آسه آن حمله هوایی مرگبار در میانمار را به شدت محکوم کرد

آسه آن حمله هوایی مرگبار در میانمار را به شدت محکوم کرد

این عکس ارائه شده توسط گروه فعالان کیونهلا، عواقب حمله هوایی روز سه شنبه در روستای پازیگی در منطقه ساگاینگ در شهرستان کانبالو، میانمار، را نشان می دهد. AP

جاکارتا: در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه توسط اندونزی، رئیس کنونی آسه‌آن منتشر شد، آمده است، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) حملات هوایی اخیر در میانمار را که بنا بر گزارش‌ها ده‌ها نفر را کشته است، «به شدت محکوم» می‌کند.

در بیانیه آمده است: «همه اشکال خشونت باید فوراً پایان یابد، به ویژه استفاده از زور علیه غیرنظامیان».

بیانیه صادر شده توسط رئیس ASEAN لزوماً نشان دهنده توافق همه کشورهای عضو نیست.

آمار رسمی کشته شدگان اعتصاب صبح سه شنبه در شهرستان دورافتاده کانبالو در منطقه ساگاینگ مرکزی میانمار هنوز مشخص نیست، اگرچه حداقل 100 کشته توسط مقامات گزارش شده است. بی بی سی، Irrawaddy و Radio Free Asia.

حکومت نظامی روز چهارشنبه تایید کرد که پس از دریافت اطلاعاتی از مردم محلی در مورد رویدادی به مناسبت افتتاح دفتر نیروی دفاعی محلی مرتبط با مخالفان دولت نظامی، “حملات هوایی محدودی” انجام داده است.

این حمله با محکومیت سریع سازمان ملل متحد و قدرت های غربی مواجه شد.

اندونزی – بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی – به عنوان رئیس 2023 آسه آن خدمت می کند و میزبان نشست های سالانه رهبران 10 عضو این بلوک در ماه مه و سپتامبر خواهد بود.

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه هفته گذشته گفت جاکارتا سخت تلاش کرده است تا «اجماع پنج ماده‌ای» را که در آوریل 2021 با حکومت میانمار به توافق رسیده بود، که خواستار پایان دادن به خشونت و گفت‌وگو بین ارتش و شورشیان است، انجام داده است.

اما این طرح عمدتاً توسط حکومت نظامی نادیده گرفته شد و تلاش‌های میانجی‌گری کشورهای آسه‌آن برای حل بحران تاکنون شکست خورده است.

ریاست جاکارتا بر این اتحادیه این امید را ایجاد کرده بود که آسه آن بتواند با استفاده از وزن اندونزی به عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه ای و تجربه دیپلماتیک آن، برای راه حلی صلح آمیز در میانمار تلاش کند.

اندونزی در اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد دفتر فرستاده ویژه زیر نظر وزارت امور خارجه را برای برقراری گفت‌وگوی سطح پایین با حکومت نظامی تشکیل دهد، هرچند اطلاعات کمی در مورد وضعیت هر گونه گفتگو به دست آمده است.

حکومت نظامی همچنان یکی از اعضای آسه آن است، اما به دلیل عدم اجرای طرح صلح، از شرکت در نشست های سطح بالا منع شده است.

به گفته یک گروه نظارت محلی، پس از کودتای سرنگونی دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی در سال 2021، سرکوب نظامی مخالفان و گروه های مسلح مخالف حکومت آنها بیش از 3200 کشته برجای گذاشته است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام