کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان و “آینده” دموکراسی ترکیه کیست؟

کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون، وعده داده است که دموکراسی و آزادی را به ترکیه بیاورد. عکس فایل رویترز

کمال قلیچداراوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری 14 مه است. رئیس حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه، حزب جمهوری خواه خلق (جمهوریت هالک پارتیسی یا CHP)، کیلیچداراوغلو 74 ساله از پیروزی خود مطمئن است. وی گفت: «این انتخابات در شرایط مناسب برگزار نمی شود روزنامه گاردین. اما با وجود همه اینها، ما پیروز خواهیم شد. زیرا مردم خواهان دموکراسی هستند.»

کیلیچداراوغلو که به ماهیت نرم زبانی و ساختن ایموجی های قلب با دستانش معروف است، قول داده است که در صورت پیروزی، آزادی و دموکراسی را به ترکیه بیاورد.

کمال کیلیچداراوغلو کیست و آیا می تواند اردوغان ترکیه را برکنار کند؟ پیروزی او چه معنایی خواهد داشت؟ بیایید دریابیم.

ترکی

نظرسنجی های ریاست جمهوری ترکیه: اردوغان ممکن است برتری داشته باشد اما نبرد هنوز تمام نشده است

ترکی

توضیح داد: برندگان و بازندگان حکومت دو دهه ای رجب طیب اردوغان در ترکیه

هجوم به سیاست

قلیچداراوغلو، کارمند سابق دولت، نامزد شش حزب مخالف است که برای تشکیل ائتلافی علیه رئیس جمهور اردوغان گرد هم آمده اند.

حزب او، چپ میانه CHP، توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن تأسیس شد.

کیلیچداراوغلو که در دسامبر 1948 در شهر تونجلی در شرق ترکیه به دنیا آمد، از خانواده ای پیرو مذهب اقلیت علوی است.

قلیچداراوغلو پس از تکمیل اقتصاد از دانشگاه غازی (که قبلاً به عنوان آکادمی اقتصاد و علوم بازرگانی آنکارا شناخته می شد) در سال 1971 در چندین موقعیت عالی در موسسات اقتصادی و مالی کشور خدمت کرد. الجزیره. او همچنین در دانشگاه Hacettepe آنکارا تدریس می کرد.

قلیچداراوغلو در زمان مدیریت سازمان تامین اجتماعی در راستای از بین بردن فساد کار کرد. بی بی سی.

ترکیه گاندی کمال کیلیچداراوغلو رقیب کلیدی اردوغان و آینده دموکراسی ترکیه کیست
ژست کمال کیلیچداراوغلو برای ساختن قلب با دستانش در میان هوادارانش مشهور است. عکس فایل رویترز

او برای اولین بار در سال 2002 از استانبول به عنوان نامزد CHP انتخاب شد، در همان سال حزب عدالت و توسعه اردوغان.Adalet ve Kalkınma Partisi یا AKP) به قدرت رسیدند.

در سال 2009 نامزدی ناموفق برای پست شهردار استانبول شد. در عرض یک سال، دنیز بایکال، سیاستمدار کهنه کار، پس از افشای یک نوار ویدئویی محرمانه از رابطه نامشروع او، از ریاست CHP استعفا داد. در حالی که قلیچداراوغلو ابتدا از شرکت در پست ریاست CHP خودداری کرد، بعداً موافقت کرد و با قاطعیت پیروز شد. بی بی سی.

گاندی ترکیه

کیلیچداراوغلو به عنوان مهاتما گاندی ترکیه معرفی شده است و در رسانه های این کشور لقب “گاندی کمال” را به خود اختصاص داده است. همانطور که در رویترزاو را به دلیل شباهت گذرا با ظاهر خفیف و عینکی او (گاندی) نامیده اند.

کان دوندار، سردبیر سابق روزنامه ترکیه جمهوریت، نوشت برای واشنگتن پست در سال 2017، کیلیچداراوغلو بلافاصله پس از به دست گرفتن رهبری CHP در سال 2010، به عنوان “گاندی” ترکیه شناخته شد، اما “این نام بیشتر به شباهت ظاهری ضعیف او به رهبر استقلال هند مربوط می شود تا به شباهت هایش. مدارک یا پیشینه انقلابی».

در سال 2017، قلیچداراوغلو در اعتراض به سرکوب مخالفان توسط رئیس جمهور اردوغان پس از کودتای 2016، “راهپیمایی عدالت” را راه اندازی کرد، که 450 کیلومتر از آنکارا تا استانبول را همراه با دریایی از هواداران طی کرد.

“بر اساس تشبیه گاندی، برخی اعتراض کیلیچداراوغلو را با راهپیمایی نمک معروف رهبر هند در سال 1930 مقایسه می کنند، زمانی که او و پیروانش برای اعتراض به انحصار استعماری بریتانیا در تولید و فروش نمک، 240 مایل تا ساحل دریا پیاده روی کردند.” دوندار در مقاله Opinion در سال 2017 نوشت.

همچنین بخوانید: برندگان و بازندگان حکومت دو دهه ای رجب طیب اردوغان در ترکیه

یکی از “هدف ترین” سیاستمداران ترکیه

کیلیچداراوغلو در طول فعالیت سیاسی خود بارها مورد هدف قرار گرفته است. او در سال 2014 توسط یکی از بازدیدکنندگان در مجلس دو مشت مشت شد و گونه و چشم او کبود شد. همانطور که در بی بی سی، با وجود این، این سیاستمدار از همکاران خود خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و گفت: “مسیر دموکراسی پر از موانع است.”

کاروان او در سال 2016 مورد حمله موشکی گروه شبه نظامی کرد پ.ک.ک قرار گرفت. سال بعد، او از تلاش برای بمب گذاری توسط گروه شبه نظامی دولت اسلامی جان سالم به در برد.

در سال 2019، او در مراسم تشییع جنازه سربازی که در نبرد با شبه نظامیان کرد کشته شد، مورد حمله اوباش قرار گرفت.

آیا او می تواند اردوغان را برکنار کند؟

رقابت تنگاتنگی بین رهبر اپوزیسیون و اردوغان که از سال 2003 در قدرت در ترکیه – ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور – در جریان است.

ترکیه گاندی کمال کیلیچداراوغلو رقیب کلیدی اردوغان و آینده دموکراسی ترکیه کیست
رقابت تنگاتنگی بین رجب طیب اردوغان و رقیب اصلی او کمال کیلیچداراوغلو وجود خواهد داشت. عکس فایل AP

همانطور که در روزنامه گاردین، کیلیچداراوغلو، که از او به عنوان “آینده دموکراسی ترکیه” یاد می شود، در نظرسنجی ها پیشتاز کمی دارد که نشان می دهد رقابت انتخاباتی ممکن است در اواخر ماه جاری به دور دوم برسد.

اگر کیلیچداراوغلو برنده شود چه؟

مطابق با سیاسیبرخی از مفسران ترک و غربی بر این باورند که اگر کیلیچداراوغلو اردوغان را از قدرت برکنار کند، «ترکیه می‌تواند بار دیگر دموکراتیک، مرفه، آماده عضویت در اتحادیه اروپا و همسویی بهتر با متحدان خود در ناتو باشد».

ائتلاف ملت کیلیچداراوغلو یا “میز شش نفر”، از جمله CHP و پنج حزب مخالف دیگر، قول داده اند آنچه را “سیستم پارلمانی تقویت شده” می نامند و “ریاست اجرایی” را که به طور عمده قدرت اردوغان را افزایش داده است کنار بگذارند.

در صورت رای به قدرت، قلیچداراوغلو متعهد شده است که میلیون ها پناهجوی سوری و افغانی مقیم ترکیه را اخراج خواهد کرد.

اگر نامزد اپوزیسیون پیروز شود، رهبران غربی باید با عواقب عظیمی روبرو شوند. آنکارا به سرعت برای عادی سازی روابط خود با ناتو اقدام خواهد کرد. اما برخی از اختلافات فعلی، به عنوان مثال در قبرس و سوریه، از بین نخواهند رفت. مارک پیرینی، یکی از اعضای ارشد کارنگی اروپا، در مقاله‌ای در ماه آوریل برای وب‌سایت خود نوشت: جنبه مثبت این است که حاکمیت قانون احیا خواهد شد و روابط با اتحادیه اروپا بهبود می‌یابد – البته نه کاهش.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام