چین با دروغ گفتگو می کند ، تبلیغاتی برای پنهان کردن منشا بیماری همه گیر COVID-19

این دانشمند خوش اخلاق آلمانی هرگز پیش بینی نمی کرد که به یک ستاره تبلیغاتی چینی تبدیل شود. اما الكساندر ككوله ، مدیر انستیتوی تحقیقات امنیت زیستی در هاله ، آلمان ، طی روزهای اخیر در سراسر رسانه های دولتی چین بوده است. خبرگزاری ها تحقیقات ککوله را از متن خارج کرده اند و نشان می دهند ایتالیا ، نه چین ، جایی است که در آن قرار دارد ویروس کرونا همه گیری آغاز شد. عکس های او در سایت های خبری چینی تحت عنوان “چین بی گناه است!”

ککوله ، که بارها گفته است که معتقد است ویروس برای اولین بار در چین ظهور کرد ، وحشت زده شد.

وی در مصاحبه ای گفت: “این تبلیغات محض است.”

مقامات چینی که با خشم جهانی از بدرفتاری اولیه خود با شیوع بیماری روبرو شده اند ، اکنون با فشار دادن نظریه هایی مبنی بر اینکه ویروس از خارج از چین منشأ گرفته است ، سعی در بازنویسی روایت همه گیری دارند.

در روزهای اخیر ، مقامات چینی گفته اند که بسته بندی مواد غذایی از خارج از کشور ممکن است در ابتدا ویروس را به چین منتقل کند. دانشمندان مقاله ای منتشر کردند مبنی بر اینکه همه گیری ممکن است در هند آغاز شود. رسانه های خبری دولتی داستان های نادرستی را منتشر کرده اند که کارشناسان خارجی از جمله ککوله و مقامات سازمان بهداشت جهانی را با نادرستی بیان می کنند ، ویروس کرونا از جای دیگر آمده است.

به نظر می رسد این مبارزات نمایانگر اضطراب حزب کمونیست حاکم در مورد ادامه آسیب رساندن به اعتبار بین المللی چین است که توسط همه گیر ایجاد شده است. مقامات غربی از پکن به دلیل تلاش برای پنهان کردن شیوع آن هنگام انتقاد ، انتقاد کرده اند.

به نظر می رسد این حزب در حالی كه سازمان بهداشت جهانی در حال تحقیق درباره این س howال است كه چگونه ویروس از حیوانات به سمت انسان پریده است ، مشتاق آب گرفتن است ، یك تحقیق مهم كه به گفته كارشناسان بهترین امید برای جلوگیری از بیماری همه گیر دیگر است. چین ، که در سالهای اخیر نفوذ خود را در سازمان جهانی بهداشت بسیار گسترش داده است ، با تعیین دانشمندان چینی برای هدایت بخشهای اصلی تحقیقات ، این تلاش را به شدت کنترل کرده است.

با انتشار نظریه هایی مبنی بر اینکه همه خارجی ها مسئول همه گیری هستند ، حزب در حال استفاده از یک کتاب نمایشی فرسوده است. دولت چین به ندرت مایل است علایق خود را علناً برطرف کند ، اغلب ترجیح می دهد توجه را به جای دیگری هدایت کند و کشور را در برابر یک دشمن مشترک جمع کند.

رهبر جین ، شی جین پینگ ، امسال تلاش جدی را برای کاهش موفقیت های اولیه دولت خود در بحران انجام داده است ، در عوض این استدلال را مطرح کرد که موفقیت حزب در مهار ویروس نشان دهنده برتری سیستم اقتدارگرایانه آن است.

آخرین فشار تبلیغاتی به شی فرصتی تازه می دهد تا احساسات ملی گرایانه را برانگیزد و از مشکلات تند ، از جمله شکاف ثروت درازمدت دور شود. به گفته تحلیلگران ، دولت به نظر می رسد با شروع روند شیوع همه گیری ، مراقب اقدامات مجدد خود در مورد اقدامات احتیاطی باشد.

ارین باگوت کارتر ، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت ، خی به احتمال زیاد خطاهای اشتباه حزب را یک آسیب پذیری می داند و مشتاق است از چالش های احتمالی اقتدار خود جلوگیری کند.

“اگر Xi قادر به فرار از سرزنش است ویروس کرونا ، این یک منبع عمده نارضایتی از حکومت او را کاهش می دهد “، او گفت.

از برخی جهات ، استراتژی چین شبیه تلاش قانونگذاران آمریكایی برای حواس پرتی از اقدامات نادرست در آن كشور با انتشار نظریه های حاشیه ای است ، از جمله این مفهوم بی اساس كه دولت چین ویروس را به عنوان سلاحی بیولوژیك تولید كرده است.

برای ماه ها ، مقامات چینی آشکارا نظریه های توطئه خود را منتشر کردند ، و در یک نقطه نشان دادند که ارتش ایالات متحده می تواند ویروس را به شهر ووهان منتقل کند. کارشناسان و مقامات در حال حاضر مراحل بیشتری را طی می کنند و سعی می کنند دروغ هایی در مورد منشا ویروس به عنوان روشی واقعی از واقعیت ارائه دهند.

مقاله اخیر توسط گروهی از دانشمندان وابسته به آکادمی علوم دولتی چین حاکی از آن است که ویروس می تواند قبل از شیوع در چین در هند شیوع یابد.

این مقاله که ماه گذشته در SSRN ، مخزن علمی آنلاین منتشر شد ، گفت: “ووهان جایی نیست که انتقال انسان به انسان برای اولین بار SARS-CoV-2 اتفاق افتاده است.”

مقاله ای که مورد بررسی همگانی قرار نگرفت ، برای چاپ به مجله پزشکی The Lancet ارسال شده است.

پس از جلب توجه گسترده در رسانه های خبری چین و رسانه های خارج از کشور ، مقاله 22 صفحه ای از سایت های آنلاین محو شد. سخنگوی The Lancet گفت که این بنا به درخواست نویسندگان مقاله از SSRN حذف شده است. دانشمندان به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این مقاله آخرین مقاله از مجموعه نظرات و مقالات دانشمندان چینی است که این استدلال را مطرح می کنند که ویروس ابتدا در ایتالیا ، اسپانیا یا جاهای دیگر قبل از انتشار به چین ظاهر شده است.

در حالی که مطالعات اخیر نشان داده است که ویروس کرونا محققان هنوز زودتر از آنچه تصور می شد افراد را در ایالات متحده و جاهای دیگر آلوده كرده باشند ، محققان هنوز معتقدند كه احتمالاً توضیح اینكه این در چین شروع به گردش كرده است.

ادوارد هولمز ، استاد دانشگاه سیدنی که در این زمینه تحصیل کرده است ویروس کرونا ، گفت این ایده که ویروس در خارج از چین منشا گرفته است به نظر می رسد برای اهداف سیاسی در حال جلب توجه است.

وی گفت: “این اعتبار علمی ندارد و فقط به تئوری های توطئه دامن می زند.”

به عنوان بخشی از تلاش های خود برای جلب توجه به سایر کشورها ، دانشمندان و مقامات چینی در هفته های اخیر نظریه اثبات نشده دیگری را احیا کرده اند: بسته های غذایی منجمد از خارج از کشور ویروس را به چین می آورد. مقامات چینی می گویند این ویروس را بر روی گوشت خوک از آلمان ، میگو از اکوادور ، ماهی قزل آلا از نروژ و سایر محصولات شناسایی کرده اند.

در حالی که WHO می گوید احتمال آلوده شدن در اثر تماس با مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی كم است ، مقامات چینی این نظریه را دو برابر كرده اند.

وو زونیو ، محقق ارشد بهداشت عمومی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین ، در مصاحبه اخیر منتشر شده گفت: “شواهد بیشتر و بیشتر نشان می دهد که غذاهای دریایی منجمد یا محصولات گوشتی احتمالاً ویروس را از کشورهای شیوع یافته به کشور ما منتقل می کند.” در یک وب سایت دولتی.

حتی اگر ویروس از طریق کالاهای منجمد گسترش یابد ، کارشناسان می گویند که بسته بندی مواد غذایی به تنهایی نمی تواند توضیح دهد که چرا اولین شیوع عمده در ووهان رخ داده است.

دولت چین در تلاش است تا نظریه های خود را در صحنه جهانی مطرح کند ، اظهارات کارشناسان خارجی را تحریف کرده و به دروغ گفته است که اتفاق نظر گسترده ای وجود دارد که ویروس برای اولین بار در خارج از چین ظاهر شده است.

مایکل رایان ، مدیر اورژانس WHO ، اخیراً در مورد لزوم تحقیقات دقیق در مورد چگونگی انتشار ویروس از حیوانات به انسان صحبت کرده است.

رایان اواخر ماه گذشته در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: “ما باید از همان جایی که اولین موارد را پیدا کردیم شروع کنیم و این در ووهان در چین است.”

اما در چین ، دولت اظهارات رایان را به گونه دیگری تنظیم کرد. رسانه های خبری به دروغ ادعا کردند که وی گفته است ویروس در سراسر جهان وجود دارد اما اتفاقاً در ووهان کشف شد.

رایان چند روز بعد صریح تر اظهار داشت و گفت این ایده که ویروس در خارج از چین منشا گرفته است “بسیار حدس و گمان” است. خبرگزاری های رسمی در چین این اظهارات را گزارش نکردند.

هنگامی که Kekulé ، دانشمند آلمانی ، ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی اخباری برای بحث در مورد بیماری همه گیر ظاهر شد ، با بیان اینکه مشخص است ویروس برای اولین بار در چین ظهور کرده است ، اظهار داشت: در طول مصاحبه ، وی همچنین از مقامات اروپایی به دلیل طولانی شدن زمان برای شناسایی ویروس انتقاد کرد و گفت ویروس فعال است کووید -19 به سراسر کره زمین گسترش یابد.

اخبار چینی اظهارات اخیر را مورد استفاده قرار دادند.

در گزارشی از شبکه جهانی تلویزیون چین ، بازوی بین المللی پخش کننده رسمی ایالت چین ، آمده است: “وی خاطرنشان کرد که برای یک همه گیری جهانی ، شلیک اولیه در شمال ایتالیا انجام شد.”

ككوله ، كه كتابی درباره بیماری همه گیر نوشته است ، پریشان شد و تصمیم گرفت تا پرونده را اصلاح كند ، و دوباره به تلویزیون آلمان رفت و گفت كه از او نقل قول اشتباه شده است.

ککوله در مصاحبه ای گفت: “چین از همه چیز برای تبلیغ استفاده می کند.” “من فهمیدم که باید کاری در این باره انجام دهم.”

اما تلاش های ککوله تا حد زیادی بی فایده بود. کلیپ های ویدئویی اظهارات وی در مورد اروپا قبلاً در اینترنت چینی گسترده شده بود. هزاران نفر درمورد تحقیقات وی مقالات رسانه های دولتی را به اشتراک می گذاشتند ، و اظهارنظرهایی مانند “یک میلیارد نفر در چین از شما متشکرم!” و “دانشمندان زیادی نیستند که جرات واقعیت را داشته باشند.”

یک عبارت ساده با قرمز نوشتن در بالای صورت Kekulé در یک الگوی رفتاری که در فضای مجازی پخش شد: “نه ووهان”.

خاویر سی هرناندز. c.2020 شرکت نیویورک تایمز