امانوئل ماکرون می گوید اروپا نباید «پیرو» آمریکا و چین در تایوان باشد

امانوئل ماکرون می گوید اروپا نباید «پیرو» آمریکا و چین در تایوان باشد

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

پاریسامانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: اروپا نباید «پیرو» آمریکا یا چین در مورد تایوان باشد.

او افزود که این بلوک در خطر گرفتار شدن در “بحران هایی که مال ما نیستند” است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات ماکرون خطر آزار واشنگتن را دارد و اختلافات اتحادیه اروپا را در مورد نحوه نزدیک شدن به چین برجسته می کند، زیرا آمریکا رویارویی با نزدیک ترین رقیب خود را تشدید می کند و پکن در پی تهاجم این کشور به اوکراین به روسیه نزدیک می شود.

مکرون گفت: «بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید پیرو باشیم و خود را با ریتم آمریکا و واکنش بیش از حد چینی‌ها وفق دهیم.»

رهبر فرانسه با استناد به ایده‌آل ارزشمند خود مبنی بر «خود مختاری استراتژیک» اتحادیه اروپا، گفت: «ما باید روشن باشیم که دیدگاه‌های ما در کجا با ایالات متحده همپوشانی دارد، اما چه در مورد اوکراین، چه روابط با چین یا تحریم‌ها، ما یک استراتژی اروپایی داریم.»

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم وارد یک بلوک در مقابل منطق بلوک شویم» و گفت: اروپا نباید گرفتار بی نظمی در جهان و بحران‌هایی شود که متعلق به ما نیست.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده است که در صورت لزوم روزی آن را با زور تصرف کند. پکن که از دیدار هفته گذشته تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خشمگین شده بود، بلافاصله پس از عزیمت مکرون به فرانسه، تمرینات نظامی گسترده ای را در اطراف جزیره آغاز کرد، از جمله حملات شبیه سازی شده به خاک این کشور.

روز جمعه، ماکرون با شی جین پینگ، رهبر چین، در مورد تایوان گفت‌وگو کرد، در جریان دیداری که از او تجلیل شد، اما اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که تندروتر بود، عمدتاً در کنار هم نگاه داشت.

(با ورودی های AFP)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام