چین از عربستان، ایران و مصر برای تبدیل شدن به جلاد برتر جهان استفاده می کند

چین از عربستان، ایران و مصر برای تبدیل شدن به جلاد برتر جهان استفاده می کند

تصویر بازنمایی رویترز

عفو بین الملل فاش کرد که چین تنها با صدور هزاران حکم اعدام تنها در سال 2022 به عنوان بزرگترین جلاد مردم در سراسر جهان ظاهر شده است.

بر اساس این گزارش، ایران، عربستان سعودی و مصر به ترتیب با 576، 196 و 24 اعدام در رتبه های بعدی چین قرار دارند.

این گزارش مدعی است که 90 درصد از کل اعدام‌ها در جهان در مصر، عربستان سعودی و ایران انجام شده است.

مقالات مرتبط

ذیل

با پیروی از سیا، اف بی آی، دیده بان حقوق بشر با هالیوود همکاری می کنند تا دستور کار را پیش ببرند

ذیل

اعدام هر 6 ساعت یک نفر: ایران تنها در سال 2023 194 نفر را به دار آویخته است.

در حالی که تعداد اعدام‌ها در چین، ایران و عربستان سعودی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، تنها مصر با کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل که شاهد 83 اعدام بود، کاهش یافت.

عربستان سعودی شاهد افزایش سه برابری اعدام‌ها در مقایسه با سال گذشته بوده است که بالاترین رقم ثبت شده توسط عفو بین‌الملل در سه دهه گذشته است.

ایران افزایش ۸۳ درصدی اعدام‌ها را تجربه کرد و این نگرانی‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را برانگیخت که از تعداد «عمیقاً نگران‌کننده» اعدام‌ها در این کشور انتقاد کرد. ایران به طور متوسط ​​بیش از ده اعدام در هفته انجام داده است.

گزارش عفو بین‌الملل همچنین حاکی از افزایش 53 درصدی اعدام‌ها در جهان است.

با این حال، تاکید می‌کند که چندین کشور گام‌های قاطعی در جهت لغو یا کاهش استفاده از مجازات اعدام در سال ۲۰۲۲ برداشتند.

در واقع، شش کشور به طور کامل یا جزئی مجازات اعدام را در طول سال لغو کردند که نشان دهنده روند جهانی دور شدن از این نوع مجازات است.

قزاقستان، پاپوآ گینه نو، سیرالئون و جمهوری آفریقای مرکزی مجازات اعدام را برای همه جنایات لغو کرده اند که گامی مهم در جهت حذف مجازات اعدام است.

همانطور که در گزارش عفو بین الملل به آن اشاره شده است، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد اعدام ها بودند.

بر اساس این گزارش، کویت، افغانستان و فلسطین پس از یک دوره چندین ساله که از انجام چنین اقداماتی خودداری کرده بودند، اعدام را از سر گرفتند.

در مارس 2022، عربستان سعودی با اعدام 81 نفر در یک روز به دلیل دست داشتن آنها در جنایات مرتبط با “تروریسم” خبرساز شد.

با این حال، بسیاری از متهمان در واقع به اتهاماتی مانند شرکت در اعتراضات و تضعیف انسجام اجتماعی محکوم شدند.

عربستان سعودی به دلیل انجام محاکمات ناعادلانه و گرفتن “اعترافات اجباری” از طریق استفاده از شکنجه بر روی بازداشت شدگان بدنام است.

دبیرکل عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از این وضعیت، تصریح کرد: کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با تشدید اعدام‌ها در سال 2022 قوانین بین‌المللی را نقض کردند و بی‌توجهی بی‌رحمانه به جان انسان‌ها را نشان دادند.

این منطقه شاهد افزایش چشمگیر تعداد تلفات بود و عربستان سعودی 81 نفر را در یک روز اعدام کرد. اخیراً، ایران صرفاً برای استفاده از حق اعتراض خود در تلاشی مذبوحانه برای سرکوب قیام مردمی، به اعدام افراد متوسل شده است.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام