با وجود حملات شدید روسیه، اوکراین صادرات برق به کشورهای اروپایی را از سر گرفت

با وجود حملات شدید روسیه، اوکراین صادرات برق به کشورهای اروپایی را از سر گرفت

کیف، اوکراین: وزیر انرژی این کشور گفت: اوکراین از روز سه شنبه صادرات برق به کشورهای اروپایی را از سر گرفت، یک چرخش چشمگیر از شش ماه پیش که بمباران شدید نیروگاه های روسیه از سوی روسیه، بخش زیادی از کشور را در تاریکی فرو برد تا روحیه مردم را تضعیف کند.

اعلام هرمان هالوشچنکو، وزیر انرژی، مبنی بر اینکه اوکراین نه تنها نیازهای مصرف داخلی را برآورده می کند، بلکه آماده است تا صادرات به همسایگان خود را از سر بگیرد، پیام روشنی بود مبنی بر اینکه تلاش مسکو برای تضعیف اوکراین با هدف قرار دادن زیرساخت هایش کارساز نبود.

او گفت که تقاضای انرژی داخلی اوکراین “100٪” تامین می شود آسوشیتدپرس در یک مصاحبه، و به دلیل “کار غول پیکر” مهندسان و شرکای بین المللی خود، ذخایری برای صادرات دارد.

روسیه حملات زیرساختی را در سپتامبر افزایش داد، زیرا امواج موشکی و پهپادهای در حال انفجار حدود نیمی از سیستم انرژی اوکراین را نابود کردند. قطع برق در سراسر کشور رایج بود زیرا دما به زیر صفر رسید و ده ها میلیون نفر برای گرم نگه داشتن تلاش کردند.

مسکو گفت که هدف از این حملات تضعیف توانایی اوکراین برای دفاع از خود بود، در حالی که مقامات غربی گفتند خاموشی هایی که باعث آسیب غیرنظامیان شد، جنایات جنگی است. اوکراینی ها گفتند که این زمان برای از بین بردن روحیه آنها طراحی شده است زیرا جنگ اولین سالگرد خود را نشان می دهد.

اوکراین مجبور شد صادرات برق را در ماه اکتبر متوقف کند تا نیازهای داخلی را تامین کند.

مهندسان شبانه روز کار می کردند و اغلب جان خود را به خطر می انداختند تا در نیروگاه ها سر کار بیایند و جریان برق را حفظ کنند. متحدان کیف نیز کمک کردند. در ماه دسامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، 53 میلیون دلار کمک دوجانبه برای کمک به کشور در دستیابی تجهیزات شبکه برق، علاوه بر 55 میلیون دلار برای حمایت از بخش انرژی، اعلام کرد.

هالوشچنکو گفت که کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود. اوکراین برای تعمیر خطوط تولید و انتقال آسیب دیده به بودجه نیاز دارد و درآمد حاصل از صادرات برق یکی از راه های انجام این کار خواهد بود.

او گفت که اولین کشوری که صادرات انرژی اوکراین را دریافت می کند، مولداوی خواهد بود.

علاوه بر کار قهرمانانه مهندسان و کمک های غربی، گرمای هوا با کاهش تقاضای داخلی امکان از سرگیری صادرات را فراهم می کند. هالوشچنکو گفت که مصرف در سراسر کشور به دلیل جنگ حداقل 30 درصد کاهش یافته است و بسیاری از صنایع باید با قدرت کمتری کار می کنند.

انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی نیز با افزایش دما وارد عمل می‌شوند و فشار را از نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ کم می‌کنند.

اما مشخص نیست که آیا اوکراین می تواند صادرات خود را در میان تهدید دائمی بمباران روسیه حفظ کند یا خیر.

هالوشچنکو گفت: «متاسفانه اکنون بسیاری از چیزها به جنگ بستگی دارد. من می‌توانم بگویم که ما اکنون تا زمستان آینده کاملاً مطمئن هستیم.»

او گفت که صادرات به لهستان، اسلواکی و رومانی نیز در برنامه از سر گرفته می شود.

هالوشچنکو با اشاره به اینکه چقدر به نیازهای آنها بستگی دارد، افزود: “امروز ما با مولداوی شروع می کنیم، در مورد لهستان صحبت می کنیم، ما در مورد اسلواکی و رومانی صحبت می کنیم.”

او گفت: «برای لهستان، ما فقط یک خط داریم که به ما امکان صادرات 200 مگاوات را می‌دهد، اما فکر می‌کنم در این ماه خط دیگری را به پایان خواهیم رساند که این میزان را به 400 مگاوات اضافی افزایش می‌دهد، بنابراین این ارقام می‌توانند تغییر کنند.»

درآمد صادراتی به نوسان قیمت برق در اروپا بستگی دارد. هالوشچنکو گفت: در سال 2022، در حالی که اوکراین هنوز قادر به صادرات انرژی بود، شرکت های اوکراینی به طور متوسط ​​40 تا 70 میلیون یورو در ماه بسته به قیمت ها بودند.

حتی اگر 20 (میلیون یورو) باشد، باز هم پول خوبی است. اکنون برای احیای خطوط تولید و انتقال به منابع مالی نیاز داریم.

اوکراین توانایی صادرات بیش از محدودیت ظرفیت 400 مگاواتی را دارد که توسط شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق یا ENTSO-E اعمال شده است. وزیر نفت گفت: در حال مذاکره برای افزایش این سقف هستیم زیرا امروز می‌توانیم صادرات بیشتری داشته باشیم و ذخایر لازم را در سامانه داریم.

محدودیت ظرفیت فعلی مطابق با آنچه اوکراین در سپتامبر 2022 صادر می کرد، قبل از اینکه اوکراین منابع را برای رفع نیازهای داخلی در میان حمله روسیه منحرف کند، است.

به گفته گئورگ زاخمان، سیاست انرژی، ظرفیت 400 مگاواتی تنها یک شروع است، زیرا اوکراین یک هدف بلندمدت را دنبال می‌کند تا «واقعاً یکپارچه» در شبکه اروپا شود، که امنیت عرضه آن را افزایش می‌دهد و به تبادل برق همسایگانش کمک می‌کند. کارشناس اندیشکده بروگل در بروکسل.

با قیمت 100 یورو در هر مگاوات ساعت، جریان درآمد ماهانه برای اوکراین حداکثر به 30 میلیون یورو می رسد.

با این حال، با افزایش ظرفیت، نگرانی‌ها از عرضه به تجارت و سیاست تغییر خواهد کرد، زیرا نیروگاه‌های زغال‌سنگ اوکراین تقریباً هیچ هزینه‌ای برای انتشار کربن نمی‌پردازند، در حالی که رقبای اتحادیه اروپا 100 یورو به ازای هر تن می‌پردازند.

هالوشچنکو می خواهد حداکثر ظرفیت فنی را به 2 گیگاوات افزایش دهد. او گفت که حداقل مایل است صادرات با محدودیت واردات 850 مگاواتی کشور مطابقت داشته باشد. ENTSO-E نماینده 39 اپراتور سیستم انتقال برق از 35 کشور در سراسر اروپا است.

اوکراین تجارت برق با کشورهای اروپایی را در ماه ژوئن آغاز کرد تا از حوزه نفوذ روسیه دور شود. خطوط برق در مارس 2022، اندکی پس از شروع جنگ، هماهنگ شدند.

مهندسان روند اتصال اوکراین به شبکه قاره ای را تسریع کردند و به آن اجازه دادند تا سیستم برق خود را از روسیه جدا کند. مولداوی بعداً اضافه شد. قبل از آن، اوکراین و مولداوی بخشی از یک سیستم تقسیم قدرت بودند که شامل روسیه و بلاروس بود.

به گفته اولنا پاولنکو، تحلیلگر انرژی از اندیشکده Dixie Group مستقر در کیف، از سرگیری صادرات یک پیروزی آشکار برای اوکراین است، اما به نفع اروپا نیز هست.

او گفت: «مصرف‌کنندگان اروپایی به این نیاز دارند، رقابت را در بازار (اروپا) افزایش می‌دهد، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و احساس امنیت بیشتری در انرژی می‌کند.

برای اوکراین، این راه حلی برای نه تنها گرفتن پول به صورت کمک های بلاعوض و اعتبار، بلکه برای کسب درآمد است. این شروع خوبی برای عملیات آینده و مشارکت با اتحادیه اروپا به عنوان یک شریک تجاری است.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام