده است. با توجه به اهمیت فعلی هوش مصنوعی در محاسبات، اینتل سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که دستگاه های مشتری می توانند تجربیات هوش مصنوعی ماهرانه ای را بدون تکیه بر منابع ابری برای بارهای کاری در حال ظهور و موارد استفاده ارائه دهند.

رقابت برای عرضه بهترین پردازنده متمرکز بر هوش مصنوعی شدیدتر از همیشه است و Meteor Lake نقطه عطفی برای اینتل است. Meteor Lake با اتخاذ رویکردی جدید در طراحی CPU، این پتانسیل را دارد که احیای مجدد اینتل را در نبردی داغ با AMD، NVIDIA و حتی اپل درگیر کند.

نسل جدید: پردازنده های Meteor Lake
Meteor Lake نشان دهنده نسل بعدی CPUهای اینتل است که با استفاده از فرآیند Intel 4 و ترکیب فناوری بسته بندی Foveros اینتل در طرحی به سبک چیپلت مشخص می شود. این طراحی نوآورانه مستلزم جداسازی اجزای مختلف پردازنده به کاشی‌ها یا چیپ‌لت‌های مجزا است که مدیریت توان پیشرفته و توانایی هدف‌گیری هر کاشی را برای بارهای کاری خاص ممکن می‌سازد.

مقالات مرتبط

برنامه ریزی

آیا قصد دارید از ChatGPT برای نوشتن رزومه خود استفاده کنید؟ نظرسنجی نشان می‌دهد که استخدام‌کنندگان ممکن است شما را در محل رد کنند

برنامه ریزی

هوش مصنوعی NVIDIA را در مسیر تبدیل شدن به اولین سازنده تراشه ایالات متحده با ارزش بیش از 1 تریلیون دلار قرار می دهد

در میان این تراشه‌ها، CPU معماری هیبریدی مشاهده شده در پردازنده‌های نسل دوازدهم و نسل سیزدهم را با تاکید زیادی بر بهره‌وری انرژی حفظ می‌کند. علاوه بر این، اینتل یک GPU کاملاً جدید معرفی می‌کند که گرافیک Arc را یکپارچه می‌کند، از جمله پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته مانند ردیابی پرتو و XeSS، همه در یک طراحی کم مصرف.

با این حال، تمرکز اصلی اینتل بر روی موتور جدید هوش مصنوعی یکپارچه شده است که به عنوان VPU (واحد پردازش بینایی) شناخته می شود. این مؤلفه آماده است تا با کاهش قابل توجه نیازهای محاسباتی استنتاج هوش مصنوعی، بارهای کاری هوش مصنوعی سمت مشتری را به جلو سوق دهد.

مادربردهای جدید برای پردازنده های Meteor Lake
اطلاعاتی در مورد جزئیات سوکت پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل منتشر شده است. پیش از این، سوکت LGA1700 برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل دوازدهم Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake استفاده می‌شد. گمانه زنی هایی در مورد اینکه آیا این سوکت در نسل بعدی CPU ها نیز پشتیبانی می شود وجود دارد.

به نظر می رسد که CPU Meteor Lake نسل چهاردهم اینتل با مادربرد Z790 نسل سیزدهم سازگار نخواهد بود. گزارش ها حاکی از آن است که اینتل سوکت جدیدی به نام LGA 1851 را برای CPU های دسکتاپ آینده معرفی خواهد کرد. در کنار سوکت جدید، انتظار می‌رود اینتل چیپست مادربرد Z890 را نیز عرضه کند که شایعه شده است که شامل پیاده‌سازی PCI-e 5.0 برای M.2 NVMe SSD می‌شود. این نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مادربردهای Z890 اینتل نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر از SSD‌های نسل پنجم NVMe پشتیبانی می‌کنند.

اطلاعات فاش شده حاکی از آن است که سوکت جدید LGA 1851 از نظر اندازه شبیه به سوکت قدیمی LGA 1700 است، به این معنی که سازگاری کولر باید بین دو سوکت ثابت بماند.

هنوز مشخص نیست که “رفرش” شایعه شده Raptor Lake تحت نام تجاری نسل سیزدهم یا چهاردهم قرار می گیرد و از کدام سوکت استفاده می کند، LGA 1700 یا LGA 1851. حدس و گمان هایی وجود دارد که سوکت جدید از سه نسل پردازنده اینتل پشتیبانی می کند. .

علاوه بر این، اگر شایعه شده Raptor Lake S Refresh روی LGA 1700 منتشر شود و روی مادربردهای نسل قبلی Z790 و سایر مادربردها پشتیبانی شود، نشان می دهد که اینتل از سوکت LGA 1700 برای سه نسل مختلف پردازنده استفاده کرده است.

شرط بزرگ اینتل بر روی هوش مصنوعی – VPU ها یا واحدهای پردازش بصری
به طور معمول، بیشتر بارهای کاری هوش مصنوعی در فضای ابری انجام می شود، که می تواند منجر به افزایش هزینه ها برای فروشندگان نرم افزار شود، زیرا این ابزارها از نظر منابع محاسباتی پیشرفته تر و سخت تر می شوند. همچنین نگرانی هایی برای حفظ حریم خصوصی برای کاربران وجود دارد. با ادغام هوش مصنوعی در ویژگی هایی مانند Windows Copilot، اینتل نیاز به پذیرش کامل این فناوری را تشخیص می دهد.

این جایی است که VPU یا واحد پردازش بینایی در پلت فرم Meteor Lake نقش مهمی ایفا می کند. این پردازنده تخصصی به طور خاص طراحی شده است تا حجم کاری هوش مصنوعی را با کارایی بیشتری نسبت به یک CPU همه منظوره یا حتی یک GPU مناسب و هاردکور مدیریت کند.

VPU ها قرار است برای چه مواردی استفاده شوند؟
VPU ها این بارهای کاری را به صورت محلی روی دسکتاپ یا لپ تاپ پردازش می کنند. VPU برای کارهای پایدار هوش مصنوعی مانند اعمال افکت‌هایی مانند تاری پس‌زمینه بهینه شده است، در حالی که GPU را می‌توان برای هوش مصنوعی ادغام شده در خطوط لوله رندر استفاده کرد و CPU می‌تواند کارهای سبک وزن را انجام دهد. همه این مؤلفه ها را می توان به طور همزمان برای بارهای کاری که می تواند از نقاط قوت منحصر به فرد هر یک بهره مند شود، استفاده کرد.

اینتل نمونه ای از اجرای تولید تصویر Stable Diffusion در GIMP بر روی پلتفرم Meteor Lake ارائه کرد. در این سناریو، سیستم یک تصویر پیچیده بر اساس یک اعلان متنی تولید کرد و از CPU، GPU و VPU با هم استفاده کرد. این فرآیند تقریباً 20 ثانیه طول کشید.

علاوه بر این، یک ابزار Super Resolution را می توان به طور انحصاری بر روی VPU اعمال کرد و یک نسخه با وضوح بالاتر از تصویر را تنها در چند ثانیه ارائه کرد. راندمان و عملکرد افزایش یافته VPU همچنین جلوه هایی مانند تاری پس زمینه را بهبود می بخشد و تشخیص لبه را بهبود می بخشد در حالی که انرژی کمتری مصرف می کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام