این به چه معناست و چه تفاوتی با جداسازی دارد؟

این به چه معناست و چه تفاوتی با جداسازی دارد؟

چین یکی از مهمترین برنامه های اجلاس G7 (گروه هفت) در هیروشیما ژاپن بود. و یکی از بزرگترین دستاوردهای آن “ریسک زدایی” بود. رهبران ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان توافق کردند که باید ریسک را کنار بگذارند و از چین که بر زنجیره‌های تامین جهانی تسلط دارد جدا نشوند.

ما در حال جدا شدن یا چرخش به داخل نیستیم. در عین حال، ما تشخیص می‌دهیم که انعطاف‌پذیری اقتصادی مستلزم کاهش ریسک و ایجاد تنوع است.»

ما به دنبال رفع چالش‌های ناشی از سیاست‌ها و شیوه‌های غیربازاری چین هستیم که اقتصاد جهانی را مخدوش می‌کند. این بیانیه افزود: ما با اقدامات بدخیم مانند انتقال غیرقانونی فناوری یا افشای اطلاعات مقابله خواهیم کرد.

مقالات مرتبط

جنگ اوکراین: کانادا از سوی کانادا به دلیل واردات غذاهای دریایی و انرژی روسیه از ژاپن انتقاد کرد

اوکراین

گذشته غم انگیز: بمباران هیروشیما در سال 1945 در حالی که رهبران گروه 7 در ژاپن گرد هم می آیند، بزرگ به نظر می رسد.

ریسک زدایی یعنی چه؟

وزارت امور خارجه ایالات متحده ریسک زدایی را به عنوان «پدیده ای از موسسات مالی توصیف می کند که روابط تجاری با مشتریان یا دسته هایی از مشتریان را برای اجتناب از ریسک، به جای مدیریت، خاتمه یا محدود می کنند».

وقتی صحبت از چین می شود، به معنای کاهش وابستگی به این کشور برای تامین مواد یا به عنوان بازار کالاهای نهایی است تا از خطرات احتمالی اختلال در تجارت و تجارت جلوگیری شود. هدف از ریسک‌زدایی کاهش کنترل پکن بر زنجیره‌های تامین جهانی اما منزوی کردن کامل آن است.

G7 بر استهزاء از چین تمرکز خواهد کرد
از سمت چپ، نخست وزیر کانادا جاستین ترودو، رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون، نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا، رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن، صدراعظم آلمان، اولاف شولز، نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک و رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین در یک عکس قبل از نشست اقتصادی شرکت می کنند. امنیت در طول اجلاس سران G7، در هتل گرند پرینس در هیروشیما، در غرب ژاپن روز شنبه. رهبران بر لزوم حذف خطر از چین تأکید کردند. AP

چرا در مورد چین صحبت از ریسک زدایی می شود؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما به دنبال جدا شدن از چین نیستیم، ما به دنبال کاهش ریسک و تنوع بخشیدن به روابط خود با چین هستیم.»

این به معنای اتخاذ تدابیر لازم برای تنوع بخشیدن به زنجیره های تامین است «بنابراین ما برای محصولات ضروری به هیچ کشوری وابسته نیستیم. این به معنای مقاومت در برابر اجبار اقتصادی و مقابله با اقدامات مضری است که به کارگران ما آسیب می رساند. بایدن توضیح داد که این به معنای حفاظت از مجموعه محدودی از فناوری های پیشرفته برای امنیت ملی ما است.

تنش فزاینده بین ایالات متحده و چین و سایر چالش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند زنجیره‌های تامین جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین خطر زدایی – کاهش وابستگی به پکن برای تولید کالا – ضروری است.

ریسک زدایی چه تفاوتی با جداسازی دارد؟

بر اساس گفته‌های «جداسازی به برچیدن عمدی – و در نهایت ایجاد مجدد در جای دیگر – برخی از زنجیره‌های عرضه فرامرزی که جهانی‌سازی را تعریف کرده‌اند…» اشاره دارد. سیاست خارجی.

روزنامه نگار الکس لو با استفاده از قیاس سرمایه گذاری در این دو اصطلاح را توضیح می دهد ساوت چاینا مورنینگ پست. «جداسازی به معنای نقد کردن کل سبد سهام است. ریسك زدایی به معنای فروش چیزی است كه شما آن را پرخطرترین دارایی می‌دانید، مثلاً اهرم‌زدایی در حاشیه سودتان.»

این اصطلاح در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رایج شد. بزرگترین تهدید زمانی رخ داد که رئیس جمهور سابق ایالات متحده در ماه می 2020 در مصاحبه ای با وی گفت اخبار فاکس در بحبوحه تنش های فزاینده با چین، “ما می توانیم کل روابط را قطع کنیم.” این اقدام افراطی عملاً غیرممکن به نظر می رسد و جداسازی به عنوان جایگزینی برای تحریم اقتصادی ظاهر شد.

ریسک زدایی به عنوان رویکرد معتدل تری برای مقابله با چین تهاجمی تلقی می شود.

همچنین بخوانید: چگونه iCET به ایالات متحده و هند یک پلت فرم عالی برای جدا کردن چین از زنجیره تامین نیمه هادی ارائه می دهد

چرا تغییری از جداسازی به استهزا وجود دارد؟

تقاضا برای جدایی از زمان ترامپ به عنوان رئیس جمهور آغاز شد. با این حال، پس از اینکه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در 30 مارس تصمیم خود را برای سفر به پکن با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، توضیح داد، روابط “ریسک زدایی” با چین به بخشی منظم از گفتگوهای دیپلماتیک تبدیل شد.

من معتقدم جدا شدن از چین نه قابل دوام – و نه به نفع اروپاست. روابط ما سیاه یا سفید نیست – و پاسخ ما هم نمی تواند باشد. به همین دلیل است که ما باید بر روی ریسک زدایی تمرکز کنیم نه جداسازی.

وی افزود: «مدیریت این روابط و داشتن یک مبادله باز و صریح با همتایان چینی ما بخش مهمی از چیزی است که من از طریق دیپلماسی از روابط ما با چین به خطر انداختم.»

G7 بر استهزاء از چین تمرکز خواهد کرد
شی جین پینگ چین، امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی وی و اورسولا فون دی لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در 6 آوریل در پکن دیدار کردند. رهبر اتحادیه اروپا قبل از این سفر توضیح داده بود که باید بر روی ریسک زدایی تمرکز کرد. عکس فایل/AFP

ایالات متحده همچنین بر کاهش ریسک در مورد جداسازی تاکید کرد. در 27 آوریل، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت: «ما طرفدار خطر زدایی هستیم، نه جدایی. ریسک زدایی اساساً به معنای داشتن زنجیره‌های تأمین انعطاف‌پذیر و مؤثر است و اطمینان از اینکه نمی‌توانیم تحت اجبار هیچ کشور دیگری قرار بگیریم.»

هند نیز خطر زدایی را تایید کرده است. اس جایشانکار وزیر امور خارجه در 16 مه پس از اولین نشست تجارت و تجارت هند و اتحادیه اروپا گفت: «در این دوره از نوسانات و عدم اطمینان، مهم است که اقتصاد جهانی را به خطر بیندازیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که رشد بسیار مسئولانه ای وجود دارد. شورای فناوری (TTC).

همانطور که بیانیه G7 نشان می دهد، اکنون کشورهای G7 همه برای خطر زدایی هستند. یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «آنچه ژاپن قصد انجام آن را دارد، به جای جدا شدن از چین، شناسایی استراتژیک مناطقی است که امکان همکاری وجود دارد و مناطقی که باید از خطرات اجتناب شود.» فایننشال تایمز در یک مصاحبه

واکنش چین چگونه بوده است؟

چین البته از اظهارات مطرح شده در اجلاس G7 عصبانی است. وزارت امور خارجه چین روز شنبه گروه ۷ را به «ممانعت از صلح بین‌المللی، تضعیف ثبات منطقه‌ای و مهار توسعه کشورهای دیگر» متهم کرد.

سان ویدونگ، معاون وزیر خارجه چین، سفیر ژاپن را احضار کرد تا اعتراضات خود را به دلیل «هیجان‌انگیز درباره مسائل مربوط به چین» در نشست هیروشیما ثبت کند. سان مدعی شد که ژاپن در این اجلاس با سایر کشورها از طریق “فعالیت ها و اعلامیه های مشترک… برای لکه دار کردن و حمله به چین، مداخله فاحش در امور داخلی چین” همکاری کرده است.

G7 بر استهزاء از چین تمرکز خواهد کرد
یک تلفن هوشمند با لوگوی نمایش داده شده Micron روی مادربرد رایانه قرار می گیرد. اقدام چین علیه میکرون پس از آن صورت گرفت که کشورهای G7 توافق کردند که به دنبال خطر زدایی هستند نه جدایی از چین. رویترز

روز یکشنبه، رگولاتور امنیت سایبری چین، خرید برخی از محصولات متخصص تراشه‌های حافظه آمریکایی Micron Technology را پس از تحقیقات امنیت ملی در مورد این شرکت 75 میلیارد دلاری که در ماه مارس آغاز شد، ممنوع کرد. زمان بندی دقیق نبود. این تنها چند روز پس از آن رخ داد که مدیر اجرایی سانجی مهروترا از سرمایه‌گذاری 3.7 میلیارد دلاری با دولت ژاپن، بخشی از ابتکارات G7 برای تقویت زنجیره‌های تامین فناوری با یکدیگر، رونمایی کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حالی که تاثیر مالی برای Micron قابل کنترل به نظر می‌رسد، این اولین باری است که ناظر امنیت سایبری قدرتمند پکن علیه یک شرکت خارجی اقدام می‌کند و بعید است آخرین مورد باشد. رویترز.

آیا حذف ریسک شرط مطمئن تری است؟

“ریسک زدایی” کلمه ای منطقی است، اما در زبان انگلیسی ساده به معنای کاهش اجباری تقاضا برای صادرات چین در یک لحظه از نظر اقتصادی آسیب پذیر است. این گامی از سوی غرب برای مهار جاه طلبی رئیس جمهور چین شی جین پینگ بدون به خطر انداختن زنجیره تامین است.

در گزارشی آمده است که ریسک زدایی ممکن است بیشتر جنبه دیپلماتیک داشته باشد تا جداسازی مجله نیویورک تایمز. “چه کسی کاهش ریسک را دوست ندارد؟” بیتس گیل، مدیر مرکز تحلیل چین جامعه آسیا به این نشریه گفت. این فقط از نظر لفاظی روش بسیار هوشمندانه تری برای تفکر در مورد آنچه باید انجام شود است.

جهان، از جمله غرب، به شدت به چین برای تجارت متکی است. باید دید که آیا خطر زدایی فقط به اصطلاحات دیپلماتیک محدود می شود یا می تواند اجرا شود. سوال باقی می ماند: آیا قطع ارتباط با چین، هرچند به آرامی، بدون عواقب امکان پذیر است؟

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام