بازگشایی سفارت ایران در عربستان پس از چندین سال

بازگشایی سفارت ایران در عربستان پس از چندین سال

از آنجایی که عربستان سعودی در سال 2016 در نتیجه هجوم سفارت این کشور در تهران در جریان اختلاف بین دو کشور بر سر مرگ یک واعظ شیعه توسط ریاض، روابط خود را با ایران قطع کرد، این سفارت بسته شده بود. وقتی کارمندان سفارت خود را از تهران تخلیه کرد، پادشاهی سپس از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف 48 ساعت بروند.

ریاض: سفارت ایران در عربستان سعودی روز چهارشنبه درهای خود را برای اولین بار در هفت سال گذشته به عنوان بخشی از توافق برای برقراری مجدد تماس ها بازگشایی کرد که ممکن است رقابت طولانی مدت بین دو قدرت بزرگ اسلامی را کاهش دهد که به تنش ها در سراسر خاورمیانه کمک کرده است. شرق

به گزارش خبرگزاری رویترز، درهای سنگین ساختمان سفارت ایران در ریاض با بازرسی تیمی از محل سفارت ایران باز بود. یک کامیون سفید رنگ در حال ورود به دروازه دیده شد.

پس از گزارش وزارت امور خارجه ایران مبنی بر ورود یک گروه فنی به این کشور، ماموریت دیپلماتیک رسما آغاز به کار کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت ایرانی در ریاض و جده اقدامات لازم را برای ایجاد سفارت و سرکنسولگری انجام خواهد داد.

از آنجایی که عربستان سعودی در سال 2016 در نتیجه هجوم سفارت این کشور در تهران در جریان اختلاف بین دو کشور بر سر مرگ یک واعظ شیعه توسط ریاض، روابط خود را با ایران قطع کرد، این سفارت بسته شده بود. وقتی کارمندان سفارت خود را از تهران تخلیه کرد، پادشاهی از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف 48 ساعت بروند.

پس از پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) به جنگ یمن، جایی که جنبش حوثی‌های متحد ایران، دولت مورد حمایت عربستان سعودی را سرنگون کرده بود و کنترل صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفته بود، روابط بدتر شده بود.

ریاض ایران را به تجهیز حوثی‌ها متهم کرد که بعداً از پهپادهای مسلح و موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن شهرهای سعودی استفاده کردند. در سال 2019، پادشاهی مستقیماً جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی آرامکو دانست که نیمی از تولید نفت آن را قطع کرد.

ایران این اتهامات را رد کرده است.

درگیری در منطقه به دلیل خصومت بین دو تولیدکننده بزرگ نفت و رقبای اصلی در منطقه تشدید شد. در توافقی که ماه گذشته با میانجیگری چین انجام شد، آنها موافقت کردند که اختلافات دیپلماتیک خود را متوقف کنند و نمایندگی های دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند.

برای اولین نشست رسمی دیپلمات های ارشد این کشور، وزرای خارجه دو کشور در اوایل ماه جاری در پکن تشکیل جلسه دادند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که مقامات سعودی نیز برای بررسی روند بازسازی سفارت‌های ریاض در شهرهای تهران و مشهد وارد ایران شده‌اند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام