بیش از 30 نیروی حافظ صلح مستقر در ماموریت ناتو در درگیری ها در شمال کوزوو مجروح شدند

بیش از 30 نیروی حافظ صلح مستقر در ماموریت ناتو در درگیری ها در شمال کوزوو مجروح شدند

بیش از 30 نیروی حافظ صلح مستقر در ماموریت ناتو در کوزوو روز دوشنبه در درگیری با معترضان صرب هنگام دفاع از سه ساختمان شهرداری در شمال کوزوو مجروح شدند، در حالی که رئیس جمهور صربستان ارتش را در بالاترین سطح آماده باش جنگی قرار داد.

نیروهای حافظ صلح کوزوو به رهبری ناتو یا KFOR، خشونت روز دوشنبه را که پس از روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی قومی در شمال کوزوو در منطقه صرب‌نشین به دنبال انتخابات تحریم شده توسط صرب‌ها آغاز شد، محکوم کرد.

KFOR گفت که پس از درگیری تظاهرکنندگان با پلیس و تلاش برای ورود به ساختمان دولتی در شهر شمالی زوکان، هنگام مقابله با جمعیت متخاصم با “حملات غیرقابل تحریک” روبرو شده است.

مقالات مرتبط

صربستان می گوید KFOR بازگشت نیروهای خود به کوزوو را رد کرد

صربستان

ناتو نسبت به جنگ طولانی روسیه در اوکراین هشدار داد و قول داد که آماده باشد

در بیانیه‌ای آمده است: «در حین مقابله با فعال‌ترین حواشی جمعیت، چند تن از سربازان گروه KFOR ایتالیا و مجارستان مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و در اثر انفجار مواد محترقه دچار جراحات ضربه‌ای همراه با شکستگی و سوختگی شدند».

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان گفت که 52 صرب مجروح شده اند که حال سه نفر وخیم است، در حالی که یکی از آنها “با دو گلوله توسط نیروهای ویژه آلبانیایی (قومی) زخمی شده است.

وزیر دفاع مجارستان در فیسبوک گفت که “بیش از 20 سرباز مجارستانی” در میان مجروحان هستند که حال هفت نفر آنها وخیم اما پایدار است.

وزیر خارجه ایتالیا گفت که سه تن از سربازان این کشور به شدت مجروح شدند و جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور، با پیوستن به ناتو از همه طرف ها خواست تا برای کاهش تنش ها یک گام به عقب بردارند.

صرب‌های کوزوو انتخابات ماه گذشته در شهرهای شمالی را تحریم کردند که به آلبانیایی‌های قومی اجازه داد کنترل شوراهای محلی را علی‌رغم مشارکت اندک کمتر از 3.5 درصد از رای‌دهندگان در دست بگیرند.

دولت آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، هفته گذشته رسما شهرداران را منصوب کرد و از درخواست‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای کاهش تنش‌ها که هر دو از استقلال این منطقه در سال 2008 از صربستان دفاع کرده‌اند، سرپیچی کرد.

بسیاری از صرب‌ها خواستار عقب‌نشینی نیروهای پلیس کوزوو – که حضور آنها در شمال کوزوو مدت‌ها باعث مقاومت شده است – و همچنین شهرداران آلبانیایی نژادی که آنها را نمایندگان واقعی خود نمی‌دانند، هستند.

شکستگی و سوختگی

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل حادثه، اوایل روز دوشنبه، گروه‌هایی از صرب‌ها در مقابل ساختمان شهرداری در زوکان با اکثریت صرب‌ها با پلیس کوزوو درگیر شدند و سعی کردند وارد شوند، پس از آن مجریان قانون با شلیک گاز اشک‌آور پاسخ دادند.

نیروهای حافظ صلح ناتو در مأموریت KFOR ابتدا سعی کردند معترضان را از پلیس جدا کنند، اما بعداً با استفاده از سپر و باتوم شروع به متفرق کردن جمعیت کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش شده است.

تعدادی از معترضان با پرتاب سنگ، بطری و کوکتل مولوتف به سوی سربازان پاسخ دادند، اما به سرعت در چند صد متری ساختمان شهرداری زوکان عقب رانده شدند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که یازده سرباز ایتالیایی مجروح شدند که حال سه نفر آنها وخیم است.

ملونی گفت: «ما حملات بیشتر علیه KFOR را تحمل نخواهیم کرد. ضروری است از اقدامات یکجانبه بیشتر مقامات کوزوو اجتناب شود و همه طرف ها برای کاهش تنش ها یک گام به عقب بردارند.

ناتو حملات “بی دلیل” علیه نیروهای KFOR را به شدت محکوم کرد و افزود که چنین اقداماتی “کاملا غیرقابل قبول” است.

«خشونت باید فورا متوقف شود. ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از اقداماتی که بیشتر به تنش‌ها دامن می‌زند، خودداری کنند و وارد گفت‌وگو شوند.

ژنرال آنجلو میشل ریستوچیا، فرمانده لشگر KFOR، حملات “غیرقابل قبول” را به شدت محکوم کرد و تاکید کرد که KFOR “به انجام وظایف خود بی طرفانه ادامه خواهد داد”.

پلیس کوزوو گفت که تظاهرکنندگان “سازماندهی شده” در شهرهای شمالی کوزوو، محل سکونت بسیاری از صرب های قومی که استقلال کوزوو از صربستان را رد می کنند، تجمع کردند.

پلیس کوزوو در بیانیه ای گفت: «معترضان با استفاده از خشونت و پرتاب گاز اشک آور سعی کردند از حلقه های امنیتی عبور کرده و به اجبار وارد ساختمان شهرداری در زوکان شوند».

پلیس مجبور شد از ابزارهای قانونی مانند اسپری فلفل برای متوقف کردن معترضان و تحت کنترل درآوردن اوضاع استفاده کند.»

کوزوو در سال 2008 به طور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و بلگراد و متحدان اصلی آن روسیه و چین از به رسمیت شناختن آن امتناع کردند و عملاً از داشتن کرسی در سازمان ملل متحد جلوگیری کردند.

صرب‌های کوزوو عمدتاً به بلگراد وفادار ماندند، به‌ویژه در شمال، جایی که اکثریت را تشکیل می‌دهند و هر حرکت پریشتینا برای تحکیم کنترل خود بر منطقه را رد می‌کنند.

نگرانی بین المللی

KFOR گفت که پس از آخرین تحولات، حضور خود را در شمال کوزوو تقویت کرده است و از بلگراد و پریشتینا خواست تا برای کاهش تنش ها در گفت و گو به رهبری اتحادیه اروپا شرکت کنند.

KFOR در بیانیه‌ای گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از اقداماتی که می‌تواند به تنش‌ها دامن بزند یا باعث تشدید تنش شود، خودداری کنند».

پلیس پیش از این روز جمعه از گاز اشک آور برای متفرق کردن صرب های شمال کوزوو که به نصب شهرداران اعتراض کرده بودند، استفاده کرده بود.

بلگراد با قرار دادن ارتش خود در حالت آماده باش کامل پاسخ داد و به نیروها دستور داد تا به سمت مرز صربستان با کوزوو حرکت کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سفر به کنیا، گفت: «صرب‌ها برای حقوق خود در شمال کوزوو می‌جنگند».

لاوروف با اشاره به مداخله ناتو در بلگراد در سال 1999 که عملاً به جنگ بین نیروهای صرب و چریک های آلبانیایی قومی پایان داد، گفت: «انفجار بزرگی در قلب اروپا در حال وقوع است، جایی که ناتو در سال 1999 به یوگسلاوی تجاوز کرد.

سفیر ایالات متحده و نماینده اتحادیه اروپا شهرداران آلبانیایی تبار را به یک نشست در پریشتینا احضار کرده اند تا تنش ها را کاهش دهند.

فرانسه گفت: «این خشونت‌ها را به شدیدترین عبارات ممکن محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها، به‌ویژه دولت کوزوو می‌خواهد که اقدامات فوری برای کاهش تنش‌ها انجام دهند».

دو تیم رسانه ای از پریشتینا گزارش دادند که معترضان لاستیک های خود را بریده اند و خودروهای خود را با اسپری رنگ آمیزی کرده اند، در حالی که یک انجمن خبرنگاران محلی از مجریان قانون خواست تا یک محیط کار امن برای رسانه ها فراهم کنند.

نواک جوکوویچ فوق ستاره تنیس صرب پس از پیروزی در دور اول در مسابقات آزاد فرانسه در روز دوشنبه این پیام را نوشت: «کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید» در دوربین تلویزیونی.

جوکوویچ به خبرنگاران گفت: کوزوو مهد ما، سنگر ما، مرکز مهم ترین چیزها برای کشور ما است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام