ایران قول می دهد اگر جو بایدن تحریم های آمریکا را لغو کند ، “سریع” به توافق هسته ای سال 2015 بازگشت

در حالی که دونالد ترامپ تلاش کرده است فشار بر ایران را به حداکثر برساند و آن را در سطح جهانی منزوی کند ، بایدن پیشنهاد کرده است که جمهوری اسلامی بازگشت به دیپلماسی را ارائه دهد

ایران قول می دهد اگر جو بایدن تحریم های آمریکا را لغو کند ،

رئیس جمهور منتخب جو بایدن. AP

تهران: ایران گفت اگر جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تحریم ها را لغو کند ، “به طور خودکار” به تعهدات هسته ای خود باز خواهد گشت ، زیرا دولت برکنار با فشار بیشتر دو برابر شد.

بایدن قول بازگشت به دیپلماسی با ایران را پس از چهار سال فریبکارانه در دوران دونالد ترامپ ، که از توافق هسته ای هسته ای خارج شد و تحریم های گسترده را زد ، قول داد.

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه در اظهارنظرهای منتشر شده در دولت ایران روزانه ، گفت كه تهران مجدداً به تعهدات خود عمل می كند “می تواند به صورت خودكار انجام شود و به هیچ شرط و حتی مذاكره احتیاج ندارد.”

ظریف بایدن را “پیشکسوت امور خارجه” توصیف کرد که 30 سال است او را می شناسد. ظریف استدلال کرد که یک بار در کاخ سفید ، بایدن می تواند “همه اینها (تحریم ها) را با سه دستور اجرایی لغو کند.”

وزیر افزود: اگر دولت بایدن این کار را انجام دهد ، بازگشت ایران به تعهدات هسته ای “سریع” خواهد بود.

ظریف افزود ، بازگشت واشنگتن به توافق ممکن است صبر کند.

وی گفت: “مرحله بعدی که به مذاکره نیاز دارد بازگشت آمریکا است … که یک اولویت نیست” و افزود که “اولویت اول آمریکا پایان دادن به قانون شکنی است”.

در همین حال حسن روحانی ، رئیس جمهور ، دولت ترامپ را “بی قاعده” خواند و گفت که دولت بایدن می تواند “جو را” که در سال 2015 در زمان توافق هسته ای حاکم بود ، برگرداند ، مذاکره شده توسط دولت باراک اوباما که بایدن معاون رئیس جمهور بود.

این توافقنامه در ازای تضمین های تأیید شده توسط سازمان ملل متحد ، پیشنهاد می کند که تهران از تحریم های بین المللی مصون است که برنامه هسته ای این کشور هیچ هدف نظامی ندارد.

تیم ترامپ دو برابر شد

ترامپ که شکست در انتخابات 3 نوامبر را نپذیرفته است ، تلاش می کند فشارهای خود را بر ایران افزایش دهد ، امیدوار است که برای کاهش فشار تحریم ها از نظر سیاسی و قانونی ، بایدن دشوارتر شود.

در آخرین اقدامات ، وزارت خزانه داری اعلام كرد كه منافع بنیاد مستضعفان را كه یك سازمان خیریه برای فقرا است و دارای منافع اقتصادی در سراسر ایران است ، منجمد می كند.

خزانه داری این بنیاد را “امپراتوری اقتصادی چند میلیارد دلاری” و “شبکه حمایت کلیدی” برای رهبر معظم ایران آیت الله علی خامنه ای توصیف کرد که بدون نظارت دولت فعالیت می کند.

همچنین محمود علوی ، وزیر اطلاعات و امنیت ایران ، به دلیل حقوق بشر ، مورد تحریم قرار گرفت.

وزیر خارجه خارج از کشور مایک پمپئو در پاسخ غیر مستقیم به ظریف هنگام ورود به اسرائیل ، متحد ایالات متحده ، قول داد که “عواقب دردناک” را تحمیل کند.

وی گفت: “رژیم ایران به دنبال تکرار آزمایش ناموفق است که تحریم ها را برداشته و مقادیر زیادی پول نقد در ازای محدودیت های هسته ای هسته ای برای آنها حمل می کند.”

وی افزود: “این واقعاً نگران كننده است ، اما نگرانی بیشتر این است كه ایالات متحده باید قربانی این اخاذی هسته ای شود و تحریم های ما را كنار بگذارد.”

ایران ، که انکار خود را برای ساخت بمب هسته ای انکار می کند ، از ماه مه 2019 به تدریج بسیاری از تعهدات اصلی خود را در این توافقنامه از جمله محدودیت های تولید و ذخیره اورانیوم با غنی سازی کم به حالت تعلیق درآورد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت ایران کار با سانتریفیوژهای پیشرفته را در یک قسمت زیرزمینی از تأسیسات اولیه غنی سازی هسته ای خود در نطنز آغاز کرده است.

طبق توافق ایران با قدرتهای جهانی ، هدف آن غنی سازی اورانیوم با انواع کمتری پیچیده سانتریفیوژ است.

آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش خود هفته گذشته گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از 12 برابر حد مجاز توافق سال 2015 است.

نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد كه ترامپ هفته گذشته از دستیاران ارشد در مورد احتمال حمله به تأسیسات هسته ای ایران س askedال كرده است.

گفته می شود مقامات ارشد “رئیس جمهور را از حمله به جلو با حمله نظامی منصرف كردند” ، و به وی هشدار دادند كه چنین حمله ای می تواند در درگیری های گسترده تری در هفته های آخر ریاست جمهوری وی تشدید شود.

ایران استدلال می کند که به دلیل تحریم ها و ناتوانی طرف های دیگر – انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان و روسیه – در تأمین منافع اقتصادی وعده داده شده توافق ، از تعهدات خود دور شده است.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.