کره شمالی می گوید پرتاب ماهواره شناسایی نظامی شکست خورده است

کره شمالی می گوید پرتاب ماهواره شناسایی نظامی شکست خورده است

پخش اخبار تلویزیونی درباره پرتاب موشک کره شمالی در توکیو در روز چهارشنبه. AP

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA)، تلاش کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی با شکست مرحله دوم موشک به پایان رسید.

پرتاب، در اولین روز از پنجره 12 روزه ای که اعلام کرده بود ماهواره را در مدار قرار می دهد، اوایل روز چهارشنبه انجام شد.

KCNA گفت: «راکت وسیله نقلیه ماهواره‌ای جدید Chollima-1 به دلیل راه‌اندازی غیرعادی موتور در مرحله دوم پس از جدا شدن مرحله اول در حین پرواز عادی، در دریای غرب سقوط کرد.

مقالات مرتبط

کیم

اکنون جوانان کره شمالی کیم جونگ اون را “پدر محترم” می نامند

کیم

کره شمالی پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی در ژوئن را تایید کرد

این بیانیه می افزاید: مقامات “نقایص جدی آشکار شده در پرتاب ماهواره را به طور کامل بررسی خواهند کرد، اقدامات علمی و فناوری فوری برای غلبه بر آنها انجام خواهند داد و پرتاب دوم را در اسرع وقت انجام خواهند داد.”

پیونگ یانگ یک ماهواره فعال در فضا ندارد و رهبر کیم جونگ اون توسعه یک ماهواره جاسوسی نظامی را اولویت اصلی رژیم خود قرار داده است و شخصاً بر برخی از آماده سازی های پرتاب نظارت می کند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: ارتش کره جنوبی پرتاب این ماهواره را شناسایی کرده بود که به گفته آن، این ماهواره زود از رادار ناپدید شد و به دلیل پرواز غیرعادی در دریا سقوط کرد.

کره شمالی روز سه شنبه تایید کرد که قصد دارد تا قبل از 11 ژوئن آنچه را که “ماهواره اکتشافی نظامی شماره 1” می نامد، پرتاب کند، زیرا یک روز پیش از آن ژاپن برنامه های خود را اعلام کرده بود.

توکیو و سئول به شدت از پرتاب پیشنهادی انتقاد کردند که به گفته آنها تحریم‌های سازمان ملل را نقض می‌کند که پیونگ یانگ را از هرگونه آزمایش مربوط به فناوری موشک بالستیک منع می‌کند.

از آنجایی که موشک‌های دوربرد و پرتابگرهای فضایی از فناوری یکسانی بهره می‌برند، تحلیلگران می‌گویند توسعه توانایی قرار دادن ماهواره در مدار، پوششی برای آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBMs) ممنوعه به پیونگ یانگ می‌دهد.

بلافاصله پس از پرتاب، مقامات شهر سئول با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در مرکز سئول، یک پیام متنی اضطراری برای ساکنان ارسال کردند و گفتند: «شهروندان، لطفاً برای تخلیه آماده شوید و اجازه دهید ابتدا کودکان و افراد مسن تخلیه شوند».

این هشدار باعث ایجاد حیرت و سردرگمی در توییتر شد تا اینکه دقایقی بعد وزارت کشور سئول اعلام کرد که هشدار “به اشتباه صادر شده است”.

نظارت بر ارتش آمریکا

سو کیم، سرپرست حوزه سیاست در مشاوره LMI و تحلیلگر سابق سیا، گفت: “کیم به قول خود وفادار ماند و امروز ماهواره جاسوسی را پرتاب کرد.”

او گفت: “ما می دانیم که عزم کیم به این فعالیت اخیر ختم نمی شود” و افزود که پرتاب می تواند “پیشگویی از تحریکات بزرگتر از جمله آزمایش هسته ای باشد که مدتی است در مورد آن حدس می زنیم.”

از سال 1998، پیونگ یانگ پنج ماهواره به فضا پرتاب کرده است که سه تای آنها فوراً از کار افتادند و دو تای آنها به نظر می رسید در مدار قرار گرفته اند – اما سیگنال های این پرتاب ها هرگز به طور مستقل شناسایی نشدند، که نشان می دهد ممکن است عملکرد آنها نادرست باشد.

کره شمالی روز سه شنبه گفت که ماهواره جاسوسی جدید این کشور “برای ردیابی، نظارت… و مقابله با اقدامات نظامی خطرناک ایالات متحده و نیروهای دست نشاندش در زمان واقعی” ضروری است.

رسانه های دولتی گزارش دادند که یک مقام ارشد نظامی کره شمالی با انتقاد از مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، از جمله مانورهای آتش واقعی در مقیاس بزرگ، گفت که پیونگ یانگ “نیاز به گسترش ابزارهای شناسایی و اطلاعاتی و بهبود تسلیحات مختلف دفاعی و تهاجمی” را احساس می کند.

در سال‌های 2012 و 2016، پیونگ یانگ موشک‌های بالستیک را آزمایش کرد که آن را پرتاب ماهواره نامید. هر دو بر فراز منطقه جنوبی اوکیناوا ژاپن پرواز کردند.

ژاپن برای مدت کوتاهی سیستم هشدار موشکی خود را برای منطقه اوکیناوا در اوایل روز چهارشنبه فعال کرد و پس از حدود 30 دقیقه آن را بلند کرد.

“قیمت و درد”

از زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک در سال 2019 شکست خورد، کره شمالی توسعه نظامی را دوبرابر کرد و یک رشته آزمایش‌های ممنوعه تسلیحاتی، از جمله شلیک آزمایشی چندین ICBM را انجام داد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سال گذشته کشورش را یک قدرت هسته ای «بازگشت ناپذیر» اعلام کرد و خواستار افزایش «تصاعدی» در تولید تسلیحات، از جمله تسلیحات هسته ای تاکتیکی شد.

لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، “چه ماموریت ماهواره ای کنونی کره شمالی موفقیت آمیز باشد یا نه، می توان انتظار داشت که پیونگ یانگ تبلیغات سیاسی در مورد قابلیت های فضایی خود منتشر کند.”

وزارت خارجه کره جنوبی در اوایل این هفته طرح پرتاب را محکوم کرد و گفت: «پرتاب به اصطلاح ماهواره نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که همه پرتاب‌ها با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را ممنوع می‌کند».

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام