چین پس از استقرار موشک پاتریوت PAC-3 در نزدیکی تایوان، ژاپن را مورد انتقاد قرار داد

چین پس از استقرار موشک پاتریوت PAC-3 در نزدیکی تایوان، ژاپن را مورد انتقاد قرار داد

تایوان از تهدید فزاینده چین می ترسد و امیدوار است که سامانه دفاع موشکی Patriot PAC-3 بتواند موشک های چینی را که در مسیر خود قرار دارند منحرف کند.

با انتقاد تحلیلگران نظامی در پکن از استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت PAC-3 ساخت آمریکا توسط ژاپن در جزیره میاکو، که نزدیک به تایوان است، شکاف بین رقبای اصلی چین و ژاپن مسلماً افزایش خواهد یافت.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری در 8 می گفت که نیروی دفاع شخصی هوایی موشک های هدایت شونده زمین به هوای پاتریوت PAC-3 را در تاسیسات جزیره میاکو در میاکوجیما، استان اوکیناوا مستقر کرده است.

در “اولین زنجیره جزیره” نزدیک به تایوان، این یک گره استراتژیک کلیدی به نظر می رسد.

چین

چین قصد دارد توپخانه فوق سنگین جدیدی را علیه تایوان مستقر کند

چین

جو بایدن در حالی که ایالات متحده تسلیحاتی به ارزش 500 میلیون دلار به تایوان می دهد، از برق اضطراری استفاده می کند

ماتسونو همچنین به رسانه ها گفت که موشک های PAC-3 از نیروی زمینی دفاع شخصی ژاپن علاوه بر استقرار میاکوجیما در جزایر ایشیگاکی و یوناگونی مستقر شده اند.

ماتسونو توضیح داد که موشک های پاتریوت برای رهگیری هرگونه پرتاب موشک های بالستیک دوربرد در آینده از کره شمالی در نظر گرفته شده است.

موشک های بالستیک که کره شمالی ادعا می کرد ماهواره های مصنوعی هستند شلیک شدند. این موشک ها دو بار از نزدیک این سه جزیره عبور کردند، یک بار در سال 2012 و بار دیگر در سال 2016.

با این حال، همانطور که توسط گلوبال تایمز دولتی گزارش شده است، تحلیلگران چینی به شدت از این استقرار انتقاد کرده اند.

تحلیلگران تاکید کردند که رسانه‌های تایوانی متوجه شده‌اند که مکان‌های استقرار به تایوان نزدیک‌تر است تا کره شمالی، و افزودند که این “یکی دیگر از تلاش‌های ژاپنی برای مداخله در مساله تایوان است.”

گشت‌زنی‌ها و تمرین‌های منظمی که جزیره تایوان و همچنین از طریق تنگه میاکو به سمت غرب اقیانوس آرام را احاطه می‌کنند، توسط ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) بین جزیره تایوان و جزیره یوناگونی انجام می‌شود.

تمرکز مانورهای نظامی چین نیز به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به طوری که سربازان PLA بر تهاجم عملی به تایوان از طریق محاصره آن و قطع کردن آن از هرگونه “دخالت خارجی” تاکید کردند.

چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت سال گذشته، رزمایش‌های آتش واقعی را آغاز کرد و موشک‌های متعددی را به سمت آب‌های شمال شرقی و جنوب غربی تایوان شلیک کرد.

تایوان در واکنش به تشدید خصومت‌ها و «تاکتیک‌های منطقه خاکستری» چین علیه این کشور جزیره‌ای مجبور شده است دفاع هوایی خود را تقویت کند.

موشک های Skybow III و Patriot که در فوریه سال جاری در نیمه شمالی این ایالت مستقر شدند، اکثریت دفاع هوایی تایوان را تشکیل می دهند. با این حال، رسانه‌های تایوانی استقرار باتری PAC توسط ژاپن در نزدیکی جزیره را با توجه به الگوی فرار نظامی چین در تنگه تایوان، اقدامی مطلوب می‌دانستند.

تایوان از تهدید فزاینده چین می ترسد و امیدوار است که سامانه دفاع موشکی Patriot PAC-3 بتواند موشک های چینی را که در مسیر خود قرار دارند منحرف کند.

سازمان خبری تایوان “تایوان نیوز” گزارش داده است که این جزایر جنوبی ژاپن به تایوان نزدیکتر از کره شمالی هستند. این احتمال وجود دارد که این استقرار احتمالاً برای رهگیری موشک های چینی باشد.

این نشان می دهد که در حالی که شهرستان یلان در شمال شرقی تایوان تنها 362 کیلومتر با جزیره میاکو فاصله دارد، کائسونگ، جنوبی ترین کلان شهر کره شمالی، 1459 کیلومتر فاصله دارد. اگرچه مقامات ژاپنی یا تایوانی از چنین نظریه هایی حمایت نکرده اند، اما تحلیلگران چینی مملو از سوء ظن هستند.

به گفته وی دانگسو، کارشناس نظامی در پکن، قرار دادن موشک های پاتریوت ژاپن در زنجیره جزایر جنوب غربی این کشور هیچ ربطی به شبه جزیره کره در نزدیکی آن ندارد.

این تحلیلگر ادامه داد که این اقدام به شدت تهاجمی نسبت به چین است زیرا هدف واقعی آن مسلح کردن جزایر به موشک‌های ضد هوایی و ضد کشتی و آماده‌سازی برای مداخله نظامی در مناقشه تایوان است.

وی به چین توصیه کرد که دفاع خود را در برابر هرگونه تلاش برای تهاجم نظامی از سوی نیروهای متخاصم خارجی تقویت کند. درست چند روز قبل، سامانه دفاع موشکی PAC-3 پاتریوت در اوکراین با رهگیری و سرنگونی موشک مافوق صوت روسی Kinzhal عملکرد درخشانی داشت.

سخت افزار نظامی مدرنی که کیف از شرکای خود در غرب، عمدتا ایالات متحده دریافت می کند، اکنون در اوکراین در حال آزمایش است. چین به نوبه خود از نزدیک کارایی جنگی سخت افزارهای نظامی غرب در برابر نیروی نظامی قدرتمند روسیه را رصد کرده است.

مقامات اوکراینی از زمانی که روسیه موشک‌های بالستیک و کروز را به سمت اوکراین شلیک کرد و در سال گذشته باعث ویرانی این کشور آشوب‌زده شد، برای سامانه‌های دفاع موشکی PAC-3 پاتریوت که می‌تواند موشک‌های بالستیک فوق مانورپذیر را از بین ببرد، فریاد می‌زدند.

در نهایت، این سیستم ها در ماه آوریل به اوکراین ارسال شد و گفته می شود که سپس در کیف، پایتخت این کشور نصب شده است. PAC-3 در اوایل این ماه، زمانی که با موفقیت یک موشک مافوق صوت روسی را ساقط کرد، ارتش روسیه و اوکراین را حیرت زده کرد. به نظر می رسد موشک های مافوق صوت به دلیل سرعت و مسیرهای پرواز نامنظم قادر به نفوذ به سیستم های دفاع هوایی هستند.

بنابراین، اگر یک سامانه دفاع موشکی PAC-3 پاتریوت در نزدیکی تایوان مستقر شود، ممکن است چین احساس ناراحتی بیشتری کند. سیستم آمریکایی به درد گردن رقبای خود چین و روسیه تبدیل شده است.