اوگاندا قانون خشن ضد دگرباشان جنسی از جمله مجازات اعدام را تصویب کرد، ایالات متحده آن را “نقض غم انگیز حقوق بشر” نامید.

اوگاندا قانون خشن ضد دگرباشان جنسی از جمله مجازات اعدام را تصویب کرد، ایالات متحده آن را “نقض غم انگیز حقوق بشر” نامید.

در اقدامی «جنجال‌برانگیز»، یووری موسوینی، رئیس‌جمهور اوگاندا، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی در جهان، از جمله مجازات اعدام برای «همجنس‌گرایی تشدید شده» را امضا کرد.

این اقدام خشم کشورهای غربی از جمله خطر بالقوه مواجه شدن با تحریم های اهداکنندگان کمک را برانگیخته است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع گفت که ایالات متحده به شدت از تصویب قانون ضد همجنسگرایی توسط اوگاندا ناراحت است، قانونی که حقوق بشر، رفاه و رفاه همه اوگاندایی ها را تضعیف می کند.

ایالات متحده از دولت اوگاندا می خواهد که از اجرای قوانینی که حقوق بشر را تضعیف می کند خودداری کند.

او گفت: «وزارت امور خارجه مکانیسم‌هایی را برای حمایت از حقوق افراد LGBTQI+ در اوگاندا و ارتقای مسئولیت‌پذیری مقامات اوگاندا و سایر افرادی که مسئول یا شریک نقض حقوق بشر آنها هستند، ایجاد خواهد کرد.»

من همچنین به این وزارتخانه دستور داده‌ام که راهنمای سفر ما را به شهروندان آمریکایی و مشاغل ایالات متحده به‌روزرسانی کند و همچنین استفاده از ابزارهای محدودیت‌های ویزا را علیه مقامات اوگاندا و سایر افراد به دلیل سوء استفاده از حقوق بشر جهانی، از جمله حقوق بشر LGBTQI+ در نظر بگیرد. ” او اضافه کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا را به دلیل امضای قانون جدید ضد همجنس گرایی مورد انتقاد قرار داد و آن را “نقض غم انگیز حقوق بشر جهانی” خواند. بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار لغو فوری آن شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که هیچ کس نباید در ترس جان خود زندگی کند یا مورد خشونت و تبعیض قرار گیرد.

روابط همجنس‌گرایان قبلاً در اوگاندا، مانند بیش از 30 کشور آفریقایی، غیرقانونی بود، اما قانون جدید فراتر می‌رود.

این قانون مجازات اعدام را برای “مجرمان زنجیره ای” بر خلاف قانون و انتقال یک بیماری لاعلاج مانند اچ آی وی/ایدز از طریق رابطه جنسی همجنس گرا تعیین می کند. همچنین حکم 20 سال حبس را برای “ترویج” همجنس گرایی صادر می کند.

کلر بیاروگابا، یک فعال حقوق اوگاندا، گفت: «رئیس‌جمهور اوگاندا امروز همجنس‌گرا هراسی و ترنس‌هراسی تحت حمایت دولت را قانونی کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، این اقدام را “نقض غم انگیز” حقوق بشر خواند و گفت که واشنگتن پیامدهای این قانون را “بر تمام جنبه های تعامل ایالات متحده با اوگاندا” ارزیابی خواهد کرد.

وی گفت: «ما در حال بررسی گام‌های اضافی از جمله اعمال تحریم‌ها و محدودیت ورود به ایالات متحده علیه افرادی هستیم که در نقض جدی حقوق بشر یا فساد دخالت دارند.»

«تصویب قانون ضد همجنس‌گرایی اوگاندا نقض غم‌انگیز حقوق بشر جهانی است – قانونی که شایسته مردم اوگاندا نیست و چشم‌انداز رشد اقتصادی حیاتی کل کشور را به خطر می‌اندازد. من با مردم سراسر جهان – از جمله بسیاری در اوگاندا – در خواستار لغو فوری آن می‌پیوندم. هیچ کس نباید در ترس دائمی برای زندگی خود زندگی کند یا در معرض خشونت و تبعیض قرار گیرد. بایدن در بیانیه رسمی گفت: این اشتباه است.

بایدن همچنین گفت که از زمانی که قانون ضد همجنس‌گرایی معرفی شد، گزارش‌های خشونت و تبعیض علیه اوگاندایی‌هایی که LGBTQI+ هستند یا تصور می‌شود، در حال افزایش است.

عکس ریاست جمهوری موسوینی نشان می دهد که او قانون را با خودکار طلایی پشت میزش امضا می کند. این پیرمرد 78 ساله همجنسگرایی را “انحراف از حالت عادی” خوانده و از قانونگذاران خواسته است که در برابر فشار “امپریالیستی” مقاومت کنند.

یکی از متقاضیان به نام Busingye Kabumba به رویترز گفت که یک سازمان محلی، انجمن آگاهی و ارتقای حقوق بشر و 10 فرد دیگر بعداً شکایتی علیه این قانون در دادگاه قانون اساسی ارائه کردند.

موسوینی لایحه اولیه تصویب شده در ماه مارس را پس فرستاده بود و از پارلمان خواسته بود تا برخی مفاد را کاهش دهد. اما تایید نهایی او در کشوری محافظه‌کار که در آن نگرش‌های ضد دگرباشان جنسی در سال‌های اخیر سخت‌تر شده است، تا حدودی به دلیل کمپین‌های گروه‌های کلیسای انجیلی غربی مورد تردید قرار نگرفت.

اوگاندا هر ساله میلیاردها دلار کمک خارجی دریافت می‌کند و اکنون می‌تواند با اقدامات نامطلوب اهداکنندگان و سرمایه‌گذاران مواجه شود، همانطور که با لایحه‌ای مشابه ۹ سال پیش اتفاق افتاد.

با ورودی های آژانس ها