گزارش: ارتش سودان مذاکرات آتش بس با شبه نظامی RSF را به حالت تعلیق درآورد

گزارش: ارتش سودان مذاکرات آتش بس با شبه نظامی RSF را به حالت تعلیق درآورد

دود از دور در خارطوم در میان درگیری های مداوم بین نیروهای دو ژنرال رقیب بلند می شود. خبرگزاری فرانسه

ارتش سودان روز چهارشنبه مذاکرات با نیروهای شبه نظامی رقیب RSF بر سر آتش بس و دسترسی به کمک را به حالت تعلیق درآورد. رویترز به نقل از a سودانی یک منبع دیپلماتیک گفت که این نگرانی ایجاد می‌کند که درگیری شش هفته‌ای سومین کشور بزرگ آفریقا را عمیق‌تر وارد یک بحران انسانی خواهد کرد.

مذاکرات با نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) که در اوایل ماه مه آغاز شد، بیانیه ای مبنی بر تعهدات برای حفاظت از غیرنظامیان و دو قرارداد کوتاه مدت آتش بس ارائه کرد، اگرچه این قراردادها مکرراً نقض شد.

ساکنان از درگیری‌های شدید تا اواخر روز سه‌شنبه در جنوب خارطوم و در اومدورمان در سراسر رودخانه نیل خبر داده بودند.

مقالات مرتبط

چگونه

چه مقدار طلا می توانید با یا بدون Aadhaar، PAN proof خریداری کنید؟

چگونه

Gold Rush: جواهرات چگونه از تصمیم RBI برای پس گرفتن اسکناس های 2000 روپیه ای سود می برند

ارتش که به نیروی هوایی و توپخانه متکی است و RSF، نیرویی سبک‌تر اما یک دشمن سرسخت در نبردهای خیابانی خارطوم، توافق کرده بودند که آتش‌بس یک هفته‌ای را درست قبل از انقضای آن در روز دوشنبه، پنج روز تمدید کنند.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، یک افسر نظامی حرفه ای، و ژنرال RSF، محمد حمدان داگالو، فرمانده سابق شبه نظامیان معروف به همدی، از 15 آوریل درگیر نبرد برای قدرت هستند. به نظر می رسد هیچ یک از طرفین حاشیه ای ندارند.

ما نمی خواهیم از نیروی کشنده استفاده کنیم. ما هنوز از حداکثر توان خود استفاده نکرده‌ایم… ما نمی‌خواهیم کشور را ویران کنیم.»

وی گفت: اما اگر دشمن اطاعت نکند و پاسخ ندهد، مجبور می شویم از قوی ترین نیرویی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

RSF اواخر روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که به آتش بس «علی رغم نقض مکرر» ارتش پایبند است.

سودان دارای سابقه تحولات سیاسی، کودتا و درگیری است، اما خشونت معمولاً مناطق دور از خارطوم را درنوردیده است. این بار، درگیری ها بر پایتخت متمرکز شده است، یک گسترش شهری در محل تلاقی رودخانه های آبی و سفید نیل و خانه میلیون ها نفر.

اظهار نظر در مورد سودانی محمد الحسن لبات، سخنگوی اتحادیه آفریقا در مورد بحران سودان، گفت: خروج ارتش از مذاکرات جده، تعجب آور نیست. اغلب اتفاق می افتد. امیدواریم میانجی موفق شود هر دو طرف را برای کار بر روی آتش بس مورد انتظار بیاورد.»

پایتخت شاهد غارت گسترده و قطع مکرر برق و آب بوده است. اکثر بیمارستان ها از کار افتاده اند.

آتش بس ناآرام

یک منبع ارتش گفت قبل از تمدید توافق آتش بس رویترز ارتش خواستار خروج نیروهای RSF از خانه ها و بیمارستان های غیرنظامی به عنوان شرط تمدید شده بود. پس از توافق بر سر تمدید پنج روزه، گفتگوها در مورد شرایط آتش بس ادامه یافت.

این آتش بس با میانجیگری صورت گرفته و از راه دور توسط عربستان سعودی و ایالات متحده نظارت می شود. آنها می گویند که از سوی هر دو طرف نقض شده است، اگرچه آتش بس همچنان اجازه ارسال کمک به حدود 2 میلیون نفر را می دهد.

سازمان ملل می گوید که این جنگ صدها نفر را کشته، بیش از 1.2 میلیون نفر را در داخل سودان آواره کرده و 400000 نفر دیگر را از مرزها به کشورهای همسایه برده است.

درگیری‌ها در خارج از پایتخت، از جمله دارفور، منطقه‌ای در منتهی الیه غرب سودان که درگیری‌هایی که در سال 2003 آغاز شد، برای سال‌ها شعله‌ور شده و ادامه یافته است، رخ داده است.

سازمان ملل، برخی آژانس‌های امدادی، سفارت‌خانه‌ها و بخش‌هایی از دولت مرکزی سودان عملیات‌های خود را از پایتخت به بندر سودان در دریای سرخ منتقل کرده‌اند که آرامش خود را حفظ کرده است.

رهبران ارتش و RSF که از شبه‌نظامیانی که دولت برای سرکوب شورش‌های قبلی در دارفور استفاده می‌کردند، برخاسته‌اند، پس از سرنگونی عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، که او نیز یک فرمانده ارتش بود، در سال 2019 در سمت‌های عالی شورای حاکم سودان قرار گرفتند.

پس از برکناری بشیر در یک خیزش مردمی، ارتش با رهبران RSF در سال 2021 کودتا کردند، قبل از اینکه آنها رهبری را به غیرنظامیان واگذار کنند.

رئیس ارتش برهان و رهبر RSF همدی بر سر زنجیره فرماندهی و تجدید ساختار RSF تحت انتقال برنامه ریزی شده به حکومت غیرنظامی با هم اختلاف پیدا کردند. پس از شعله ور شدن درگیری، برهان همدی را به عنوان معاون خود در شورای حاکم برکنار کرد.

با ورودی های رویترز

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام