اوکراین برای بازگرداندن کودکان ربوده شده از روسیه از پاپ فرانسیس کمک می خواهد

اوکراین برای بازگرداندن کودکان ربوده شده از روسیه از پاپ فرانسیس کمک می خواهد

دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه در واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار کرد. AP

دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه گفت که در جریان یک جلسه خصوصی در واتیکان از پاپ فرانسیس برای تسهیل بازگشت کودکان اوکراینی که در جریان جنگ به اجبار به روسیه برده شده بودند، کمک گرفته است.

شمیحال که در مورد حضور نیم ساعته خود با پاپ به رسانه ها توضیح داد، گفت که او همچنین از پاپ فرانسیس دعوت کرده است که به اوکراین بیاید. او گفت: «من از حضرتش خواستم که به ما کمک کند تا اوکراینی‌ها، کودکان اوکراینی را که بازداشت، دستگیر و به‌طور جنایتکارانه به روسیه اخراج شده‌اند، به خانه بازگردانیم».

اما در بیانیه مختصر واتیکان درباره حضار هیچ اشاره ای به درخواست نخست وزیر اوکراین نشده است. فقط اشاره شد که شمیحال پس از دیدار با پاپ با وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه مقر مقدس دیدار کرد.

“ترک تاریخی در سقف شیشه ای”: پاپ فرانسیس به زنان اجازه داد در نشست اسقف ها رای دهند

پاپ فرانسیس “تلقینات” علیه ژان پل دوم را بی اساس خواند

واتیکان اعلام کرد: در جریان گفتگوهای صمیمانه ای که در دبیرخانه امور خارجه انجام شد، موضوعات مختلف مرتبط با جنگ در اوکراین با توجه ویژه به جنبه های انسانی و تلاش برای بازگرداندن صلح مورد تاکید قرار گرفت.

فرانسیس بارها جنگ در اوکراین را که 14 ماه پیش با حمله روسیه به همسایه‌اش آغاز شد، محکوم کرده است. او تمایل خود را برای دیدار از اوکراین و روسیه در چارچوب امیدهای خود برای بهبود چشم انداز صلح ابراز کرده است.

دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کمیسر کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به جنایات جنگی برای ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. روسیه هر گونه تخلفی را رد کرده و مدعی است که این کودکان برای امنیت خود منتقل شده اند.

شمیحال در گفتگو با خبرنگاران در انجمن مطبوعات خارجی در رم گفت که در گفتگوهای خود در واتیکان همچنین در مورد پیشنهاد چند ماده ای ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای صلح “و گام هایی که واتیکان می تواند برای کمک به تحقق این طرح بردارد” بحث کرد. هیچ توضیح خاصی نداد.

نخست وزیر همچنین از تصمیم گیری در مورد آنچه ممکن است در آینده در روابط اوکراین و چین ایجاد شود، خودداری کرد. زلنسکی روز چهارشنبه گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین یک تماس تلفنی “طولانی و معنی دار” داشته اند.

در جریان گفتگوی آنها که اولین تماس شناخته شده بین دو رئیس جمهور از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022 بود، شی گفت که پکن فرستاده ای را به اوکراین می فرستد تا درباره “حل و فصل سیاسی” احتمالی درگیری گفتگو کند. این نماینده سفیر سابق چین در روسیه است.

این تماس یک ساعته دو ماه پس از آن صورت گرفت که پکن، که مدت‌ها با روسیه همسو بود، اعلام کرد که می‌خواهد به عنوان یک میانجی عمل کند و یک ماه پس از دیدار شی جین‌پینگ از مسکو.

شمیحال این تماس تلفنی را «بسیار سازنده» توصیف کرد و گفت که «مرحله جدیدی در روابط اوکراین و چین» است.

نخست وزیر گفت: “من همچنین متقاعد شده ام که این یک شروع فوق العاده برای توسعه روابط آینده ما است.”

شمیحال در پاسخ به سوالی در مورد تاریخ انقضای 18 ماه می توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای حفظ جریان صادرات غلات اوکراین در طول جنگ انجام شد، گفت که این محموله ها موضوع دیگری بود که وی با مقامات واتیکان و ایتالیا مطرح کرد.

روسیه تهدید کرده است که تمدید دیگر این قرارداد را رد خواهد کرد و از تحریم های غرب شکایت کرد که صادرات محصولات این کشور را متوقف کرده است.

شمیحال گفت: «من از هر دو رهبری ایتالیا و مقر مقدس خواستم تا به اوکراین کمک کنند تا کار کریدورهای غلات بدون محدودیت را ادامه دهد.

نخست‌وزیر روز چهارشنبه در کنفرانسی در رم که به میزبانی دولت ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد تا کسب‌وکارهایی را که مشتاق مشارکت در پروژه‌های بازسازی نهایی در اوکراین هستند، گرد هم آورد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام