تورم ایالات متحده به پایین ترین سطح نزدیک به دو سال اخیر رسید

تورم ایالات متحده به پایین ترین سطح نزدیک به دو سال اخیر رسید

یکشنبه، 19 مارس 2023، مردی هنگام خرید از یک فروشگاه مواد غذایی در بوفالو گروو، ایالت ایالت، به تلفن همراه خود نگاه می کند. روز چهارشنبه، وزارت کار در مورد قیمت های مصرف کننده ایالات متحده برای ماه مارس گزارش داد. عکس- AP

واشنگتن: با کاهش تورم مصرف کننده ایالات متحده در ماه مارس، مصرف کنندگان نفس راحتی می کشند. گاز و غذای ارزان‌تر برای خانوارهایی که تحت فشار افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند اما احتمالاً همچنان فدرال رزرو را در مسیر افزایش بیشتر نرخ‌های بهره نگه می‌دارند، تسکین می‌دهد.

دولت روز چهارشنبه گفت که قیمت های مصرف کننده از فوریه تا مارس فقط 0.1 درصد افزایش یافته است که از 0.4 درصد از ژانویه تا فوریه کاهش یافته و کمترین افزایش از دسامبر است.

با اندازه‌گیری نسبت به سال قبل، قیمت‌ها در ماه مارس فقط 5 درصد افزایش یافت که نسبت به رشد 6 درصدی فوریه نسبت به سال گذشته و کمترین افزایش در نزدیک به دو سال اخیر به شدت کاهش یافت. بیشتر کاهش قیمت ناشی از کاهش قیمت کالاهایی مانند گاز، خودروهای مستعمل و مبلمان است که یک سال پیش پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته بود.

با این حال، بدون احتساب هزینه های بی ثبات غذا و انرژی، به اصطلاح تورم اصلی همچنان بالاست. قیمت‌های اصلی از فوریه تا مارس 0.4 درصد و نسبت به سال قبل 5.6 درصد افزایش یافت. فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددانان خصوصی، قیمت های اصلی را معیار بهتری برای سنجش تورم اساسی می دانند. این رقم نسبت به سال گذشته در ماه مارس برای اولین بار در شش ماه گذشته افزایش یافت.

افزایش قیمت ها در بخش خدمات گسترده اقتصاد – از اجاره بها و غذای رستوران گرفته تا کوتاهی مو و بیمه خودرو – حداقل در حال حاضر تورم اصلی را بالا نگه می دارد. انتظار می‌رود که این روند باعث شود فدرال رزرو در نشست ماه مه، برای دهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش دهد.

با این حال، در گزارش روز چهارشنبه نشانه‌های مثبتی وجود داشت که نشان می‌داد فشارهای تورمی در حال کاهش است. هزینه های اجاره از فوریه تا مارس 0.5٪ افزایش یافته است که هنوز بالاست اما کمترین افزایش در یک سال است. قیمت مواد غذایی 0.3 درصد کاهش یافت. این اولین کاهش چنین کاهشی در 2 و نیم سال گذشته بود و برای آمریکایی‌هایی که از هزینه‌های غذایی به طرز دردناکی رنج می‌بردند، یک استراحت خوشایند بود.

قیمت خودروهای دست دوم که عامل اولیه تورم بالا بود، 0.9 درصد کاهش یافت، نهمین کاهش ماهانه متوالی. قیمت گاز که فقط از فوریه تا مارس 4.6 درصد کاهش یافته است، در سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است.

مقامات فدرال رزرو پیش بینی کرده اند که پس از یک ربع افزایش دیگر در ماه آینده – که نرخ معیار آنها را به حدود 5.1٪ افزایش می دهد، بالاترین حد در 16 سال گذشته – آنها افزایش خود را متوقف می کنند اما نرخ اصلی خود را تا سال 2023 افزایش می دهند. هشدار داد که اگر برای مهار تورم لازم بدانند، می توانند نرخ ها را بیشتر افزایش دهند.

زمانی که فدرال رزرو با هدف سرد کردن اقتصاد و تورم اعتبار را کاهش می‌دهد، معمولاً منجر به نرخ‌های بالاتر وام‌های مسکن، وام‌های خودرو، استقراض کارت اعتباری و بسیاری از وام‌های تجاری می‌شود. خطر این است که نرخ های استقراضی بالاتر می تواند اقتصاد را چنان تضعیف کند که باعث رکود شود.

روز سه‌شنبه، صندوق بین‌المللی پول، یک سازمان وام دهی متشکل از 190 کشور، هشدار داد که تورم بالای مداوم در سراسر جهان – و تلاش‌های بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، برای مبارزه با آن – احتمالاً رشد جهانی را در سال جاری و آینده کاهش خواهد داد.

با این وجود، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فشارهای تورمی در ماه های آینده کاهش خواهد یافت. یکی از دلایل تاسف بار کاهش تورم این است که اقتصاددانان انتظار دارند رشد در ایالات متحده در اواخر سال جاری کاهش یابد، تا حدی به این دلیل که آشفتگی در بخش بانکی ممکن است باعث شود بانک ها وام دهی را محدود کنند.

روند افزایش نرخ‌های یک ساله فدرال‌رزرو نیز شروع به خنک کردن بازار کار داغ کرده است، با داده‌های اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌ها فرصت‌های کمتری را تبلیغ می‌کنند و رشد دستمزدها نسبت به سطوح بالاتر تاریخی کند شده است.

و افزایش هزینه اجاره، که بزرگترین محرک تورم اصلی است، احتمالاً در ماه های آینده به کندی ادامه خواهد داد. براساس تدابیر دولت، اجاره بها در سال گذشته حدود 9 درصد افزایش داشته است.

با این حال، لیست آپارتمان، که تغییرات بلادرنگ در اجاره‌های جدید را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که اجاره‌بها با سرعت 2.6 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. از آنجایی که تعداد آپارتمان‌های بیشتری با افزایش‌های کوچک‌تر بازنشانی می‌شوند، داده‌های تورم دولت باید افزایش ملایم‌تری را در ماه‌های آینده نشان دهد.

فدرال رزرو همچنین بر هزینه خدمات متمرکز شده است که با سرعت های تاریخی در حال افزایش است. مقامات بانک مرکزی گفته اند که معتقدند افزایش دستمزدها اگرچه برای کارگران مفید است، اما به افزایش قیمت ها کمک می کند.

با این حال، گزارش هفته گذشته مشاغل مارس نشان داد که رشد دستمزدها در سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. کسب‌وکارها موقعیت‌های باز کمتری را ارسال می‌کنند و تعداد آمریکایی‌هایی که شغل خود را رها می‌کنند تا مشاغل جدید و عمدتاً پردرآمدتری را انتخاب کنند – که عاملی برای دستمزد بالاتر است – در حال کاهش است.

روند نگران‌کننده‌تر این احتمال است که بانک‌ها به شدت از اعطای وام برای حفظ وجوه پس از سقوط دو بانک بزرگ در ماه گذشته که شعله‌ور آشفتگی در ایالات متحده و خارج از آن را برانگیختند، عقب نشینی کنند. بسیاری از بانک‌های کوچکتر سپرده‌های مشتریان خود را به بانک‌های بزرگ جهانی از دست داده‌اند که به نظر می‌رسد برای ورشکستگی آن‌قدر بزرگ هستند. از دست دادن این سپرده ها احتمالاً به این معنی است که آن بانک ها وام های کمتری را به شرکت ها و افراد اختصاص خواهند داد.

بر اساس نظرسنجی فدراسیون ملی تجارت مستقل، برخی از مشاغل کوچک می گویند که در حال حاضر برای دریافت وام با مشکل مواجه هستند. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که عقب‌نشینی وام‌ها می‌تواند رشد را تا 12 ماه آینده نزدیک به نیم درصد کند کند.

کاهش سرعت اقتصاد می تواند تورم را کاهش دهد و در نتیجه به فدرال رزرو کمک کند تا به اهداف خود دست یابد. اما ضربه به اقتصاد ممکن است بزرگتر از حد انتظار باشد. در بدترین سناریو ممکن است به معنای یک رکود تمام عیار با از دست دادن میلیون ها شغل باشد.

با ورودی های AP.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام