اتحادیه اروپا پس از پیوستن اسلواکی به ممنوعیت واردات غلات اوکراین پس از لهستان و مجارستان، تحقیق می کند

اتحادیه اروپا پس از پیوستن اسلواکی به ممنوعیت واردات غلات اوکراین پس از لهستان و مجارستان، تحقیق می کند

ورشو، لهستان: روز دوشنبه، اسلواکی سومین کشور در اتحادیه اروپا شد که واردات مواد غذایی از اوکراین را غیرقانونی کرد و کمک به اوکراین در رساندن غلات خود به بازارهای بین‌المللی را برای این گروه دشوارتر کرد.

اسلواکی واردات مواد غذایی اوکراین را تا پایان ماه ژوئن پس از آن که لهستان و مجارستان در روز شنبه همین کار را انجام دادند، تحریم کرد. آنها این کار را در واکنش به خشم فزاینده کشاورزانی انجام دادند که ادعا می کنند غلات فراوان در کشورهایشان به توانایی آنها برای امرار معاش آسیب می رساند.

شعبه اجرایی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، تجارت را به نمایندگی از 27 کشور عضو مدیریت می کند و با اقدامات یکجانبه یا ناهماهنگ آنها مخالفت می کند.

در یک نشست توجیهی در بروکسل، دو سخنگوی بر قدردانی از لهستان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی برای حمایت از اوکراین تاکید کردند، اما گفتند که باید راه حلی پیدا شود که به چارچوب قانونی اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

«ما با یک جنگ روبرو هستیم، درست است؟ و این جنگ، بدیهی است که پیامدهایی بر کشاورزان و به طور کلی، جمعیت اوکراین و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن دارد.»

وی اذعان کرد که لهستان و سایر کشورها «تمام توان خود را برای کمک به اوکراین انجام داده‌اند و افزود: «بنابراین این موضوع تحریم نیست. این در مورد یافتن راه حل هایی بر اساس قوانین اتحادیه اروپا در راستای منافع اوکراینی ها و اتحادیه اروپا است.

پنج کشور اتحادیه اروپا که همسایه اوکراین هستند از اتحادیه اروپا خواسته اند که با موضوع غذای اوکراینی با فوریت برخورد کند. لهستان، بلغارستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی استدلال می‌کنند که نمی‌توانند به کشاورزان خود اجازه دهند هزینه اختلالی را که غلات و سایر محصولات کشاورزی اوکراین در بازارهایشان ایجاد می‌کنند، متحمل شوند.

بر اساس گزارش ها، بلغارستان در حال بررسی یک ممنوعیت مشابه است. جمهوری چک می گوید در حال برنامه ریزی نیست.

در همین حال، هیئتی از مقامات اوکراینی روز دوشنبه برای رایزنی های دولتی در مورد این موضوع از ورشو بازدید کردند. لهستان در پاییز با انتخابات روبرو است و گروه های کشاورز اخیراً با اعتراضات مکرر بر دولت فشار آورده اند.

ایستوان ناگی، وزیر کشاورزی مجارستان، گفت که افزایش محصولات اوکراینی در بازارهای اروپایی، رقابت کشاورزان مجارستانی را غیرممکن کرده است.

ناگی همچنین گفت که هزینه‌های پایین تولید در اوکراین، به دلیل استفاده از روش‌هایی که در کشورهای اتحادیه اروپا مجاز نیستند، به اوکراین این امکان را داده است که مقادیر زیادی مرغ، تخم‌مرغ و عسل را به بازار اروپا صادر کند و هزینه‌ها را به سطوح ناپایدار کاهش دهد.

وزارت کشاورزی اسلواکی هفته گذشته اعلام کرد که آزمایش 1500 تن غلات از اوکراین در یک کارخانه در اسلواکی نشان داد که حاوی آفت کش ممنوعه در اتحادیه اروپا است. در نتیجه، مقامات اسلواکی تصمیم گرفتند تمام غلات اوکراینی را در این کشور آزمایش کنند و به طور موقت پردازش آن را ممنوع کردند.

ممنوعیت آن بر واردات غلات و همچنین برخی مواد غذایی دیگر از جمله شکر، رازک، کتان، کنف، میوه ها و سبزیجات و محصولات ساخته شده از آنها، تاک، عسل و فرآورده های عسل تاثیر خواهد گذاشت. ساموئل ولکان وزیر کشاورزی اسلواکی گفت این ممنوعیت که از روز سه شنبه اجرایی می شود تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی خواهد ماند و برای ترانزیت اعمال نمی شود.

اوکراین و روسیه هر دو تامین کنندگان عمده گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر محصولات غذایی مقرون به صرفه هستند که کشورهای در حال توسعه به آنها وابسته هستند. این جنگ باعث شد این منابع به آفریقا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا که در آن مردم گرسنه بودند، کاهش یابد و کمک کرد میلیون‌ها نفر دیگر را به فقر یا ناامنی غذایی سوق دهد.

پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، حرکت کشتی ها در دریای سیاه بسیار خطرناک شد و جریان کشتی های بزرگ حامل مواد غذایی به بازارهای دوردست را مختل کرد. محموله ها بر اساس توافقی با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه از سر گرفته شد.

اتحادیه اروپا با لغو تعرفه ها و سایر عوارض تجاری بر اوکراین برای کمک به حفظ اقتصاد این کشور به این بحران واکنش نشان داد. این به انتقال جریان غلات اوکراین به مقصد آفریقا و خاورمیانه از طریق اروپا کمک کرد – اما بیشتر این غذا در کشورهای هم مرز باقی مانده است و مازادی را ایجاد می کند که باعث زیان زیادی برای کشاورزان محلی شده است.

اقدامات اتحادیه اروپا در ژوئن منقضی می شود، اما انتظار می رود اتحادیه اروپا آنها را تمدید کند.

همسایگان اوکراین در اتحادیه اروپا، به استثنای مجارستان، متحدان اوکراین هستند که از عضویت آینده همسایه خود در اتحادیه اروپا حمایت می کنند.

با این حال، تصمیم اتحادیه اروپا برای حذف تعرفه‌ها برای کالاهای اوکراینی در نتیجه تهاجم روسیه به همسایه‌اش، چالش‌هایی را که با ادغام یک تولیدکننده بزرگ مواد غذایی با بقیه بلوک پیش خواهد آمد، نشان می‌دهد.

ایان میچل، اقتصاددان و مدیر مشترک برنامه اروپا در مرکز توسعه جهانی مستقر در لندن، گفت: «اقدامات تجاری یکجانبه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا غیرعادی است».

میچل، متخصص در کشاورزی و تجارت، استدلال کرد که این اقدام همبستگی اتحادیه اروپا را تضعیف می کند و قدرت صدای کشاورزان را در سیاست نشان می دهد. او این اقدام را تلاشی برای واداشتن اتحادیه اروپا به ارائه حمایت بیشتر از صنعت کشاورزی توصیف کرد، حتی اگر کمک در حال حاضر برای کشاورزان در اروپای شرقی و مرکزی سخاوتمندانه است.

میچل گفت: «شما در مجارستان، اسلواکی یا لهستان مصرف‌کننده هستید، پس عملاً دولت تضمین کرده است که قیمت بیشتری برای غذای خود می‌پردازید». تعادل لابی مواد غذایی آنقدر قدرتمند است که می تواند دولت را وادار به انجام این کار حتی در شرایط بحرانی هزینه های زندگی کند.»

تحریم های آنها در حالی است که روسیه تهدید به خروج از توافق دریای سیاه کرده است. مسکو شکایت دارد که توافق جداگانه ای برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه در بحبوحه تحریم های غرب جواب نداده است.

قیمت جهانی کالاهای غذایی پس از حمله به اوکراین به سطوح بی سابقه ای افزایش یافت و از آن زمان به طور پیوسته در حال کاهش است، اما به دلیل عواملی مانند خشکسالی، محدودیت های تجاری و هزینه بالای خرید مواد غذایی وارداتی با قیمت دلار، این مواد غذایی در بسیاری از نقاط هنوز برای مردم گران است. با تضعیف ارزهای برخی از اقتصادهای نوظهور.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام