اینجا هند سوارکار است نه نهرو

اینجا هند سوارکار است نه نهرو

ساختمان جدید مجلس (L) و ساختمان مجلس قدیم (R). منبع: centralvista.gov.in

در نبرد بین دیدگاه‌های متضاد ناسیونالیسم هندی، و در نتیجه بیان آنچه هند را تشکیل می‌دهد، ساختمان جدید پارلمان نماد پایان دوران نهروین است. با آن پرده ها نیز بر روی چشم انداز زرد هند به عنوان ملتی که در برابر DNA خود تصور می شود، در مقابل ماهیت بنیادی آن به عنوان یک کشور تمدنی فرود آمده است.

در حالی که تاریخ‌دانان و جامعه‌شناسان کنگره چپ مدام هند را «ملتی در حال شکل‌گیری» می‌خواندند، اما به انبوه هند فاش نکردند که دقیقاً به دلیل این شیوه بیانشان از هند، نمی‌تواند به یک ملت تبدیل شود.

اکنون، با ساختمان جدید پارلمان که از همه بخش‌ها و مناطق، مردم و فرهنگ‌های هند ساخته شده است، این کشور در واقع به‌عنوان یک کل تصور شده است، نه مجموعه‌ای از ایالت‌های مختلف.

مقالات مرتبط

سازمان بهداشت جهانی

چه کسی باید ساختمان مجلس را افتتاح کند؟ جنجال سیاسی توضیح داد

سازمان بهداشت جهانی

نخست وزیر مودی: ساختمان جدید پارلمان «معبد دموکراسی»، نماد آرزوی 140 کرون هندی

تمام هند در قالب ساختمان جدید پارلمان گرد هم آمدند. این نماد روح جمعی هند و مظهر ماهیت واقعی اصل همیشه تکرار شده نخست وزیر مودی است. جنبهاگیداری، که بدیهی است با مفهوم نهروی مبنی بر حق مؤلف بر عقل بالاتری که ظاهراً متعلق به مردم نیست، در تضاد است، مردمی که کودکانی هستند که باید در هر چهارراه زندگی ملی تحت آموزش و راهنمایی قرار گیرند.

به جای موارد فوق، باید از نزدیک در نظر گرفت که مجموعه جدید مجلس در 28 اردیبهشت، روز تولد وینایاک دامودار سوارکار و درست یک روز پس از درگذشت جواهر لعل نهرو افتتاح شد.

در نماد سوارکار، نخست وزیر مودی برای همیشه نحوه تصور و درک هند را تغییر داده است. می توان ناامیدی کنگره را درک کرد که به هر گوشه و کنار کشور به نام اعضای خانواده نهرو گاندی عادت کرده بود. و اسامی در تغییر آگاهی مردم نقش بسزایی دارند. با این حال، می توان با خیال راحت فرض کرد که این ساختمان جدید پارلمان تلاشی برای بازپس گیری تاریخ و بازگرداندن هند به شکوه واقعی آن نیست، بلکه نقطه اوج آن فرآیند است.

اپوزیسیون درک می‌کند که این روز و اهمیت آن، جداول دهه‌ها تلاش آن را برای براندازی ماهیت بنیادی هند تحت اجبارهای ایدئولوژیک برای تعبیه هند به شیوه‌ای خاص غربی، به جای پذیرش و پیشبرد ماهیت خودمان به‌عنوان مردمی تمدن، تغییر داده است.

برعکس، از آنجایی که سالگرد مرگ نهرو در 27 مه بود، اهمیت نمادین مراسم تحلیف یک روز پس از آن را نمی توان برای کسی از دست داد. نخست وزیر مودی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت که می توان بر روی سیستم های جدید دستاوردهای جدیدی را پایه گذاری کرد. همین «جدید بودن» ساختمان مجلس است که مخالفان را نیشگون می گیرد. این “جدید بودن” ساختمان پارلمان که بر پایه هند “قدیمی” بنا شده است برای مخالفان کاملاً گیج کننده است.

کنگره و احزاب فرصت‌طلبی که مدعی رهبری آن علیه زعفرانی‌سازی ملت هستند، نتوانسته‌اند مخالفت خود را با این تازگی بر اساس هند قدیمی به درستی بیان کنند. معضل درونی آنها به قدری عمیق است که ابتدا نخست وزیر مودی را هدف قرار دادند و سپس به آلوده کردن سنگول مقدس، نماد قدرت و شکوه باستانی هند پایان دادند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام