یک مقام بلاروس مدعی شد که غرب برای ما چاره ای جز استقرار تسلیحات هسته ای باقی نگذاشت

یک مقام بلاروس مدعی شد که غرب برای ما چاره ای جز استقرار تسلیحات هسته ای باقی نگذاشت

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس. پرونده رویترز

به گفته یک مقام بلندپایه بلاروس، کشورهای غربی بلاروس را با جایگزینی جز استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه باقی گذاشته‌اند و باید مراقب باشند که در مورد مشکلات استراتژیک حیاتی از خطوط قرمز عبور نکنند.

به گفته الکساندر ولفوویچ، دبیر امور خارجه شورای امنیت بلاروس، منطقی بود که این تسلیحات پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 تخلیه شدند، زیرا ایالات متحده ضمانت های امنیتی ارائه کرده بود در حالی که هیچ مجازاتی اعمال نکرده بود.

«امروز همه چیز خراب شده است. همه وعده‌های داده شده برای همیشه ناپدید شدند.

بلاروس که از سال 1994 توسط رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو اداره می شود، سرسخت ترین متحد روسیه در میان جمهوری های شوروی سابق است و به کرملین اجازه داده است تا از خاک خود برای آغاز حمله به اوکراین در فوریه 2022 استفاده کند.

هفته گذشته، روسیه تصمیم گرفت برای دستیابی به مزایای نظامی خاصی، سلاح های هسته ای تاکتیکی را در خاک بلاروس مستقر کند.

روسیه مدعی است که “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین برای مقابله با آنچه که کمپین “غرب جمعی” برای به راه انداختن یک جنگ نیابتی و تخریب مسکو می نامد، آغاز شده است.

بنابراین استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در خاک بلاروس یکی از مراحل بازدارندگی استراتژیک است. ولفوویچ گفت: اگر دلیلی در سر سیاستمداران غربی باقی بماند، البته آنها از این خط قرمز عبور نخواهند کرد.

وی گفت که هرگونه توسل به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی منجر به عواقب جبران‌ناپذیری خواهد شد.

لوکاشنکو هفته گذشته گفت که این تسلیحات از قبل در حال حرکت بوده اند، اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی در جای خود قرار خواهند گرفت.

ایالات متحده استقرار احتمالی سلاح های هسته ای در بلاروس را محکوم کرده است، اما می گوید موضع این کشور در مورد استفاده از چنین سلاح هایی تغییر نکرده است.

تحریم‌های غرب مدت‌ها قبل از حمله به بلاروس در ارتباط با سرکوب حقوق بشر توسط لوکاشنکو، به‌ویژه سرکوب تظاهرات گسترده علیه آنچه مخالفان وی می‌گویند انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ تقلبی بود، اعمال شد.

پس از استقلال از حاکمیت شوروی، بلاروس، اوکراین و قزاقستان موافقت کردند که سلاح‌های خود را خارج کرده و به روسیه بازگردانند تا بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای مهار اشاعه باشد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام