آژانس فضایی اروپا فضاپیما را به قمرهای مشتری در جستجوی حیات می‌فرستد

آژانس فضایی اروپا فضاپیما را به قمرهای مشتری در جستجوی حیات می‌فرستد

آژانس فضایی اروپا در حال کار بر روی ماموریتی است تا ماهواره ای را به تعدادی از قمرهای مشتری بفرستد تا به دنبال نشانه های حیات یا هر چیزی باشد که قمرها را به فضایی قابل سکونت تبدیل کند. این ماموریت JUpiter ICy lunar Explorer یا JUICE نامگذاری شده است.

به عنوان یک تمدن، قرن هاست که انسان ها می پرسند که آیا زندگی فراتر از زمین وجود دارد یا خیر. با ظهور سفرهای فضایی، این سوال فقط به خود گرفت. به همین دلیل است که حتی امروزه یکی از جنبه های کلیدی بیشتر ماموریت های فضایی، جستجوی نشانه های حیات است.

اگر حیات فرازمینی در منظومه شمسی ما وجود داشته باشد، کارشناسان معتقدند که به احتمال زیاد در مریخ یا یکی از قمرهای یخی زحل یا مشتری یافت می شود.

به همین دلیل است که اشتیاق زیادی در مورد فضاپیمایی جدیدی وجود دارد که این هفته زمین را در سفری هشت ساله به بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما ترک خواهد کرد.

ماموریت JUICE
این ماهواره پس از رسیدن به مشتری، JUICE یا Jupiter ICy Moons Explorer، یکی از جاه طلبانه ترین ماموریت های فضایی اروپا تا به امروز، یک سری پروازهای مشتری و سه قمر غول پیکر اقیانوس دار آن، کالیستو، گانیمد و اروپا را انجام خواهد داد.

این فضاپیمای شش تنی از مجموعه تجهیزات ارتقا یافته ای برای بررسی غول گازی استفاده می کند و تعیین می کند که آیا هر یک از ماهواره هایی که دور آن دور می زنند، در حالی که نزدیکتر از همیشه به این دنیاها سفر می کند، قابل زندگی هستند یا خیر.

همچنین بخوانید: ماه در حال “شبح” شدن زمین است: آیا ماه واقعاً با سرعت نگران کننده ای از زمین دور می شود؟

JUICE از فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه در روز پنجشنبه (13 آوریل) در ساعت 13:15 BST، سوار بر موشک Ariane 5 مشابه موشکی که تلسکوپ فضایی جیمز وب را در دسامبر 2021 به مدار فرستاد، پرتاب خواهد کرد.

سپس طی یک دوره هشت و نیم ساله 4.1 میلیارد مایل (6.6 میلیارد کیلومتر) به سمت منظومه جوین خواهد رفت و در جولای 2031 به مشتری خواهد رسید.

فضاپیمای Jupiter ICy lunar Explorer قبل از ورود به مدار دائمی اطراف گانیمد در اواخر سال 2034، 35 پرواز از سه قمر مشتری انجام خواهد داد.

این می تواند با نصف قدرت سشوار کار کند و دارای یک “پناهگاه هسته ای” برای محافظت از وسایل الکترونیکی خود در برابر تشعشعات است. یکی از ده ابزاری که JUICE در آن گنجانده شده است توسط دانشمندان بریتانیایی توسعه یافته است و آژانس فضایی بریتانیا نیز 9 میلیون پوند به ساخت سفینه فضایی 1.4 میلیارد پوندی کمک کرده است.

یک ماموریت خطرناک
به گفته دکتر کارولین هارپر، رئیس علوم فضایی در آژانس فضایی بریتانیا، “JUICE ما را به بخشی از منظومه شمسی که اطلاعات کمی درباره آن داریم، می برد تا مشتری، بزرگترین سیاره ما را مطالعه کنیم، و کشف کنیم که آیا هر یک از آن قمرهای یخ زده خانه شرایطی هستند که به طور بالقوه حیات را حفظ می کنند. اروپا ممکن است محتمل ترین قمر مشتری برای پناه دادن به حیات بیگانه باشد، اما JUICE فقط یک منظره زودگذر از آن را مشاهده خواهد کرد.

این به دلیل جو خصمانه اطراف ماه است. ناسا ادعا می کند که ممکن است یک فضاپیما را حداکثر ظرف چند ماه نابود کند. در واقع، رسیدن به مشتری به سادگی دشوار است. هر چه به غول گاز نزدیکتر می‌شوید و می‌خواهید بیشتر در نزدیکی آن بمانید، کار دشوارتر می‌شود.

همچنین بخوانید: کهکشان‌های عظیم «جهان‌شکن» که توسط تلسکوپ جیمز وب ناسا کشف شد کدامند؟

مشتری پنج برابر دورتر از زمین از خورشید است، بنابراین تنها 4 درصد از نور خورشید را دریافت می کند که سیاره ما دریافت می کند. اگرچه JUICE برای جستجوی نشانه هایی از حیات طراحی نشده است، اما هدف آن بررسی شرایطی است که به طور بالقوه زندگی را حفظ می کند.

بخشی از دلیل این امر این است که انتظار می رود در زیر پوسته یخی اروپا اقیانوس وسیعی از آب مایع وجود داشته باشد که دو برابر بیشتر از مجموع همه دریاهای زمین آب دارد که توسط نیروهای جزر و مدی گرم می شود. تصور می شود که این یک سیستم گردش داخلی ایجاد می کند که آب را در گردش نگه می دارد و به طور مرتب سطح یخ زده را تازه می کند.

چنین تصوری بسیار مهم است زیرا نشان می‌دهد که دانشمندان مجبور نیستند برای یافتن شواهدی از حیات به اقیانوس زیرسطحی سفر کنند، زیرا این واقعیت که کف اقیانوس با بالا تعامل دارد نشان می‌دهد که ممکن است سرنخ‌هایی در آنجا پیدا شود.

بزرگترین قمر مشتری بهترین شانس را برای میزبانی حیات دارد
پروفسور کوتس گفت: «از بین ماهواره‌های گالیله، اروپا محتمل‌ترین وجود حیات بیگانه است، زیرا اقیانوس احتمالاً با ماسه و سنگ در تماس است». با این حال، دانشمندان بیشتر به گانیمد برای اهداف ماموریت JUICE علاقه مند هستند.

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین قمر مشتری دارای اقیانوسی شور در زیر پوسته یخی خود باشد و یکی از اهداف اصلی JUICE این است که این مجموعه آبی را مطالعه کند تا مشخص کند آیا این سیاره قابل زندگی است یا خیر.

همچنین بخوانید: چین اکنون ایستگاه فضایی خود را دارد، ماژول نهایی ایستگاه فضایی تیانگونگ را با موفقیت لنگر انداخت

این فضاپیما برای مقاومت در برابر تشعشعات قوی و دماهای بالا از 250 درجه سانتیگراد در زهره تا -230 درجه سانتیگراد در نزدیکی مشتری طراحی شده است.

قطعات الکترونیکی حساس در داخل یک جفت طاق سربی در بدنه کاوشگر محافظت می‌شوند که شامل ده ابزار برای جمع‌آوری اطلاعات است.

J-MAG، یک مغناطیس سنج که توسط کارشناسان امپریال کالج لندن ساخته شده است، ویژگی های میدان مغناطیسی مشتری و گانیمد را اندازه گیری می کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام