آیا اولین مرگ انسان در جهان بر اثر آنفولانزای پرندگان H3N8 در بازار مرطوب چین به این ویروس مبتلا شد؟

آیا اولین مرگ انسان در جهان بر اثر آنفولانزای پرندگان H3N8 در بازار مرطوب چین به این ویروس مبتلا شد؟

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، این زن چینی، اولین مرگ انسان شناخته شده ناشی از آنفولانزای پرندگان H3N8، از استان جنوبی گوانگدونگ، قبل از اینکه بیمار شود، از یک بازار مرطوب بازدید کرده بود. رویترز (تصویر نمایندگی)

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) چین اولین مرگ و میر شناخته شده انسانی را در اثر سویه آنفولانزای پرندگان گزارش کرده است که در بین مردم نادر است.

یک زن 56 ساله در استان جنوبی گوانگدونگ در 16 مارس پس از ابتلا به آنفولانزای پرندگان H3N8 جان باخت.

این زن سومین مورد ابتلای انسان به ویروس H3N8 بود که در چین کشف شد. دو مورد اول در آوریل و می 2022 در این کشور آسیایی ثبت شد.

در حالی که یکی از این دو مورد گزارش شده در سال گذشته به شدت بیمار شد، دیگری علائم خفیف داشت. هر دو از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با طیور آلوده به این بیماری مبتلا شده بودند.

در مورد اولین مرگ انسان بر اثر ویروس آنفلوانزای پرندگان A (H3N8) چه می دانیم؟ آیا بیمار از بازار خیس به ویروس مبتلا شده است؟ WHO چه می گوید؟ بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.

اولین مرگ انسان H3N8 در جهان

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان گوانگدونگ در اواخر ماه مارس پرونده این زن را گزارش کرد اما در مورد مرگ او اطلاعی نداد. رویترز

بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، این زن که ساکن شهر ژونگشان است، در 22 فوریه بیمار شد و در 3 مارس به دلیل ذات الریه شدید در بیمارستان بستری شد.

بیمار چندین بیماری زمینه ای و همچنین سابقه تماس با طیور زنده قبل از بیمار شدن داشت.

به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان گوانگدونگ، پست صبحگاهی چین جنوبی (SCMP) گزارش داد که این زن از مولتیپل میلوما رنج می برد، نوعی سرطان خون که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.

عفونت آنفولانزای پرندگان H3N8 او از طریق سیستم نظارتی عفونت حاد تنفسی شدید (SARI) شناسایی شد.

همچنین بخوانید: زمینی برای دفن جوجه های مرده در ژاپن وجود ندارد: شیوع فعلی آنفولانزای پرندگان چقدر کشنده است؟

اتصال بازار مرطوب

بدون اشاره به جزئیات، WHO در بیانیه ای اعلام کرد که بیمار قبل از اینکه بیمار شود، زمانی را در یک بازار مرطوب سپری کرده است.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد گفت که نمونه های محیطی از خانه بیمار و بازار مرطوبی که او بازدید کرده بود جمع آوری شد.

نمونه‌های بازار مرطوب برای آنفولانزای A(H3) مثبت شدند.

آیا اولین مرگ انسان در جهان بر اثر آنفولانزای پرندگان H3N8 در بازار مرطوب چین به ویروس مبتلا شد؟
چین از سال گذشته سه مورد آنفولانزای پرندگان H3N8 را در انسان تایید کرده است. رویترز (تصویر نمایندگی)

WHO همچنین اعلام کرد که هیچ یک از افراد نزدیک بیمار دچار عفونت یا علائم نشده اند.

همانطور که در رویترزعفونت های پراکنده آنفولانزای پرندگان در انسان در چین رایج است، جایی که آنفولانزای مرغی دائماً جمعیت طیور و پرندگان وحشی را تحت تأثیر قرار می دهد.

کارشناسان قبلاً در مورد شرایط بازارهای مرطوب که در آن ماهی، گوشت و حیوانات وحشی در غرفه های روباز به فروش می رسد، هشدار داده بودند.

دکتر استیون سالزبرگ، استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه جان هاپکینز، گفت DailyMail.com“البته چین باید هر گونه مواردی از این قبیل را فورا گزارش دهد، همانطور که هر کشوری باید گزارش دهد، اما موارد گاه به گاه آنفولانزای پرندگان هر سال در چین اتفاق می افتد.”

” [much] مشکل بزرگ‌تر ادامه روند فروش پرندگان و سایر حیوانات برای غذا در بازارهای حیوانات زنده در چین است.

دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند چین باید این بازارها را تعطیل کند، اما این کار را نمی‌کنند. بنابراین یک سوال خوب این است که آیا این مورد از بازار حیوانات زنده سرچشمه گرفته است؟ این [WHO] دکتر سالزبرگ افزود: گزارش در مورد این سوال مبهم است.

آیا انسان ها باید نگران باشند؟

نه هنوز.

بر اساس اطلاعات موجود، به نظر می رسد این ویروس توانایی انتقال آسان از فردی به فرد دیگر را ندارد و بنابراین خطر انتشار آن در بین انسان ها در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی کم تلقی می شود. WHO در بیانیه اعلام کرد.

اما «به دلیل ماهیت دائمی در حال تکامل ویروس‌های آنفلوانزا، WHO بر اهمیت نظارت جهانی برای شناسایی تغییرات ویروس‌شناسی، اپیدمیولوژیک و بالینی مرتبط با ویروس‌های آنفلوانزای در گردش که ممکن است بر سلامت انسان (یا حیوانات) تأثیر بگذارد، تأکید می‌کند.

سویه دیگر آنفولانزای پرندگان – H5N1 – باعث نگرانی است، زیرا طبق گزارش آژانس بهداشت سازمان ملل 53 درصد مرگ و میر در انسان دارد.

شیوع اخیر آن در طیور، پرندگان وحشی و پستانداران نگرانی ها را در مورد تکامل و تبدیل شدن ویروس به یک بیماری همه گیر دیگر افزایش داده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از سال 2003 تا 25 فوریه 2023، در مجموع 873 مورد انسانی عفونت H5N1 در 21 کشور ثبت شده است که از این تعداد 458 مورد مرگبار بوده است.

شایان ذکر است، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال انسان به انسان از این گونه کشنده آنفولانزای پرندگان وجود ندارد.

WHO چه می گوید؟

ویروس H3N8 در حیوانات به ویژه پرندگان در سراسر جهان یافت می شود.

اولین بار در سال 2002 در پرندگان آبزی آمریکای شمالی ظاهر شد و از آن زمان شناخته شده است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید: “انتقال بین گونه ای ویروس آنفلوانزای پرندگان A(H3N8) برای گونه های مختلف پستانداران گزارش شده است، از جمله بومی بودن در سگ ها و اسب ها.”

در میان گزارش چین و شیوع مداوم آنفولانزای پرندگان، WHO توصیه‌ای برای کشورها و مردم صادر کرده است.

آیا اولین مرگ انسان در جهان بر اثر آنفولانزای پرندگان H3N8 در بازار مرطوب چین به ویروس مبتلا شد؟
ویروس H3N8 در حیوانات به ویژه پرندگان در سراسر جهان یافت می شود. رویترز (تصویر نمایندگی)

آژانس بهداشت سازمان ملل به مردم توصیه کرده است که از حیوانات بیمار یا کسانی که به دلایل ناشناخته مرده اند دوری کنند.

WHO همچنین از کشورها خواسته است که مردم را در مورد “پرهیز از تماس با محیط های پرخطر مانند بازارها / مزارع حیوانات زنده، طیور زنده یا سطوحی که ممکن است توسط مدفوع طیور یا پرندگان آلوده شده باشد” آگاه کنند.

علاوه بر این، از بازدیدکنندگانی که به کشورهایی با موارد شناخته شده آنفلوانزای مرغی سفر می‌کنند، خواسته است از مزارع، تماس با حیوانات در بازارهای حیوانات زنده یا هر منطقه‌ای که ممکن است حیوانات در آنجا ذبح شوند، خودداری کنند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام