چگونه شی جین پینگ با دیدار خود سلطه G7 را به چالش می کشد

همزمان با نشست سران گروه هفت (G7) در ژاپن، چین نشست سران خود را برگزار می کند. رئیس جمهور چین شی جین پینگ میزبان اولین نشست حضوری پنج کشور آسیای مرکزی در شهر شیان، مرکز استان شانشی در شمال غربی این کشور است.

این نشست در حالی برگزار می شود که چین در تلاش برای تقویت روابط و همکاری اقتصادی با همسایگان خود در آسیای مرکزی است.

چه کسانی در این نشست شرکت می کنند، چه چیزی در این نشست مورد بحث قرار گرفت و چرا اجلاس مهم است؟ توضیح می دهیم.

مقالات مرتبط

چین

هدف چین تسلط بر آسیای مرکزی با رونمایی شی جین پینگ از “طرح توسعه” بزرگ است.

چین

شی جین پینگ میزبان اولین نشست چین و آسیای مرکزی در این ماه خواهد بود

نشست چین و آسیای مرکزی

در این اجلاس دو روزه که روز جمعه (19 مه) به پایان می رسد، رهبران پنج کشور آسیای مرکزی – سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، امامعلی رحمان تاجیکستان، شوکت میرضیایف از ازبکستان، صدیر جپاروف از قرقیزستان و قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان حضور دارند. .

در حاشیه این اجلاس، شی جینپینگ با رهبران دوجانبه نیز گفتگو کرد.

تقویت تجارت و روابط

از پیشنهادات برای ایجاد زیرساخت های بیشتر تا افزایش تجارت، شی برنامه هایی برای توسعه آسیای مرکزی در این اجلاس ارائه کرد.

شی در سخنرانی خود در جمع رهبران آسیای مرکزی گفت: ما باید روابط اقتصادی و تجاری را گسترش دهیم آسوشیتدپرس (AP).

وی همچنین خاطرنشان کرد که چین و کشورهای آسیای مرکزی باید اعتماد را افزایش دهند و از “منافع اصلی مانند حاکمیت، استقلال، عزت ملی و توسعه بلندمدت” “حمایت واضح و قوی” ارائه کنند. رویترز

نخست وزیر چین افزود: چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، امنیت و ساخت قابلیت دفاعی است.

چگونه شی جین پینگ با اجلاس چین در آسیای مرکزی تسلط G7 را به چالش می کشد
این نشست در زمانی برگزار می شود که چین تلاش می کند روابط خود را با همسایگان آسیای مرکزی تقویت کند. AP

بر اساس این گزارش، شی اعلام کرد که پکن توافقنامه های سرمایه گذاری دوجانبه را تقویت خواهد کرد و حجم حمل و نقل بین مرزی با منطقه را افزایش خواهد داد.

وی گفت: برای تقویت همکاری و توسعه آسیای مرکزی، چین در مجموع 26 میلیارد یوان (3.8 میلیارد دلار) حمایت مالی و کمک های بلاعوض به کشورهای آسیای مرکزی ارائه خواهد کرد. رویترز

بر اساس گزارش ها، او قول داد که تجارت دو طرفه را با تشویق شرکت های تجاری چینی برای ایجاد انبار در آسیای مرکزی و ایجاد یک سرویس قطار ویژه برای ترویج گردشگری تقویت کند.

سال گذشته تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی به رکورد 70 میلیارد دلار رسید.

وی همچنین متعهد به کمک چین به پنج کشور برای ایجاد امنیت و دفاع و مبارزه با تروریسم شد. رهبر چین وعده داد که به طور مشترک صلح را در افغانستان ترویج کند.

شی پیشنهاد کرد که مشترکاً منابع نفت و گاز با منطقه توسعه یابد AP.

وی در مورد پیشبرد ساخت خط D خط لوله گاز طبیعی چین به آسیای مرکزی صحبت کرد و همچنین از رهبران آسیای مرکزی خواست تا همکاری های انرژی را در زنجیره های صنعتی توسعه دهند و همکاری در زمینه انرژی های جدید و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را تقویت کنند. “، بر اساس رویترز گزارش.

رهبر چین بعداً در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتایان خود در آسیای میانه گفت: «این اجلاس انگیزه جدیدی به توسعه و احیای شش کشور افزوده و انرژی مثبت قوی به صلح و ثبات منطقه تزریق کرده است».

“ما به طور مشترک یک الگوی جدید همکاری عمیقا مکمل و در سطح بالا برد-برد را تقویت خواهیم کرد.” رویترز به نقل از او گفت.

همچنین بخوانید: گذشته غم انگیز: بمباران هیروشیما در سال 1945 در حالی که رهبران گروه 7 در ژاپن گرد هم می آیند، بزرگ به نظر می رسد.

اهمیت در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین

با توجه به اینکه این کشورهای آسیای مرکزی جمهوری های شوروی سابق هستند، این منطقه مورد توجه قرار گرفته است CNN به عبارت دیگر، «حوزه نفوذ» روسیه است.

شی به دنبال گسترش نفوذ چین در منطقه غنی از منابع است، زیرا این کشورها برای طرح بلندپروازانه کمربند و جاده (BRI) و مهار سلطه آمریکا در صحنه جهانی بسیار مهم هستند.

اجلاسی که در شیان برگزار می‌شود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند، زیرا زمانی نقطه شروع شرقی جاده ابریشم را نشان می‌داد – مسیر تجاری باستانی که چین را به آسیای مرکزی و مدیترانه متصل می‌کرد. سیاست خارجی.

از آنجایی که روسیه همچنان مشغول جنگی است که در اوکراین آغاز کرده است، چین با وعده بهبود تجارت و سرمایه گذاری این کشورها را جذب می کند.

از سوی دیگر، چین برای محصولات انرژی مانند زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی به آسیای مرکزی متکی است.

یون سون، مدیر برنامه چین در اندیشکده مرکز استیمسون در واشنگتن گفت: «مهم ترین زمینه این نشست، جنگ اوکراین و عدم اطمینان منطقه نسبت به تعهد، نفوذ و نقش آینده روسیه در منطقه است. CNN.

او افزود: «آسیای مرکزی همیشه به عنوان حیاط خلوت روسیه تلقی می‌شود و چین در حال گسترش نفوذ خود در منطقه است… و آرزوها و جهت‌گیری‌های جدیدی برای روابط چین و آسیای مرکزی وجود دارد – فرصت‌هایی که در گذشته وجود نداشتند یا در دسترس نبودند».

کارشناسان می گویند چین که در میان نگرانی های غرب به دنبال نقش صلح طلب بین مسکو و کیف است، ممکن است از این اجلاس برای همراهی رهبران آسیای مرکزی نیز استفاده کند.

لی مینگجیانگ، دانشیار روابط بین‌الملل در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور، گفت: این اجلاس فرصت خوبی برای چین برای جلب حمایت این کشورها در مورد رویکرد چین در زمینه میانجیگری در جنگ بین روسیه و اوکراین است. نقل شده است CNN.

لی افزود: “حمایت آنها از ابتکار چین بسیار قابل توجه خواهد بود.”

اما تحلیلگران بر این باورند که بعید است این کشورها پیشنهاد خاصی از سوی چین در مورد جنگ را تبلیغ کنند. علاوه بر افزایش “تهدید پکن”، جنگ اوکراین نیز در دستور کار رهبران گروه 7 قرار خواهد گرفت.

در همین حال، از آنجایی که در آسیای مرکزی نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد نیات روسیه در منطقه در پی درگیری اوکراین وجود دارد، بردلی جاردین، مدیر عامل انجمن آکسوس برای آسیای مرکزی، «چین تلاش کرده است تا آنها را در مورد حاکمیت خود اطمینان دهد». امور در واشنگتن دی سی گفت الجزیره.

نیوا یاو، عضو غیر مقیم مرکز جهانی چین در شورای آتلانتیک، گفت: «چین می‌داند که روسیه دیگر در موقعیتی نیست که بتواند چیزی را که آسیای مرکزی می‌خواهد ارائه دهد: اعتبار بین‌المللی، همکاری اقتصادی یا همکاری امنیتی». بلومبرگ. کار با چین همچنان یک اولویت است.»

چگونه شی جین پینگ با اجلاس چین در آسیای مرکزی تسلط G7 را به چالش می کشد
شی جین پینگ به دنبال گسترش نفوذ چین در آسیای مرکزی است. رویترز

با این حال، برخی از تحلیلگران خاطرنشان می کنند که افزایش نفوذ چین به معنای عقب افتادن روسیه نیست.

لی یونگ کوان، مدیر تحقیقات اوراسیا در مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی چین، به این دولت گفت: گلوبال تایمز که «30 سال است که آسیای مرکزی در یک فضای ژئوپلیتیکی پیچیده قرار گرفته است. یکی از دلایلی که کشورهای منطقه با وجود عوامل بی‌ثبات متعدد می‌توانند پیشرفت کنند، همکاری چین و روسیه برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه است. چین و روسیه در این موضوع منافع مشترک دارند.»

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام