جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهور فیلیپین درباره امنیت دریای چین جنوبی گفتگو کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهور فیلیپین درباره امنیت دریای چین جنوبی گفتگو کردند.

جو بایدن رئیس جمهور فیلیپین با فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین هنگام ملاقات در دفتر بیضی شکل کاخ سفید در واشنگتن دست می دهد. AP

موضوع اصلی گفتگو در دیدار روز دوشنبه بین جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن و فردیناند مارکوس، همتای فیلیپینی اش در کاخ سفید، چگونگی پاسخ به پیشروی تهاجمی پکن به جزایر بحرانی دریای چین جنوبی و خطوط کشتیرانی بود.

سفر چهار روزه مارکوس پس از آن انجام شد که یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی هفته گذشته به واشنگتن سفر کرد و پس از بایدن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در ژانویه در کاخ سفید دیدار کرد.

بایدن هنگام استقبال از مارکوس در دفتر بیضی شکل بر تعهد “آهنین” ایالات متحده به حفاظت از کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس برای تقویت روابط در بحبوحه تهدید فزاینده چین عازم ایالات متحده شد.

فیلیپین و چین متعهد به حل و فصل اختلافات دریایی و تقویت روابط دوجانبه هستند

مارکوس به “روزگار سخت” اشاره کرد و گفت که فیلیپین خود را در منطقه ای می بیند که “مسلماً پیچیده ترین وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان در حال حاضر است.”

بنابراین طبیعی است که فیلیپین برای تقویت، بازتعریف روابط و نقش‌هایی که در مواجهه با تنش‌های فزاینده‌ای که اکنون در جنوب می‌بینیم، به تنها شریک معاهده خود در جهان نگاه کند. دریای چین و آسیا و اقیانوسیه.»

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که سفر مارکوس – که با یک گارد افتخاری نظامی در خارج از کاخ سفید آغاز شد – اولین “در این سطح و شدت” بین دو کشور برای دهه ها بود.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «روشن است که ما از نظر تعاملات هندو-اقیانوس آرام در دوره ای عمیقاً تأثیرگذار هستیم.

کشتی ها در نزدیکی برخورد

زنگ خطر برای واشنگتن و متحدان آسیایی‌اش به صدا درآمده است، زیرا چین با اطمینان بیشتر در تلاش است تا ادعای حاکمیت خود را بر تقریباً کل دریای چین جنوبی نشان دهد – با نادیده گرفتن یک حکم بین‌المللی مبنی بر اینکه این هیچ مبنای قانونی ندارد.

تنش، همراه با هجوم مداوم شمشیر بر سر تایوان – جزیره‌ای که پکن مدعی است که به طور دموکراتیک اداره می‌شود، اما واشنگتن قول کمک به دفاع از آن را می‌دهد – دولت بایدن را بر آن داشت تا به سرعت توانایی‌های نظامی خود را تقویت کند.

فیلیپین که در نزدیکی خطوط دریایی کلیدی و تایوان قرار دارد، از جذابیت خاصی برخوردار است.

مارکوس هنگام عزیمت به واشنگتن نشان داد که از گیر افتادن بین ابرقدرت‌ها محتاط است و به خبرنگاران گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم از فیلیپین به‌عنوان پایگاهی برای هر نوع اقدام نظامی استفاده شود.»

با این حال، در این ماه، فیلیپین چهار پایگاه نظامی – علاوه بر پنج سایت موجود – را شناسایی کرد که به نیروهای آمریکایی اجازه دسترسی داده خواهد شد، از جمله یکی واقع در نزدیکی جزایر پرتنش اسپراتلی.

این دو متحد همچنین بزرگترین مانورهای نظامی خود را در هفته های اخیر انجام دادند.

این امر چین را نگران کرده است و واشنگتن را به تلاش برای ایجاد شکاف بین پکن و مانیل متهم می کند.

در یادآوری اینکه چگونه تنش های دیپلماتیک می تواند به سرعت در دنیای واقعی منعکس شود، یک کشتی چینی در 23 آوریل به سختی با یک کشتی بسیار کوچکتر گارد ساحلی فیلیپین در جزایر اسپراتلی برخورد نکرد.

عضله نظامی جدید

تمرکز مذاکرات بین بایدن و یون در هفته گذشته بر یک نقطه عطف منطقه ای دیگر بود: کره شمالی دارای سلاح هسته ای و کمونیست.

مقامات ایالات متحده با ابراز ناامیدی از اینکه چین برای مهار کره شمالی کاری انجام نداده است، اعلام کردند که یک زیردریایی هسته ای ایالات متحده به زودی از کره جنوبی بازدید خواهد کرد – اولین بازدید از این کشور در چند دهه اخیر.

در جریان سفر کیشیدا، بایدن همچنین بر تعهد پیمان آمریکا برای دفاع از ژاپن تاکید کرد. در همین حال، توکیو برای خرید زرادخانه موشک‌های تاماهاوک ساخت آمریکا در حال خرید است.

این مقام ارشد که قبل از سفر مارکوس به خبرنگاران گفت، مانیل نیز “به دنبال اطمینان خاطر و تمایل قوی برای حفظ صلح و ثبات در این دوره پیچیده است.”

رویدادهای اخیر باعث تمرکز بیشتر در هر دو پایتخت بر روی برداشتن گام‌های لازم برای ارتقای بازی‌مان و بهبود تعامل در بخش امنیتی بین ایالات متحده و فیلیپین شده است.»

اگرچه این مقام جزئیات کمی ارائه کرد، اما این مقام گفت که «دستورالعمل‌های دفاعی دوجانبه» جدید شامل «یک سری گام‌ها برای حمایت از مدرن‌سازی نیروهای مسلح فیلیپین» خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اذعان به حساسیت های فیلیپین در مورد حضور نیروهای آمریکایی، تاکید کرد که سایت هایی که قرار است توسط ایالات متحده استفاده شود، همچنان بخشی از ارتش فیلیپین هستند و «هر قدم از راه در این کشور انجام خواهد شد. هماهنگی کامل.»

او گفت: “این در مورد توانایی ما برای متحدان بهتری برای یکدیگر و انجام تعهدات خود نسبت به یکدیگر است.”

تغییر وضعیت ژئواستراتژیک در منطقه آسیا-اقیانوسیه یکی از موضوعات مهم در سفر بایدن به ژاپن برای نشست گروه هفت در اواخر ماه جاری خواهد بود.

این مقام آمریکایی گفت بایدن همچنین در این سفر جداگانه در قالب سه جانبه با رهبران ژاپن و کره جنوبی دیدار خواهد کرد. او سپس برای جلسه گروه Quad: استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده به استرالیا می رود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام