آیا خون جوان می تواند مانع از پیری افراد شود؟

آیا خون جوان می تواند مانع از پیری افراد شود؟

برایان جانسون، یک کارآفرین نوآور آمریکایی در فناوری، در یک تعویض پلاسمای خون با پسر و پدر نوجوانش شرکت کرد. تصویر با حسن نیت: @bryanjohnson_/Instagram

هجده تا بمیرم به نظر می رسد که این هدف زندگی برایان جانسون میلیاردر فناوری عجیب و غریب باشد. او میلیون ها دلار برای درمان و تشخیص پزشکی هزینه کرده است تا روند پیری را کند کند (و شاید هم معکوس کند). این مرد 45 ساله هنوز تسلیم نشده است. او اکنون در حال معاوضه خون با پسر نوجوانش و پدر هفت ساله اش است.

برایان در تلاش خود برای شبیه شدن به یک جوان 18 ساله، پلاسمای خون را با پسر 17 ساله خود Talmage و پدر 70 ساله ریچارد در یک کلینیک بهداشتی در دالاس، تگزاس در اوایل آوریل تعویض کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خون Talmage خارج شده و به دسته ای از پلاسمای مایع، عنصر مایع خون، و دیگری از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها با استفاده از دستگاهی تبدیل می شود. برایان تحت یک روش مشابه قرار می گیرد و پس از آن فرآیند دیگری انجام می شود که در آن پلاسمای پسرش را دریافت می کند. و پلاسمای برایان به رگهای پدرش ریچارد تزریق می شود.

برایان مدتی است که تحت عمل تعویض پلاسما بوده است. گزارش شده است که او چندین بار به کلینیک مراجعه کرده و از یک اهداکننده ناشناس جوان که عضوی از خانواده او نیست، پلاسما دریافت کرده است. این گزارش می‌گوید که قبل از انجام این روش، این مبتکر فناوری بررسی کرد که آیا فرد دارای شاخص توده بدن ایده‌آل، سالم و عاری از بیماری است یا خیر.

هدف از این کار جوانسازی و ترمیم آسیب های سلولی است که بخشی از روند پیری است، با جایگزینی خون قدیمی در بدن قدیمی با خون جدید از یک اهدا کننده جوان.

هزینه این عمل حدود 5500 دلار است و اهداکنندگان حدود 100 دلار دریافت می کنند.

اما آیا این واقعا کار می کند؟

روی موش ها کار کرد

آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داد که جوندگان مسن‌تر وقتی خون جوان‌تر داده می‌شوند، نتایج باورنکردنی دارند. مطالعه‌ای که در سال 2005 توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که ایجاد دوقلوهای به هم چسبیده موش‌های پیر و جوان (و بنابراین اشتراک خون و اعضای بدن) می‌تواند علائم پیری را در موش‌های پیر معکوس کند. این کار با احیای یک روش دهه 1950 به نام پارابیوز انجام شد – جایی که داخل دو موش به هم دوخته شد.

بر اساس آزمایشی که سال گذشته انجام شد، موش‌های جوان‌تر زمانی که دانشمندان خون حیوانات مسن‌تر را به آنها تزریق کردند، برای مدت کوتاهی علائم پیری را تجربه کردند. وقتی به موش‌های مسن‌تر خون جوان داده شد، خستگی آنها کاهش یافت و استقامت آنها افزایش یافت.

همچنین بخوانید: آیا پس از مطالعه امکان پیری معکوس در موش ها، آیا انسان ها می توانند دوباره جوان شوند؟

از زمان مطالعه سال 2005، حدس و گمان های زیادی وجود داشته است که آیا خون جوان می تواند قدرت مبارزه با اثرات پیری را داشته باشد. با این حال، موفقیت بزرگی حاصل نشده است.

آیا خون جوان می تواند مانع پیری افراد شود؟
یک تکنسین آزمایشگاهی آماده می شود تا کیسه ای از پلاسمای خون اهدا کننده را پردازش کند. استارت آپ های ضد پیری با تزریق پلاسمای خون جوان در افراد مسن آزمایش کرده اند. تصویر بازنمایی/AFP

آزمایش هایی برای مقابله با پیری

چندین استارت‌آپ در تلاش هستند تا عمیقاً غواصی کنند و ببینند آیا پارابیووز برای مقابله با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن پاسخ‌هایی دارد یا خیر.

در سال 2016، آمبروزیا مستقر در ایالات متحده شروع به ارائه تزریق پلاسمای جوان به قیمت 8000 دلار برای هر لیتر کرد. پلاسمای اهداکنندگان 16 تا 25 ساله از طریق IV با این رویا داده شد که ممکن است سلول‌های سست مشتریان قدیمی را جوان کند. این روش به دلیل عدم مزایای بالینی ثابت شده و مسائل ایمنی احتمالی مورد انتقاد سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفت.

Alkahest، شرکتی که توسط Tony Wyss-Coray، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه استنفورد تأسیس شده است، نتایج یک آزمایش شش ماهه را در آگوست 2019 گزارش کرد که در آن 40 بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​با یک “کسری” اختصاصی پلاسمای انسانی تزریق شدند. بر اساس گزارشی در گاردین، به نظر می رسید که این کاهش ذهنی مورد انتظار آنها را متوقف کند. این شرکت همچنین نتایجی دارد که نشان می‌دهد دارویی که پروتئین موجود در خون قدیمی را غیرفعال می‌کند می‌تواند به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) کمک کند.

در حالی که تحقیقات در مورد پلاسما ادامه دارد، برخی محتاط هستند. چارلز برنر، بیوشیمیدان مرکز ملی پزشکی شهر امید در لس آنجلس، به بلومبرگ گفت: «ما به اندازه کافی یاد نگرفته‌ایم که بگوییم این یک درمان انسانی مناسب برای هر چیزی است. “برای من، این کار ناخوشایند، بدون شواهد و نسبتا خطرناک است.”

یک تلاش نخبه گرایانه

با این حال، تیم پزشکان برایان، روش تعویض پلاسما را تایید کردند. آنها به آن به عنوان راهی برای جلوگیری از بیماری پارکینسون یا آلزایمر نگاه می کنند.

این کارآفرین دائماً تحت نظارت تیم پزشکی خود است و امیدوار است بتواند هرگونه تغییر در بدن خود را در نتیجه تزریق خون ثبت کند. او به این آزمایش به عنوان کمکی به فناوری طول عمر نگاه می کند.

معکوس کردن یا توقف پیری تقریباً دیستوپیک به نظر می رسد. پیشرفت علم ممکن است ما را یک قدم به هم نزدیکتر کند. با این حال، این بیشتر یک تلاش نخبه گرایانه است. فقط تعداد انگشت شماری مثل برایان می تواند هزاران دلار از یک بطری را خرج کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام