کمبود شدید گندم ممکن است منجر به هرج و مرج شود

بحران غذایی در پاکستان روز به روز بدتر می شود. مانیتور نظامی پاکستان (PMM) گزارش داد که کمبود بی سابقه گندم در سراسر کشور ممکن است کشور را به هرج و مرج بکشاند.

بحران اقتصادی رو به وخامت پاکستان نمونه کلاسیکی از این پدیده است که در آن شهروندان فقیر ماه‌هاست که بدون هیچ حمایتی از سوی متولیان مختلف قدرت، با تورم کمرشکن و بحران غذایی مبارزه می‌کنند.

درد یک مصیبت برای یک جامعه زمانی پایدارتر است که به ضعیف ترین قشر برسد. به گزارش پی ام ام، افراد آسیب پذیر که تحت تاثیر بدبختی قرار گرفته اند، مدت زیادی طول می کشد تا جبران کنند، و بحران غذا، آینده فقرای کشور را ناامید کننده جلوه می دهد.

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که فرمانده ارتش در تأمین منابع مالی عربستان و امارات برای تحقق پیش‌شرط‌های صندوق بین‌المللی پول نقش داشته است.

شرکت های چند ملیتی به دلیل نگرش “خصمانه” دولت از پاکستان فرار می کنند

افزایش تورم بحران آرد گندم را غم انگیزتر کرده است. قیمت تنقلات معمولی مانند سمبوسه و پاکورا به قدری بالاست که مردم فقیری که روزگاری بعد از روزه داری برای پر کردن شکم به آن تکیه می کردند، به نقل از خبرها، مجبورند به پسماندهای مغازه ها بسنده کنند.

هر روز میلیون‌ها نفر بیرون مغازه‌های دولتی صف می‌کشند تا دست خالی به خانه‌های خود بازگردند.

بر اساس گزارش مانیتور نظامی پاکستان، گندم یارانه ای به سختی در مغازه های دولتی یافت می شود، زیرا به قیمت گزافی به رنگ سیاه فروخته می شود یا توسط افراد ثروتمند به مقدار زیاد خریداری می شود.

کمبود به قیمت های سرسام آور غلات اصلی تبدیل می شود که هر هفته به بالاترین حد خود می رسند. بر اساس آخرین شاخص حساس قیمت (SPI) منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان، در هفته منتهی به 19 آوریل 2023 قیمت ها 47.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. رسانه های پاکستانی پر شده اند. داستان های غم انگیز از هرج و مرج و ازدحام در بازارها از چندین منطقه که تمام استان ها را پوشش می دهد.

طبق گزارش اخیر در روزنامه مشهور پاکستانی “اکسپرس تریبون”، هزاران نفر به بازارها هجوم می آورند و هر روز ساعت ها را صرف خرید کیسه های آرد یارانه ای می کنند که کمبود آنها وجود دارد.

در ویدئوی وحشتناکی که ماه گذشته توسط یک فرد مقیم بریتانیا به نام فاران جفری به اشتراک گذاشته شد، صدها نفر در حال آویزان شدن از یک کامیون حامل آرد گندم و بسیاری دیگر در تعقیب آن دیده شدند. همچنین مشاهده شد که چگونه کودکی که قصد داشت به آن نزدیک شود، از زیر گرفتن وسیله نقلیه فرار کرد.

همچنین گزارش شده است که چندین مورد مرگ به دلیل مبارزه مردم فقیر برای غلات حقیر رخ داده است. PMM گزارش داد که این شامل مرگ و میر در طول ازدحام در صف های توزیع دولتی برای فقرا است.

در زمان عید، نرخ تورم بالا خرید اقلام ضروری برای جشن ها را برای بسیاری از پاکستانی ها چالش برانگیز کرد. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (WFP)، قیمت گندم تنها در سال گذشته 74 درصد افزایش یافته است.

بدتر از آن، نیش های فساد حتی به فقرایی که در تیرگی احاطه شده اند نیز رحم نمی کنند. به گزارش PMM، گزارش هایی در رسانه ها مبنی بر سرقت کیسه های آرد توسط برخی مقامات پاکستانی وجود دارد. در ماه آوریل، پرونده ای علیه 11 نفر از جمله مقامات توزیع کننده به دلیل سرقت 8000 کیسه آرد در چینیوت استان پنجاب ثبت شد. تعدادی ژتون تقلبی نیز در مرکز توزیع آرد محلی پیدا شد.

به گزارش PMM، سازمان‌های دولتی تولید پایین کشاورزی را به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، کمبود آب، حملات ملخ‌ها و درگیری روسیه و اوکراین به‌عنوان دلایل مسبب این بحران معرفی کرده‌اند.

با این حال، عواملی مانند فساد در زنجیره تامین، احتکار و بازاریابی سیاه توسط مسئولین رسیدگی به این مشکل نادیده گرفته شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام