آیا پرونده های CBI، ED علیه DK Shivakumar به شانس CM بودن او آسیب می زند؟

آیا پرونده های CBI، ED علیه DK Shivakumar به شانس CM بودن او آسیب می زند؟

روز شنبه (13 مه)، کنگره با کسب 135 کرسی از 224 کرسی مجلس، قدرت را از حزب بهاراتیا جاناتا در ایالت کارناتاکا گرفت. با این حال، از آن زمان به بعد، حزب در حال تلاش برای تعیین اینکه چه کسی باید وزیر ارشد ایالت جنوبی باشد، درگیر شده است. سیددارامایا رهبر کهنه کار و رئیس کمیته کنگره کارناتاکا پرادش (KPCC) دی کی شیواکومار، پیشتازان رقابت هستند.

روز سه‌شنبه، هر دو رهبر کارناتاکا با مالیکارجون خارگ، رئیس کنگره دیدار کردند تا دلیل انتخاب بهتری برای پست بالای کارناتاکا را بیان کنند. راهول گاندی رئیس سابق کنگره نیز در این جلسات حضور داشت.

در حال حاضر، به دلیل تجربه گذشته و حمایتی که نه تنها در داخل حزب بلکه در سراسر ایالت از آن برخوردار است، شانس به نفع سیددارامایا 75 ساله است. با این حال، دی کی شیواکومار، که به دلیل وضعیت ناخوشایند، رفتن به دهلی را برای یک روز به تعویق انداخت، گفت که ایالت کارناتاکا را به سونیا گاندی و رهبران ارشد کنگره “تحویل” کرده و به قول خود عمل کرده است.

مقالات مرتبط

دعوای وزیر کارناتاکا: چرا کنگره ممکن است سیددارامایا را به جای دی کی شیواکومار برای مقام برتر انتخاب کند

کارناتاکا

نتایج کارناتاکا: شیواکومار یا سیددارامایا؟ انتخاب مدیر ارشد کنگره چه کسی خواهد بود؟

علاوه بر این، برخی در داخل فرماندهی بالا نیز معتقدند که شیواکومار برای پیروزی سخت تلاش کرده است و باید با پست CM پاداش داده شود.

با این حال، کنگره از DK Shivakumar به دلیل پرونده های مربوط به پولشویی، فرار مالیات بر درآمد و دارایی های نامتناسب علیه وی نگران است.

در اینجا درک بهتری از پرونده های فساد علیه رهبر 61 ساله و اینکه چگونه به شانس او ​​برای وزیر ارشد شدن لطمه می زند، می پردازیم.

لیست طولانی پرونده های DK Shivakumar

شیواکومار که هشت بار MLA شده است، از زمانی که در دهه 1980 به عضویتش درآمد، یکی از اعضای سرسخت حزب کنگره بوده است. او اولین بار در سال 1989 در حالی که فقط 27 سال داشت در انتخابات حوزه انتخابیه مجلس ساتانور شرکت کرد.

در طی سال‌ها، شیواکومار از نردبان سیاسی بالا رفت و به یک ستوان مورد اعتماد خانواده گاندی تبدیل شد و همچنین عنوان “مشکل‌ یاب” حزب را به دست آورد. او در سال 2002 در ماهاراشترا بود که دولت وقت ویلاسرائو دشموک رای عدم اعتماد را به دست آورد.

با این حال، ظهور او در درون حزب بدون رسوایی و جنجال نبوده است. در طول سال ها، او توجه سازمان های مرکزی مانند اداره اجرا، اداره مرکزی تحقیقات و همچنین بخش مالیات بر درآمد (IT) را به خود جلب کرده است.

همچنین بخوانید: DK Shivakumar یا Siddaramaiah؟ انتخاب CM ها معضل جدیدی برای کنگره نیست

او برای اولین بار در سال 2017 تحت اسکنر فناوری اطلاعات قرار گرفت، زمانی که تیم های بزرگی از اداره مالیات بر درآمد به بیش از 64 مکان در دهلی و کارناتاکا در ارتباط با رهبر، که وزیر دولت ایالتی بود، یورش بردند. در آن زمان، دپارتمان فناوری اطلاعات 8.83 کرور روپیه پول نقد حساب‌نشده در محل‌های مرتبط با رهبر کنگره پیدا کرده بود و در شکایتی اعلام کرد که شیواکومار نمی‌تواند منبع وجوه را محاسبه کند.

دعوای رئیس کارناتاکا آیا پرونده های CBI ED علیه دی کی شیواکومار به شانس او ​​برای CM شدن لطمه می زند؟
دی.کی. PTI

این یورش ها در زمانی انجام شد که شیواکومار به 44 نماینده مجلس نمایندگان کنگره از گجرات در استراحتگاهی در خارج از بنگلور و پیش از برگزاری یک نظرسنجی مهم در گجرات برای کرسی های راجیا سبها که ثروت رهبر کنگره احمد پاتل وابسته به 44 نماینده مجلس نمایندگان بود که توسط او پناه داده بودند، پناه می داد. او این حملات را بخشی از “سیاست های خودگردان” BJP خوانده بود.

یک سال بعد، اداره اجرا یک پرونده پولشویی علیه Shivakumar، A Haumanthaiah، یک کارمند در Karnataka Bhavan در دهلی نو، و افراد دیگر ثبت کرد. این پرونده بر اساس یک برگه اتهامی اداره مالیات بر درآمد است که علیه شیواکومار و دیگران به اتهام فرار مالیاتی و معاملات حواله در دادگاهی در بنگالورو ثبت شده است. دپارتمان فناوری اطلاعات شیواکومار و همکارش اس.کی شارما را متهم کرده بود که با کمک سه متهم دیگر، مقدار زیادی پول نقد حساب نشده را به طور منظم از طریق کانال های “هاوالا” منتقل می کردند.

حملات و تحقیقات ادامه یافت، اما در 3 سپتامبر 2019، مقامات ED، مرد قدرتمند کاناکاپورا را به این اتهام دستگیر کردند که وی از طریق حواله و همچنین استفاده از شرکت‌های پوسته پول شویی کرده است. او به زندان تیهار فرستاده شد و در زندان شماره 7 اسکان یافت، جایی که همکار نماینده کنگره، کارتی چیدامبارام، پسر پی چیدامبارام، نیز در سال 2018 اسکان داده شده بود. تنها پس از یک ماه بود که وثیقه دریافت کرد و از زندان تیهار خارج شد.

همچنین پرونده CBI علیه DK Shivakumar وجود دارد که در سال 2020 به اتهام دستیابی به دارایی های نامتناسب تشکیل شده است. جست و جوها در چندین مکان انجام شد – 9 مکان در کارناتاکا، چهار در دهلی و یک مورد در بمبئی. DK Shivakumar هنوز توسط CBI در این مورد مورد بازجویی قرار نگرفته است.

منابعی در کنگره اظهار می دارند که از ابر فسادی که بر دی.کی. همچنین نگرانی دیگری وجود دارد که چگونه اپوزیسیون، یعنی BJP، از پرونده های او به عنوان خوراک برای حمله به حزب استفاده می کند.

دعوای رئیس کارناتاکا آیا پرونده های CBI ED علیه دی کی شیواکومار به شانس او ​​برای CM شدن لطمه می زند؟
کنگره با یک معمای انتخاب بین سیددارامایا و دی کی شیواکومار مواجه است. در حال حاضر، شانس به نفع سیددارامایا است. PTI

بحث های CM ادامه دارد

پیش از این، کنگره گفته بود که تا عصر سه شنبه نامی را در مورد تصمیم خود برای پست بالای کارناتاکا اعلام خواهند کرد. با این حال، پس از یک روز بحث و گفتگوهای پرشور، تصمیمی گرفته نشد.

همچنین بخوانید: نه فقط سیددارامایا، دی کی شیواکومار: با سایر امیدهای کارناتاکا CM ملاقات کنید

هر دو مدعی این پست روز سه شنبه در دیدارهای جداگانه با خارگه دیدار کردند اخبار18 گزارش داد که رئیس KPCC در ملاقات با رئیس کنگره کوتاهی نکرد. گزارش شده است که شیواکومار از سال 2006، سالی که وزیر خارجه سابق به کنگره ملحق شد، به خارگ در مورد اشتباهات سیددارامایا اطلاع داده است.

از زمانی که سیدارمایا آمده است (به کنگره ملحق شده)، او یا به عنوان رهبر حزب یا به عنوان رئیس جمهور در قدرت بوده است، به طوری که حتی شما نمی توانید وزیر ارشد باشید. اگر شما در حال تبدیل شدن به CM هستید، من مخالفتی ندارم اخبار18 گزارش.

او تاکید کرد که برای حزب کار کرده است در حالی که سیددارامایا در ساختن سازمان مشارکتی نداشته و فقط از قدرت برخوردار بوده است. در بدترین حالت، شیواکومار گفت که یک دالیت باید وزیر ارشد شود، نه سیددارامایا.

از سوی دیگر، منابع گفتند سیددارامایه از خارگ خواست تا نظر اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان را رعایت کند. او گفت هرکسی که از حمایت برخوردار باشد طبیعتاً انتخاب مردمی است.

در پایان این روز شلوغ، پاوان خرا، سخنگوی کنگره به خبرنگاران گفت که تصمیم به زودی اعلام خواهد شد. «انتصاب وزیر ارشد کار آسانی نیست. این را نمی توان از دهلی تحمیل کرد… دیدگاه همه باید در نظر گرفته شود. ما باید با همه ذینفعان تعامل داشته باشیم و سپس تصمیم بگیریم که چه کسی وزیر ارشد خواهد بود. روند در حال انجام است. ناظران قبلاً به آنجا رفته اند. MLA ها را ملاقات کرد. نمایندگان مجلس نظرات خود را اعلام کرده اند. حالا نظرها رفته، تمام کارنامه به رهبری مرکزی رسیده است. پس یکی دو روز دیگر جواب را خواهید فهمید.»

جالب اینجاست که BJP پس از پیروزی شگفت‌انگیز خود در سال 2022، هفت روز برای تشکیل دولت در اوتار پرادش وقت گذاشته بود، در حالی که یک ماه در ماهاراشترا برای تشکیل کابینه و 9 روز در آسام طول کشید.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام