اپل بار دیگر به منسوخ شدن برنامه ریزی شده متهم شد که توسط تنظیم کننده های فرانسوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت

اپل بار دیگر به منسوخ شدن برنامه ریزی شده متهم شد که توسط تنظیم کننده های فرانسوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت

اپل همچنان به منسوخ شدن برنامه ریزی شده متهم می شود، زیرا دادگاه فرانسوی دستور تحقیقات جدیدی را در مورد اقدامات آن صادر کرد. گروه حمایت از فناوری فرانسوی HOP یا Stop Planned Obsolescence شکایتی را ارائه کرد که ادعا می‌کرد اپل برنامه تعمیر خود را متوقف کرده است.

دفتر دادستانی پاریس تحقیقاتی را درباره اتهامات علیه اپل آغاز کرده است و ادعا می کند که این شرکت عمداً دستگاه های خود را منسوخ می کند تا کاربران را مجبور به ارتقاء کند. این شکایت به دنبال پیروزی های قانونی قبلی علیه اپل در فرانسه و ایتالیا است.

این شکایت حول محور «سریال‌سازی» است که در آن قطعات یدکی مانند میکروچیپ‌ها یا بلندگوها از طریق شماره سریال با نسل‌های خاص آیفون مرتبط می‌شوند. این امر باعث می شود تعمیرکاران شخص ثالث نتوانند از قطعات عمومی استفاده کنند.

منسوخ شدن برنامه ریزی شده از طریق سریال سازی
همانطور که اپل مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را کنار می‌گذارد، قطعات یدکی مرتبط با آن کمیاب می‌شوند و مشتریان را برای خرید مدل‌های جدید تحت فشار قرار می‌دهد. برنامه Self-Service Repair اپل که در دسامبر در فرانسه معرفی شد، مشتریان را موظف می کند شماره سریال آیفونی را که برای آن قطعات خریداری می کنند وارد کنند. برای دریافت اعتبار از اپل، شماره سریال ارائه شده باید با شماره سریال قطعه برگشتی مطابقت داشته باشد.

مقالات مرتبط

محتوا

سازندگان محتوا، شاد باشید! اپل سرانجام Final Cut Pro و Logic Pro را به iPads می آورد

محتوا

اپل اولین اصلاحات امنیتی «سریع» را برای iOS، iPadOS، macOS برای به‌روزرسانی‌های امنیتی با اولویت بالا منتشر می‌کند

همچنین بخوانید: دادستان فرانسوی تحقیقاتی را علیه اپل در رابطه با اتهامات منسوخ شدن برنامه ریزی شده آغاز کرد

اگرچه برنامه Self-Service Repair بازخوردهای مثبتی را به عنوان یک گام مثبت رو به جلو دریافت کرده است، اما بدیهی است که بهبودهای بیشتری لازم است، همانطور که در پوشش خود در ماه مه گذشته تأکید کردیم.

طبق گفته HOP (Halte à l’Obsolescence Programmée یا Stop Planned Obsolescence)، اپل توانایی تشخیص تعمیرات غیرمجاز با استفاده از قطعات غیر رسمی را دارد و می تواند از راه دور عملکرد گوشی های تعمیر شده را کاهش دهد.

آنها در بیانیه ای که در وب سایت خود منتشر کردند، گفتند.

“این به سازنده اجازه می دهد تا امکانات تعمیر را به خصوص برای تعمیرکاران غیرمجاز محدود کند. در بسیاری از موارد مستند شده در شکایت، در مواردی که دستگاه با قطعه‌ای، حتی یکسان و اورجینال، غیر مجاز توسط نرم‌افزار اپل، تعمیر می‌شود، نقص‌هایی مشاهده می‌شود. اینها همچنین می توانند در حین به روز رسانی فعال شوند (مانند مورد اخیر تعمیر صفحه نمایش لمسی در iPhone XR که پس از به روز رسانی iOS 16 غیر قابل استفاده است). در حالی که بازگشت ساده به iOS 15 این شکست را تصحیح می کند، اپل آن را مجاز نمی داند و ترجیح می دهد «صفحه غیر اصلی اپل را که باعث مشکل لمسی می شود» متهم کند.

موضع ضد تعمیرات اپل برای آنها گران تمام شده است، اما نه همیشه
در شکایت قبلی توسط HOP، اپل در سال 2020 توسط یک ناظر مصرف کننده فرانسوی به دلیل کاهش عمدی سرعت آیفون های قدیمی از طریق ارتقاء سیستم عامل اجباری 27 میلیون دلار جریمه شد. اقدامات مشابهی در ایتالیا انجام شد، جایی که مقامات ضد انحصار این کشور یک سال قبل جریمه 10.8 میلیون دلاری را برای اپل تعیین کردند.

همچنین بخوانید: اپل با قانون «حق تعمیر» مبارزه کرد که می‌گفت مصرف‌کنندگان می‌توانند به خودشان آسیب برسانند

در ماه فوریه، شکایت علیه اپل به دلیل منسوخ شدن برنامه ریزی شده در کره جنوبی رد شد. دادگاه سئول هیچ توضیحی ارائه نکرد و به شاکیان دستور داد هزینه های قانونی اپل را پوشش دهند.

رسوایی “باتری گیت” اپل از کره جنوبی
دادگاه منطقه مرکزی سئول علیه 9800 کاربر آیفون در کره جنوبی که علیه اپل شکایت کرده بودند رای داد. دادگاه بدون ارائه دلایل دقیق تصمیم خود را صادر کرد و شاکیان را موظف به پرداخت هزینه های قانونی دادرسی کرد.

همچنین بخوانید: کاربران آیفون کره جنوبی در دادگاهی که اپل را به کاهش عمدی گوشی های قدیمی متهم کرده بودند شکست خوردند

رسوایی «batterygate» که از سال 2017 ادامه دارد، با این ادعا آغاز شد که اپل عمداً عملکرد برخی از مدل‌های آیفون را کاهش داده است تا عمر باتری را افزایش دهد.

این شکایت که در سال 2018 ارائه شد، استدلال می‌کرد که اپل نه تنها سرعت آیفون‌های قدیمی‌تر را کاهش داد، بلکه مشتریان را در مورد مشکلاتی که باتری‌های آیفون در اجرای آخرین نرم‌افزار iOS با آن مواجه بودند فریب داد. اپل به‌جای فراخوانی دستگاه‌ها یا ارائه باتری‌های جایگزین، به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که آخرین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را دانلود کنند.

شاکیان ادعا کردند که آیفون‌های آن‌ها در نتیجه ارتقای نرم‌افزار دچار نقص و کندی شده و آیفون 6 و آیفون 7 به‌ویژه آسیب دیده‌اند.

در ابتدا، اپل کاهش عمدی آیفون ها را به دلیل مشکلات باتری تکذیب کرد. با این حال، شرکت بعداً اذعان کرد که این کار را برای حفظ عمر باتری انجام داده است و تصریح کرد که این اقدام برای ترغیب مشتریان به خرید دستگاه‌های جدید نبوده است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام