الجزایر با قانون جدید آزادی مطبوعات را محدودتر می کند

الجزایر با قانون جدید آزادی مطبوعات را محدودتر می کند

تصویر نمایشی رویترز

الجزایر، الجزایر: پارلمان الجزایر با افزایش محدودیت‌ها بر مالکیت رسانه‌ها و منع روزنامه‌نگاران از حفاظت از منابع، گامی نزدیک‌تر به تصویب اقدامی برداشت که آزادی مطبوعات را در کشور شمال آفریقا به شدت محدود می‌کند.

این قانون در 28 مارس توسط مجلس سفلی به تصویب رسید. مجلس عوام از روز دوشنبه بررسی آن را آغاز کرده و قرار است روز پنجشنبه رای گیری شود.

با ترس از تعقیب کیفری و جریمه های تا سقف 15000 دلار، این اقدام رسانه های الجزایری را از پذیرش مالی یا “کمک مستقیم و غیرمستقیم مادی” از خارج از کشور منع می کند.

الجزایر در فهرست جهانی آزادی مطبوعات در سال 2022 از میان 180 کشور و منطقه در رتبه 134 قرار دارد.

در حالی که این قانون می‌گوید «رازداری حرفه‌ای یک حق است»، روزنامه‌نگاران را مجبور می‌کند تا در صورت دستور قاضی، منابع خود را فاش کنند.

افراد دوتابعیتی از مالکیت تمام یا بخشی از رسانه‌ها منع می‌شوند و روزنامه‌نگارانی که برای سازمان‌های رسانه‌ای خارجی بدون اعتبار کار می‌کنند تقریباً ۷۶۰۰ دلار جریمه خواهند شد.

برخی از سناتورها اشاره کرده اند که الجزایر به افراد دوتابعیتی اجازه می دهد تا در این کشور رای یا سرمایه گذاری کنند، اما از سرمایه گذاری در رسانه ها جلوگیری می شود.

صلاح گوجیل، رئیس مجلس علیا خاطرنشان کرده است که “شیطان در جزئیات است” – که مشخص نیست زیرا اسناد قانونی همراه با این لایحه منتشر نشده است.

اوایل این ماه، دادگاهی در الجزایر احسان الکادی، روزنامه‌نگار برجسته را به اتهام «تامین مالی خارجی کسب‌وکارش» در پرونده‌ای که توسط گروه‌های حقوق بشر محکوم شده بود، به سه سال زندان محکوم کرد.

ال کادی، مدیر وب سایت خبری مغرب اورژانت و رادیو ام، یکی از آخرین روسای رسانه های مستقل در الجزایر بود. او به پنج سال حبس محکوم شد که دو تای آن تعلیقی است.

شانزده شخصیت رسانه ای بین المللی از جمله برنده جایزه صلح نوبل روسیه و روزنامه نگار دیمیتری موراتوف خواستار آزادی وی شده و از الجزایر خواسته بودند که محدودیت های “غیرقابل قبول” را بر رسانه های خود بردارد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام