تایوان پس از پایان رزمایش، 9 کشتی جنگی چینی، 26 هواپیما را در اطراف جزیره شناسایی کرد

تایوان پس از پایان رزمایش، 9 کشتی جنگی چینی، 26 هواپیما را در اطراف جزیره شناسایی کرد

در این تصویر که از تصاویر ویدئویی که یکشنبه توسط دوربین مدار بسته چین در دسترس قرار گرفته است، سربازان در یک مرکز فرماندهی پرتاب موشک بالستیک در حین تمرین نظامی در مکانی نامشخص در چین مانور می دهند. AP

دهلی نو: یک روز پس از اینکه پکن به بازی‌های جنگی گسترده خود پایان داد، وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشتی‌های جنگی و هواپیماهای چینی همچنان در اطراف تایوان فعالیت می‌کنند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که 9 کشتی جنگی چینی و 26 هواپیما را تا ساعت 11 صبح روز سه‌شنبه (03:00 GMT) در اطراف جزیره شناسایی کرده است.

این وزارتخانه با اشاره به مرز غیررسمی اما زمانی که تا حد زیادی به آن پایبند بود که از وسط تنگه تایوان می گذرد، گفت: «چین صبح امروز هواپیماهای نظامی را سازماندهی کرد و از خط میانه از شمال، مرکز و جنوب عبور کرد.

چین در واکنش به دیدار هفته گذشته تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تمرینات نظامی سه روزه خود را در اطراف تایوان خودگردان در روز شنبه آغاز کرد، برخوردی که هشدار داده بود اقدامات تلافی جویانه را برانگیخته است.

در این تمرین پکن حملات هدفمند را شبیه سازی کرد و محاصره جزیره را تمرین کرد.

روز دوشنبه، روز پایانی این رزمایش، این وزارتخانه اعلام کرد که 12 کشتی جنگی چینی و 91 هواپیما را در اطراف جزیره شناسایی کرده است و 54 هواپیما در حال عبور از منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی و جنوب شرقی تایوان (ADIZ) هستند.

تهاجمات ADIZ بالاترین میزان ثبت شده در یک روز از اکتبر 2021 بوده است.

وزارت دفاع افزود: در جریان این رزمایش، جت های جنگنده J15 در ناو هواپیمابر شاندونگ چین مستقر شده و از جمله هواپیماهایی بودند که از خط میانه عبور کردند.

ADIZ با حریم هوایی سرزمینی تایوان یکسان نیست و شامل منطقه بسیار بزرگتری است که با بخشی از ADIZ خود چین و حتی برخی از سرزمین اصلی همپوشانی دارد.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، ساعاتی پس از پایان رسمی رزمایش‌های نظامی روز دوشنبه، این رزمایش‌ها را محکوم کرد و گفت چین از تعامل تایوان با ایالات متحده به عنوان «بهانه‌ای برای آغاز تمرین‌های نظامی و ایجاد بی‌ثباتی در تایوان و منطقه» استفاده می‌کند.

تسای در پستی در فیس بوک گفت: «اگرچه رزمایش نظامی چین به پایان رسیده است، تیم نظامی و امنیت ملی ما همچنان به پست های خود و دفاع از کشور ادامه خواهد داد».

“با موفقیت تکمیل شد”

پس از این رزمایش سه روزه، ارتش چین اعلام کرد که وظایف مربوط به رزمایش «شمشیر مشترک» خود را «با موفقیت به پایان رسانده است».

در بازی‌های جنگی، پکن شبیه‌سازی «آب‌بندی» جزیره بود و رسانه‌های دولتی گزارش دادند که ده‌ها هواپیما «محاصره هوایی» را تمرین کرده‌اند.

ایالات متحده که بارها از چین خواستار خویشتنداری شده بود، روز دوشنبه ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس میلیوس را از طریق بخش های مورد مناقشه دریای چین جنوبی فرستاد.

نیروی دریایی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: «این عملیات آزادی ناوبری حقوق، آزادی ها و استفاده قانونی از دریا را حفظ می کند.

این استقرار باعث محکومیت چین شد که گفت کشتی به طور غیرقانونی به آب های سرزمینی این کشور نفوذ کرده است.

به طور جداگانه، پکن هشدار داد که استقلال تایوان و صلح بین تنگه‌ای «متقابلاً انحصاری» هستند و تایپه و «نیروهای خارجی» ناشناس را که از آن حمایت می‌کنند، مقصر این تنش‌ها دانست.

کاخ سفید به صراحت اعلام کرد که روابط با پکن در پی این رزمایش ها دچار مشکل شده است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام