با وجود تمدید آتش بس، درگیری های شدید پایتخت سودان را به لرزه درآورد

با وجود تمدید آتش بس، درگیری های شدید پایتخت سودان را به لرزه درآورد

قاهره: به گفته ساکنان، با وجود تمدید آتش‌بس شکننده بین دو ژنرال ارشد کشور، که جنگ قدرت صدها نفر کشته شدند، انفجارهای شدید و تیراندازی بامداد جمعه خارطوم و عمران را لرزاند.

گروه گسترده ای از میانجی های بین المللی از جمله کشورهای آفریقایی و عربی، سازمان ملل و ایالات متحده، فشار خود را بر ژنرال های مخالف افزایش دادند تا پس از دو هفته نبرد که خارطوم را به جنگ تبدیل کرده بود، برای پایان دادن به بحران وارد مذاکره شوند. منطقه و سودان را در هرج و مرج فرو برد.

با این حال، تاکنون تنها به یک سری آتش‌بس موقت شکننده دست یافته‌اند که نتوانسته درگیری‌ها را متوقف کند، اما آرامش کافی برای ده‌ها هزار سودانی برای فرار به مناطق امن‌تر و برای کشورهای خارجی برای تخلیه هزاران نفر از خود ایجاد کرده است. شهروندان از طریق زمین، هوا و دریا.

RSF ارتش را به حمله به نیروهایش در پایگاه پایتخت سودان در میان تنش ها متهم می کند

با وجود آتش بس 72 ساعته، درگیری ها پس از شب در سودان دوباره شعله ور شد

در نشانه ای از هرج و مرج مداوم، ترکیه اعلام کرد که یکی از هواپیماهای تخلیه این کشور روز جمعه در خارج از خارطوم بدون تلفات مورد اصابت گلوله قرار گرفت، ساعاتی پس از آن که هر دو طرف تمدید آتش بس 72 ساعته را پذیرفتند.

پس از کاهش تعداد شهروندان بریتانیایی که به دنبال حمل هوایی بودند، انگلیس اعلام کرد که به پروازهای تخلیه خود در عصر شنبه پایان می دهد. پس از شروع آرامی که انتقادها را برانگیخت، بریتانیا پروازهای نظامی منظمی را از یک فرودگاه نزدیک خارطوم به قبرس انجام داده است. تا عصر جمعه، 1573 نفر از جمله اتباع چندین کشور اروپایی را با هواپیما منتقل کرده است.

الیور داودن معاون نخست وزیر گفت: «اگر واجد شرایط هستید تا به فرودگاه بروید، 24 ساعت دیگر فرصت دارید و ما شما را سوار هواپیما می کنیم.

ساکنان گفتند که درگیری‌های شدید با انفجارهای مکرر و تیراندازی روز جمعه در محله سطح‌بالای کافوری خارطوم ادامه یافت، جایی که هواپیماهای جنگی ارتش رقبای آن، نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی را بمباران کردند. همچنین درگیری در اطراف مقر ارتش، کاخ جمهوری و منطقه نزدیک به فرودگاه بین المللی خارطوم گزارش شده است. همه این مناطق از زمان وقوع جنگ در 15 آوریل، نقطه اشتعال بوده اند.

پزشکان در پایتخت سودان گفتند نیروهای RSF پرسنل پزشکی را برای مداوای مجروحان خود ربوده است – نشانه ای از تلاش شبه نظامیان برای دریافت حمایت پزشکی.

یکی از پزشکان به آسوشیتدپرس یک یادداشت صوتی که در یک گروه چت برای کارکنان بهداشت و درمان سودان به اشتراک گذاشته شد و به آن‌ها هشدار می‌داد که اگر جنگجویان آنها را در خیابان متوقف کردند، لباس پزشکی نپوشند یا مدرک شناسایی را تحویل ندهند.

نادا فادول، یک پزشک عفونی سودانی-آمریکایی در دانشگاه نبراسکا که با رهبران بهداشت جامعه در سودان کار می کند، گفت که از زمان شروع جنگ، پنج پزشک را می شناسد که نیروهای RSF از خیابان های خارطوم گرفته اند.

یکی از پزشکان ربوده شده گفت که اوایل این هفته به زور به مکان نامعلومی در خارطوم برده شد. او در آنجا ده ها جنگجوی مجروح، انباری از تجهیزات پزشکی و دو پزشک ربوده شده دیگر را دید که مشغول به کار بودند. او که نخواست نامش فاش شود، گفت که او سه روز را به مداوای جنگجویان با جراحات گلوله، سوختگی و جراحات دیگر گذراند تا اینکه چهارشنبه شب خود و سایرین آزاد شوند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که به سمت یک هواپیمای سی-130 که برای تخلیه غیرنظامیان ترکیه به سمت پایگاه هوایی وادی سیدنا در حومه شمالی خارطوم حرکت می کرد، «سلاح های سبک» شلیک شد. این وزارتخانه در توییتی اعلام کرد که هواپیما به سلامت به زمین نشست و به پرسنل آن آسیبی نرسید.

ارتش سودان RSF را مقصر دانست که شلیک به هواپیما را تکذیب کرد.

ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو در 14 روز گذشته که یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار داده اند، هر کدام نتوانسته اند در مبارزه خود برای کنترل سومین کشور بزرگ آفریقا ضربه قاطعی به یکدیگر وارد کنند. ملت

با این حال، قدرت های جهانی برای وادار کردن آنها به پایبندی به آتش بس های اعلام شده تلاش کرده اند. بلوکی از کشورهای آفریقای شرقی ابتکاری را برای دو طرف ارائه کرده اند تا گفتگو کنند و طیفی از میانجی ها از جمله اتحادیه آفریقا، ایالات متحده، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و سازمان ملل متحد این طرح را ترویج می کنند.

برهان روز جمعه مذاکره با داگالو را رد کرد و او را به سازماندهی شورش علیه دولت متهم کرد، یک روز پس از آن که ارتش آمادگی خود را برای مذاکرات تحت این طرح اعلام کرد. برهان در مصاحبه ای با تلویزیون الحره که توسط ایالات متحده تامین مالی می شود، گفت: داگالو “می خواهد بر سودان حکومت کند، منابع آن را تصاحب کند و ثروت خود را بزرگ کند.”

برهان و داگالو هر دو در سرکوب فعالان دموکراسی‌خواه نقش داشته‌اند و با هم در کودتای سال 2021 غیرنظامیان را از یک دولت موقت بیرون راندند. متحدان سابق در ماه‌های اخیر در مناقشات بر سر یک توافق بین‌المللی با میانجی‌گری بین‌المللی که هدف آن هموار کردن راه بازگشت بود، مخالفت کردند. به یک دولت غیرنظامی، از جمله در مورد موضوع الحاق RSF به ارتش.

نبردهای رقبا در خیابان ها با گلوله های توپخانه، حملات هوایی و تیراندازی باعث بدبختی میلیون ها سودانی که بین آنها گرفتار شده اند، شده است. بسیاری از خارطوم را به سمت مرزهای شمالی با مصر یا به شهر بندر سودان در دریای سرخ ترک کرده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که حدود 40000 پناهجوی سودان جنوبی، اتیوپیایی و اریتره ای که در پایتخت زندگی می کردند، از زمان شروع درگیری ها از خارطوم گریخته اند. فتحی کاسینا، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، گفت که بسیاری از آنها اکنون در اردوگاه های پناهندگان در استان های نیل سفید، القادریف و کاسالا پناه گرفته اند. بر اساس آمار سازمان ملل، سودان میزبان بیش از 1.3 میلیون پناهنده از جمله بیش از 800000 نفر از سودان جنوبی است.

آنهایی که در خارطوم باقی مانده اند در شرایط به سرعت رو به وخامت زندگی می کنند و اکثراً برای روزها در خانه های خود گیر افتاده اند. غذا، آب و سایر خدمات کمیاب شده است و برق در بسیاری از خارطوم و دیگر شهرها قطع شده است. مبارزان در خیابان های پایتخت و دیگر شهرها پرسه می زنند و خانه ها، مغازه ها، مشاغل و بازارهای روباز را غارت و ویران می کنند.

به گفته وزارت بهداشت سودان، حداقل 512 نفر از جمله غیرنظامیان و جنگجویان از 15 آوریل کشته و 4200 نفر دیگر زخمی شده اند. سندیکای پزشکان که تلفات غیرنظامیان را دنبال می کند، حداقل 387 غیرنظامی کشته و 1928 زخمی را ثبت کرده است.

سیستم مراقبت های بهداشتی در حال فروپاشی است و ده ها بیمارستان از کار افتاده اند. چندین آژانس امدادی مجبور به تعلیق عملیات و تخلیه کارکنان شده اند.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، ارتش فرانسه ده‌ها کارمند سازمان ملل و دیگر آژانس‌های امدادی بین‌المللی را پنجشنبه شب از الفاشر، شهری در منطقه دارفور غربی سودان، به پایتخت چاد، نجامنا، تخلیه کرد.

این تخلیه یک روز پس از آن صورت گرفت که جنگجویان مسلح در شهر به شدت درگیر شدند، با یکدیگر نبرد کردند، ده ها نفر را کشتند و مغازه ها و خانه ها را غارت کردند. فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل متحد به همراه یک تیم کوچک در سودان ماند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام