اسم موتور زانتیا 3000، V6 ESL Engine می باشد

سنسور دریچه گاز مخصوص در مدل های 89 به بعد به خصوص در مدل های دوگانه سوز از جمله سنسورهایی است که بیشتر دچار مشکل می شود و در دوگانه سوزها باعث می شود موتور در حالت گازسوز خاموش شود و یا درست کار نکند. مشکل جوش آوردن و آسیب به سرسیلندر در مدل های 86 به بالا بسیار یافت می شود که البته دوگانه سوزها بیش از بقیه به این نقیصه دچار می شوند. سیبک تعادل یا میله موج گیر زانتیا که توسط گروه صنعتی مارپیچ باختر ساخته می شود، کمی بیش از ۱۰۰ هزار تومان فی می خورد. این اتومبیل فرانسوی اگر بتواند با قیمتی حدودا 100 میلیونی در ایران به دست مشتریان برسد، شانس موفقیت بالایی دارد چه اینکه پشتیبانی فنی پژو سیتروئن و زنجیره تامین گسترده این کنسرسیوم صنعتی در ایران اخیرا رو به گسترش نهاده و گویا قرار است به زودی خط تولید موتور تیاچپی 165 و نیز جعبهدنده اتوماتیک 6سرعته پژوسیتروئن در ایران راهاندازی شود.

از طرف دیگر، پژو پارس LX هم گرانترین تیپ این خانواده محسوب میشود. برای شارژ از سیستم آلترناتور یا همان دینام استفاده میشود. برای این کار، ایران خودرو، پیشرانه 206 تیپ 5 را با جعبهدنده 206 تیپ 4 مخلوط کرد و محصول جدیدی به نام «پژو پارس اتوماتیک» را در سال 88 ساخت. سپر جلو و عقب تزریقی بوده و یک نوار محافظ جانبی سراسر بدنه را با زه نقره ای در بر می گیرد. چراغ های جلوی این خودرو برای هر سمت، نزدیک به ۱ میلیون تومان قیمت می خورد که البته با قیمت های امروزی، چندان هم عجیب و غیرقابل هضم نیست. EBD چهار کاناله برای هر 4 چرخ در هر دو وجود دارد . تفاوت این دو مدل این است که مدل 28513 دارای مالتیپلکس است ولی مدل 28515 دارای سيستم اتولاک، مستر لاک و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن مي شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغ های راهنما و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجاي آژير دزدگير هستند. درب موتور پژو ۴۰۵ صادراتی. اواخر سال 92 بود که ایران خودرو، داشبورد جدیدش را روی پژو 405 و پژو پارس قرار داد و به این ترتیب مدلهای جدید این دو خودرو به اسم «داشبورد جدید» معروف شد که البته بازاریها به آن «داشبورد سوناتایی» هم میگفتند!

اسمش را لکسوس کرهای گذاشتهاند! زانتیا را به چند ویژگی اصلی در بازار می شناختند، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت حرکت بر روی سه چرخ، سواری فوق العاده باکیفیت و شتاب عالی. سایپا زانتیا ویژگیهای خاصی دارد که در همان سالهای ابتدایی ورود به ایران، مورد توجه قرار گرفتند از جمله قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو و نیز حرکت بر روی سه چرخ. موتور فن مجد کد 2002170 مناسب برای زانتیا این محصول محصول فابریکی شرکت برای خودروی سیتروئن زانتیا است جنس محصول فلزی و مقاوم در برار ضربه است و به وسیله ی سه عدد خار موجود در بسته بندی به پایه فن وصل می گردد. موتور XU7 روی این مدل نیز نصب می شود اما برای دوگانه سوز شدن آن ایران خودرو سیستم سوخت رسانی این انجین را اصلاح کرده است تا بتواند با گاز CNG هم کار کند. این سامانه جزو بهترین سامانههای تعلیق فعال ساخته شده در خودروسازی تا به امروز میباشد بهصورتی که در تستهای موسوم به تست گوزن که توسط مجله سوئدی Teknikens Värld انجام میپذیرد در حال حاضر مقام اول در کل سالهای انجام این تست متعلق به خودرو سیتروئن زانتیا وی۶ اکتیوا میباشد که این تست را در سال ۱۹۹۹ با بالاترین سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت با موفقیت به انجام رساند.

دسته اول افرادی هستند که با این خودرو پیچ های دوران جوانی خود را با هیجان بالایی پشت سر گذاشته و اکنون آرام آرام وارد مسیر نسبتا مستقیم میانسالی می شوند. این خودرو را می توانید در دو تیپ 28513 و 28515 خریداری کنید. سر پلوس ABS زانتیا هم چینی است و با بودجه ۴۵۰ هزار تومانی قابل خریداری است. نکته منفی در جعبه دنده نمونه اتوماتیک، تاخیر در معکوس دادنها و منطبق شدن با وضعیت پیشرانه است. در دو دهه اخیر، ایران خودرو، چندین پیشرانه مختلف را روی پژو پارس قرار داده که البته نتیجه همه این تغییرات تنها در یک جمله قابل خلاصه میشود: هیچ موتوری به صرفهتر از موتور پارس TU5 برای ایران خودرو نیست! واشر منیفولد دود زانتیا را چین می سازد و با قیمت ۴۰ هزار تومانی، قطعه ای نسبتاً ارزان است. در نهایت، می توان به رادیاتور بخاری زانتیا اشاره کرد که ساخت چین است و بیش از ۳۰۰ هزار تومان بها دارد.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با موتور زانتیا وب سایت خود باشید.