انفجار مهیب در خورشید میلیاردها تن پلاسما را به زمین می فرستد و می تواند باعث خاموشی شود.

انفجار مهیب در خورشید میلیاردها تن پلاسما را به زمین می فرستد و می تواند باعث خاموشی شود.

یک انفجار عظیم در سطح خورشید که به دلیل آتش گرفتن یک کیسه گاز ایجاد شد، میلیاردها تن ذرات پلاسما را آزاد کرد که به سمت زمین می آیند. ذرات پلاسما بخشی از شراره های خورشیدی هستند که می توانند باعث خاموشی شدید در برخی مکان ها شوند.

این هفته، یک انفجار عظیم در سطح خورشید، میلیاردها تن پلاسما را به بیرون پرتاب کرد، که انتظار می‌رود امروز زمین را تحت تاثیر قرار دهد. این انفجار که به عنوان پرتاب جرم تاجی (CME) شناخته می شود، پلاسما را از ربع جنوب غربی خورشید خارج کرد و آن را با کمک بادهای خورشیدی قدرتمند به سمت زمین پیش برد.

طبق پیش‌بینی‌ها، احتمال 50 درصد اختلال در ماهواره‌ها در مدار زمین و 10 درصد احتمال خاموشی این ذرات وجود دارد. این جریان شامل تشعشعات قدرتمندی است که می تواند فناوری زمین را مختل کند.

سفر فضایی: استارتاپ فضایی ژاپنی تلاش می کند اولین سازمان فضایی تجاری باشد که بر روی ماه فرود می آید

Conceived By Robots: دانشمندان اکنون می توانند با استفاده از یک ربات جراحی و یک کنترلر PS5 به ایجاد نوزاد کمک کنند.

طوفان ژئومغناطیسی ورودی
همچنین پیش بینی می شود که بادهای خورشیدی باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی G1 شوند که ممکن است بر ماهواره های در حال گردش در منطقه فضا تأثیر بگذارد. CME ها این پتانسیل را دارند که میلیاردها تن مواد کرونایی را از سطح خورشید آزاد کنند. پلاسما و میدان های مغناطیسی این ماده را تشکیل می دهند.

همچنین بخوانید: دانشمندان شعله‌های فوق‌العاده‌ای را مشاهده کردند که صدها سال نوری دورتر سرچشمه می‌گیرد، قوی‌تر از آن‌هایی که در خورشید ما می‌فرستد.

چنین فوران هایی پتانسیل ایجاد آب و هوای فضایی را دارند که ممکن است ماهواره ها و زیرساخت های الکتریکی روی زمین را مختل کند و برای فضانوردان در معرض خطر خطرناک باشد.

رصدخانه خورشیدی و هلیوسفر آژانس فضایی اروپا که خورشید ما را مطالعه می کند، آن را ضبط کرد. و ذرات CME فقط به طور تصادفی به زمین برخورد می کنند، زیرا جریان از یک سوراخ تاجی رو به سیاره ما خارج شده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) پیش بینی کرده است که میدان مغناطیسی زمین در ساعت 6 بعد از ظهر امشب به وقت شرقی قطع خواهد شد و این اختلال تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

به گفته EarthSky، میدان مغناطیسی زمین از روز پنجشنبه «ناثبات» بوده و تا 24 ساعت آینده با عبور بادهای خورشیدی پرسرعت از سوراخ تاج، همچنان باقی خواهد ماند. سه سوراخ تاجی روی سطح خورشید و همچنین هفت لکه خورشیدی شناسایی شده است.

لکه های خورشیدی چیست؟
لکه های خورشیدی نواحی سیاه رنگ خورشید هستند که سردتر از بقیه سطح هستند. شراره های خورشیدی توسط قسمت های تاریک ستاره ایجاد می شوند. این مناطق مسئول شعله های خورشیدی و پرتاب جرم تاج هستند.

هنگامی که آنها در جهت زمین فوران می کنند، ممکن است طوفان های ژئومغناطیسی ایجاد کنند که شفق های قطبی خیره کننده ایجاد می کند و در عین حال تهدیدی برای شبکه های الکتریکی و ماهواره ها نیز به شمار می رود. روز پنجشنبه، خورشید همچنین یک CME «آدم خوار» را در لبه شمال شرقی قرص خورشیدی ساطع کرد که از زمین دور شد.

این CME آدمخوار هیچ تاثیری روی سیاره ما نخواهد داشت. به گفته SpaceWeather.com، از ما دور می شود. خورشید یک توپ گاز کیهانی خارق‌العاده است که همچنان ستاره‌شناسان را با رفتار گیج‌کننده‌اش شگفت‌زده می‌کند.

در ماه فوریه، بخشی از قطب شمال خورشید شکسته شد و یکی از این حوادث را ایجاد کرد.

همچنین بخوانید: تماشا کنید: بخش عظیمی از خورشید از سطح جدا می شود و در اطراف قطب شمال خود می چرخد.

یک ویدئو رشته بزرگی از پلاسما یا گاز برق‌دار را به تصویر می‌کشد که از خورشید منفجر می‌شود، شکافته می‌شود و سپس در یک «گرداب قطبی وسیع» می‌چرخد. در حالی که دانشمندان گیج هستند، آنها معتقدند که این برجستگی مربوط به معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید است که در هر چرخه خورشیدی رخ می دهد.

یک اتفاق معمولی
رشته های خورشیدی ابرهایی از ذرات باردار هستند که در بالای خورشید شناور هستند و توسط نیروهای مغناطیسی در کنار هم نگه داشته می شوند. اینها مانند رشته های کشیده و نامنظم هستند که از سطح خورشید بیرون می آیند.

اسکات مک اینتاش، معاون مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر، کلرادو، گفت: «یک بار در هر چرخه خورشیدی، نزدیک عرض جغرافیایی 55 درجه سرچشمه می گیرد و شروع به حرکت به سمت قطب های خورشیدی می کند.

«خیلی عجیب است. بسیاری از سوالات “چرا” را ایجاد می کند. چرا فقط یک بار به سمت قطب مهاجرت می کند و سه یا چهار سال بعد در همان منطقه ناپدید می شود و دوباره ظاهر می شود؟ مک اینتاش گفت.

در حالی که دانشمندان قبلا رشته هایی را شناسایی کرده بودند که از خورشید جدا می شوند، این اولین بار است که یک گردباد از این منطقه می گذرد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام