چین «شهروند روزنامه‌نگار» را که در زمان شیوع کووید، ویدیوهای ووهان را به اشتراک گذاشته بود، آزاد می‌کند

چین «شهروند روزنامه‌نگار» را که در زمان شیوع کووید، ویدیوهای ووهان را به اشتراک گذاشته بود، آزاد می‌کند

تصویر بازنمایی خبرگزاری فرانسه

خانواده و دوستان وی مدعی شده اند که “شهروند روزنامه نگار” که پس از انتشار ویدئوهایی از بیمارستان های چینی مملو از اجساد بیماران کووید، “ناپدید” شده بود، از زندان چین آزاد می شود.

از اوایل سال 2020، فانگ بین و سایر افراد در جامعه که به عنوان شهروند روزنامه‌نگار به شهرت رسیدند، اطلاعاتی را در مورد همه‌گیری در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند و مقامات چینی را که به دلیل ناتوانی در مهار شیوع مورد انتقاد قرار گرفتند، افشا کردند.

تصویری از یک ورق کاغذ که روی آن نوشته شده بود «همه شهروندان مقاومت می‌کنند، قدرت را به مردم بازگردانید» آخرین ویدیویی بود که فانگ، فروشنده پوشاک سنتی چینی، در توییتر منتشر کرد.

یونیسف می گوید 67 میلیون کودک به دلیل کووید-19 واکسن را از دست داده اند

کووید-19: هند 9111 مورد جدید، 27 مرگ ثبت کرده است

حزب کمونیست در قدرت در تلاش است تا با سرکوب انتقاد از واکنش اولیه چین به همه‌گیری، بر روایت کشور مسلط شود. پرونده نیش بخشی از این کمپین است.

به گفته دو منبعی که به دلیل نگرانی از انتقام گیری از سوی دولت از ذکر نامشان خودداری کردند، قرار بود او روز یکشنبه آزاد شود.

یکی از آنها گفت که فانگ به جرم “مشکل گیری و ایجاد مشکل” به سه سال زندان محکوم شد، اتهامی که معمولاً به مخالفان سیاسی وارد می شود.

دو دفتر از اداره امنیت عمومی ووهان از دادن شماره تلفن دفتر اطلاعات خود یا پاسخ به هرگونه سؤال خودداری کردند.

بعدازظهر یکشنبه، تماس‌های دادگاهی که گفته می‌شود فانگ را محکوم کرده بود، بی‌پاسخ ماند. زنی از دادگاه دیگری که ظاهراً به درخواست تجدیدنظر فانگ رسیدگی کرده است، اظهار داشت که او مجاز به پاسخگویی به هیچ سؤالی نیست.

در اوایل سال 2020، کلانشهر 11 میلیون نفری ووهان در منطقه هوبی در مرکز چین توسط شیوع اولیه کووید ویران شد.

به غیر از آمبولانس‌ها و پرسنل امنیتی، خیابان‌ها برای ماه‌ها در قرنطینه ۷۶ روزه خلوت بودند.

چگونه نیش بین ناپدید شد

با کمک تلفن‌های هوشمند و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی در آن زمان، تعداد کمی از شهروندان روزنامه‌نگار تلاش کردند تا با بیان تجربیات خود و دیگران، انحصار دقیق حزب کمونیست بر اطلاعات را به چالش بکشند.

علیرغم حرکت کم آنها، این مقیاس شبیه به هر شیوع بیماری یا فاجعه بزرگی بود که تا به حال در چین رخ داده بود.

با این حال، داده هایی که آنها ارائه کردند خیلی زود آنها را با مشکل مواجه کرد. فانگ و چن کیوشی، دومین شهروند روزنامه نگار، در ماه فوریه ناپدید شدند.

در سپتامبر 2021، چن دوباره در پخش ویدئوی زنده یوتیوب دوستش ظاهر شد و ادعا کرد که افسرده است. با این حال، وی به جزئیات ناپدید شدن خود نپرداخت.

در دسامبر 2020، ژانگ ژان، شهروند روزنامه نگار دیگری که مراحل اولیه شیوع بیماری را پوشش داده بود، به دلیل تحریک دعوا و ایجاد مشکلات به چهار سال زندان محکوم شد. هشت ماه بعد، به گفته وکیلش، او دست به اعتصاب غذای طولانی زده بود و اکنون حالش خوب نیست.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام