بولسونارو برزیل در برابر پلیس فدرال حاضر شد و نقش خود را در شورش‌های پایتخت رد کرد

بولسونارو برزیل در برابر پلیس فدرال حاضر شد و نقش خود را در شورش‌های پایتخت رد کرد

ژایر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل. پرونده رویترز

برازیلیا: ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، روز چهارشنبه در برابر پلیس فدرال حاضر شد و هرگونه دخالت در شورش‌های ضد دولتی را که هوادارانش در ژانویه آغاز کردند، قاطعانه رد کرد.

رهبر راست افراطی به دلیل مشارکت مشکوک خود در برنامه ریزی و تحریک شورش هایی که با هدف سرنگونی جانشین وی، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، تحت بازجویی قرار دارد.

بولسونارو که سه ماه را در فلوریدا گذراند و در اواخر ماه مارس به برزیل بازگشت، بیش از دو ساعت در مقر پلیس فدرال در برازیلیا مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با خودرویی با شیشه‌های رنگ‌دیده خارج شد و از صحبت با رسانه‌ها اجتناب کرد.

اندکی پس از آن، فابیو واجنگارتن، سخنگوی بولسونارو به مطبوعات گفت که رئیس‌جمهور سابق «تمام اتفاقات ناگوار رخ داده در برازیلیا» در روز شورش را رد کرده است.

یکی از دلایل آغاز تحقیقات این بود که دو روز پس از شورش، بولسونارو ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی از یک دادستان به اشتراک گذاشت که صحت پیروزی لولا را به چالش می‌کشید.

پائولو بوئنو، وکیل بولسونارو، گفت که رئیس جمهور تحت تاثیر دارو قرار گرفته بود و به تازگی در بیمارستان بستری شده بود که این ویدئو را به اشتراک گذاشت.

بوئنو پس از جلسه استماع گفت: «اشتراک‌گذاری آنقدر تصادفی بود که او بعد از آن به آن اشاره نکرد و به زودی آن را حذف کرد.

لولا که پیش از این از سال 2003 تا 2010 برزیل را رهبری می کرد، اکتبر گذشته در انتخاباتی پراکنده و تفرقه انگیز بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد.

هزاران نفر از حامیان بولسونارو در 8 ژانویه، یک هفته پس از روی کار آمدن لولا، به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا یورش بردند.

در صحنه‌هایی که یادآور شورش‌های 6 ژانویه 2021 در واشنگتن توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق – الگوی سیاسی بولسونارو – بود، دفاتر را خراب کردند، شیشه‌ها را شکستند، آثار هنری را خراب کردند و از ارتش خواستند برای برکناری لولا مداخله کند.

حدود 1800 نفر دستگیر شده اند.

تحقیقات متعدد

بولسونارو در 30 دسامبر برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد، دو روز قبل از اینکه قرار بود ارسی ریاست جمهوری را به لولا بسپارد.

در 13 ژانویه، الکساندر دو موراس، قاضی دیوان عالی، تحقیقاتی را درباره دخالت ادعایی بولسونارو در خشم 8 ژانویه، که در آن آشوبگران به راحتی از یک حلقه امنیتی عبور کردند، آغاز کرد.

یک کمیته تحقیق پارلمانی قرار است به زودی در کنگره تشکیل شود تا رویدادهای 8 ژانویه را روشن کند.

کاپیتان سابق ارتش، بولسونارو، قبلاً در 5 آوریل با پلیس در رابطه با اتهام تلاش برای واردات غیرقانونی جواهرات به ارزش میلیون ها دلار توسط عربستان سعودی مصاحبه شده بود.

یک منبع نزدیک به رئیس جمهور سابق گفت خبرگزاری فرانسه که او این اتهام را رد کرد.

بولسونارو دست‌کم 16 تحقیق دیگر را مورد بررسی قرار داده است که در صورت مجرم شناخته شدن، ممکن است به زندان محکوم شود یا از سیاست رد صلاحیت شود.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام