بحرین و قطر پس از شکست بر سر محاصره، روابط دیپلماتیک خود را احیا می کنند

بحرین و قطر پس از شکست بر سر محاصره، روابط دیپلماتیک خود را احیا می کنند

تصویر نمایشی رویترز

کشورهای حاشیه خلیج فارس بحرین و قطر اواخر روز چهارشنبه برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند.

بحرین آخرین پناهگاه چهار کشور غرب آسیا بود که در سال 2017 قطر را محاصره کردند. آنها قطر را به حمایت از گروه های اسلام گرا متهم کردند که پس از اعتراضات بهار عربی در سال 2011 در برخی کشورها به قدرت رسیدند.

این محاصره در آغاز سال 2021 برداشته شد و عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر از آن زمان به بعد روابط خود را با قطر احیا کردند و رهبران ارشد در ماه‌های اخیر دیدارهای رسمی داشتند.

بحرین و قطر هر کدام با صدور بیانیه‌ای رسمی تصمیم به احیای روابط را پس از نشست هیئت‌های خود در مقر شورای همکاری خلیج فارس، بلوک شش کشوری که هر دو عضو آن هستند، در ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کردند.

این چهار کشور تمامی روابط خود را با قطر قطع کرده بودند و در اوج بحران، حتی در رسانه های محلی صحبت از حفر خندق در امتداد مرز 87 کیلومتری قطر و عربستان و پر کردن آن با زباله های هسته ای شد.

با این حال، تحریم تاثیر کمی بر اقتصاد قطر داشت. این کشور کوچک خلیج فارس که سال گذشته میزبان جام جهانی فوتبال بود، به دلیل ذخایر عظیم گاز طبیعی یکی از ثروتمندترین کشورهای روی زمین است. ترکیه که با گروه‌های اسلام‌گرا نیز دوست است، در طول این بحران برای کمک به قطر وارد عمل شد.

توافق روز چهارشنبه در بحبوحه تلاش های دشمنان دیرینه در سراسر منطقه برای ترمیم روابط پس از سال ها جنگ و ناآرامی های ناشی از اعتراضات سال 2011 صورت گرفت.

عربستان سعودی اوایل چهارشنبه از وزیر خارجه سوریه استقبال کرد. این آخرین نشانه ای از آمادگی اتحادیه عرب برای بازگرداندن دمشق پس از تعلیق عضویت خود در بیش از یک دهه پیش بود، زیرا بشار اسد رئیس جمهور سوریه سرکوب وحشیانه اعتراضات طرفدار دموکراسی را آغاز کرد.

ماه گذشته، عربستان سعودی و رقیب منطقه‌ای آن، ایران، در توافقی که با میانجیگری چین انجام شد، توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را که در سال 2016 قطع شده بود، بازگردانند.

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام