جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دیپلماسی، اصل و نسب خود را در سفر به ایرلند جشن می گیرد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دیپلماسی، اصل و نسب خود را در سفر به ایرلند جشن می گیرد

بلفاست، ایرلند شمالی: رئیس جمهور جو بایدن هنگام دیدار با اقوام دور در جمهوری ایرلند، 25 سال پیش در حالی که سفر دیپلماتیک و خانوادگی خود را آغاز کرد، بر نقش آمریکا در توقف درگیری های وحشتناک در ایرلند شمالی تاکید کرد. بازگشت او اولین بار به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده است.

قرارداد جمعه خوب که در آن روز در آوریل 1998 امضا شد و به سه دهه خونریزی در ایرلند شمالی که منجر به کشته شدن 3600 نفر شد، پایان داد، روز دوشنبه 25 ساله شد. همزمان با سفر بایدن، ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا است، این مناسبت مهم را گرامی می دارد.

در ماه مارس، مقامات بریتانیا سطح تهدید تروریستی در ایرلند شمالی را به “شدید” رساندند و به مخالفان جمهوری اسلامی ایران که با روند صلح و برنامه ریزی حملات مخالف بودند هشدار دادند. هنوز اختلافات عمیقی در میراث جنگ وجود دارد. روز دوشنبه در جریان راهپیمایی مخالفان در لندندری، یک خودروی پلیس به آتش کشیده شد و جوانان بمب‌های بنزینی پرتاب کردند.

بایدن ماه گذشته گفت که هیچ چیز برنامه سفر او را تغییر نخواهد داد.

او گفت: «آنها نمی توانند من را بیرون نگه دارند.

رئیس‌جمهور دموکرات روز سه‌شنبه سفری چهار روزه به هر دو کشور، از جمله حضور در بلفاست، پایتخت و بزرگترین شهر ایرلند شمالی را آغاز کرد. در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند؛ و در شهرستان لوث و شهرستان مایو، به ترتیب در سواحل شرقی و غربی ایرلند. او همچنین در پارلمان ایرلند سخنرانی خواهد کرد.

بایدن سه شنبه شب وارد بلفاست شود. او روز چهارشنبه حدود نیمی از روز را در آنجا سپری خواهد کرد و با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، قبل از رفتن به دانشگاه اولستر برای جشن گرفتن سالگرد توافق جمعه خوب با دیگر مقامات و بازیگران در روند صلح، دیدار خواهد کرد.

پس از آن، بایدن به دوبلین سفر می کند و سپس به کانتی لوث می رود، جایی که پیرمرد 80 ساله به اجداد ایرلندی که او بسیار به آن افتخار می کند و اغلب درباره آن صحبت می کند، شیرجه خواهد زد.

بایدن روز پنجشنبه در دوبلین با رئیس جمهور ایرلند مایکل هیگینز و نخست وزیر لئو وارادکار قبل از سخنرانی در پارلمان و ضیافت شام دیدارهای جداگانه ای برگزار خواهد کرد. ورادکار ماه گذشته در روز سنت پاتریک از بایدن در دفتر بیضی شکل دیدار کرد.

رئیس جمهور روز جمعه، آخرین روز سفر، را در شهرستان مایو سپری خواهد کرد و به بررسی شجره نامه خانواده و سخنرانی در مورد روابط بین ایالات متحده و ایرلند در مقابل کلیسای جامع قرن نوزدهمی خواهد پرداخت که به گفته کاخ سفید بخشی از آن با استفاده از آجرهای عرضه شده ساخته شده است. توسط پدربزرگ جدش، ادوارد بلوویت، آجرساز و مهندس عمران.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «رئیس‌جمهور بسیار مشتاقانه منتظر آن سفر و جشن گرفتن روابط تاریخی عمیقی است که دو کشور و دو ملت ما همچنان به اشتراک می‌گذارند.»

پایان دادن به دهه‌ها خشونت فرقه‌ای در ایرلند شمالی، دوره‌ای که به آن «مشکلات» گفته می‌شود، به معنای ایجاد تعادل بین هویت‌های رقیب در این کشور بود که زمانی که بقیه ایرلند یک قرن پیش استقلال را به دست آوردند، در بریتانیا باقی ماند. ناسیونالیست های ایرلندی در شمال – که بیشتر آنها کاتولیک هستند – به دنبال اتحاد با جمهوری ایرلند هستند، در حالی که عمدتاً اتحادیه های پروتستان خواهان ماندن در بریتانیا هستند.

توافق جمعه خوب که در 10 آوریل 1998 منعقد شد، پس از تقریباً دو سال مذاکره با حمایت ایالات متحده، گروه‌های مسلح را متعهد به توقف جنگ کرد، به سلطه مستقیم بریتانیا پایان داد و یک مجلس قانونگذاری و دولت ایرلند شمالی با قدرت مشترک بین احزاب اتحادیه‌گرا و ناسیونالیست تشکیل داد. .

اما خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، که باعث شد ایرلند شمالی بین بقیه بریتانیا و ایرلند عضو اتحادیه اروپا در وضعیت ناآرامی قرار گیرد، توازن سیاسی ظریف، از جمله سیستم تقسیم قدرت را که توسط توافقنامه صلح ایجاد شده بود، برهم زد.

مجمع ایرلند شمالی بیش از یک سال است که پس از خروج حزب اصلی اتحادیه از دولت در اعتراض به قوانین تجاری جدید برای ایرلند شمالی که پس از برگزیت به تصویب رسید، تشکیل جلسه نداده است.

توافق جدیدتر بین بریتانیا و اتحادیه اروپا که به عنوان چارچوب ویندزور شناخته می شود، به برخی از مسائل مربوط به تجارت و کالاهای ارسال شده از طریق دریای ایرلند از بریتانیای کبیر به ایرلند شمالی می پردازد. بایدن این چارچوب را به عنوان گامی مهم در حفظ صلح ستایش کرده است، اگرچه رهبران سیاسی ایرلند شمالی خواستار تغییرات شده اند.

بایدن در پاسخ به این سوال که در حالی که آماده ترک واشنگتن در مورد اولویت‌هایش برای این سفر می‌شود، گفت: «مطمئن شوید که توافق‌نامه‌های ایرلند و توافق ویندزور پابرجا هستند. حفظ صلح. این اصلی ترین چیز است.»

ماکس برگمان، مدیر برنامه اروپا، روسیه و اوراسیا در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن، گفت که انتظار دارد بایدن از این سالگرد برای برجسته کردن نقش مثبت ایالات متحده در برقراری صلح در سراسر جهان استفاده کند.

برگمان در مصاحبه ای گفت: «این یک موفقیت واقعی، 25 سال بعد، برای دیپلماسی ایالات متحده است، جایی که از ایالات متحده خواسته شد و سپس نقش بسیار مهمی در پر کردن شکاف بین دو دوست و شریک خود داشت. من فکر می کنم این لحظه ای است که نشان می دهد پیشرفت در جهان می تواند اتفاق بیفتد و ایالات متحده می تواند نقش اصلی را در آن ایفا کند.

هیجان در مورد سفر بایدن در شهر بالینا، جایی که یکی از پدربزرگ های رئیس جمهور در سال 1850 به ایالات متحده رفت، افزایش یافته است.

ساختمان‌ها رنگ‌های تازه می‌گیرند و پرچم‌های آمریکا از ویترین مغازه‌ها در بالینا، یک شهر کشاورزی شلوغ با حدود 10000 ساکن در دهانه رودخانه موی در ایرلند غربی آویزان شده است. در مرکز شهر یک نقاشی دیواری از یک بایدن درخشان وجود دارد که در سال 2020 ساخته شده است.

بسیاری از مردم بالینا و کانتی مایو اطراف آن در قرن نوزدهم به پنسیلوانیا نقل مکان کردند و بالینا با اسکرانتون، زادگاه بایدن، خواهرخوانده شد.

جو بلوویت، پسر عموی دوری که برای اولین بار در سال 2016 با بایدن در دیدار بالینا به عنوان معاون رئیس جمهور ملاقات کرد، به آسوشیتدپرس گفت که رهبر ایالات متحده متعهد شده است که پس از پیروزی در ریاست جمهوری به کشور بازگردد.

او گفت، من به بالینا برمی گردم. و مطمئناً به خدا او به بالینا باز خواهد گشت.» بلوویت گفت. “ریشه های ایرلندی او واقعا در اعماق قلبش است.”

این لوله کش 43 ساله یکی از روابط نزدیک بایدن بود که ماه گذشته برای روز سنت پاتریک به کاخ سفید دعوت شد. بلوویت گفت که این یک تجربه “سوررئال” بود. این شامل یک ملاقات خصوصی نیم ساعته با بایدن بود.

بایدن که خواهرش والری و پسرش هانتر او را در این سفر همراهی می‌کردند، اغلب سخنان عمومی خود را با سخنان مادر و پدر فقیدش همراهی می‌کرد و مرتباً از شاعران ایرلندی، از جمله سیموس هینی و ویلیام باتلر ییتس، نقل قول می‌کرد. او اخیراً به مهمانان کاخ سفید افتخار کرد که این عمارت توسط یک آمریکایی ایرلندی به نام جیمز هوبان طراحی و ساخته شده است.

مرکز تاریخ خانواده ایرلند ایرلند می گوید بایدن “در بین همه رئیس جمهورهای ایالات متحده “ایرلندی ترین” باشد. همه آنها در طول قحطی بزرگ در اواسط قرن 19 که حدود 1 میلیون نفر را کشت، به ایالات متحده رفتند.

بیش از 30 میلیون نفر در ایالات متحده یا حدود 1 از هر 10 نفر ادعا می کنند که اصل و نسب ایرلندی دارند.

این سفر همچنین یادآور نقش آمریکایی های ایرلندی در زندگی سیاسی ایالات متحده است.

ایرلند از زمانی که جان اف کندی، همچنین ایرلندی تبار، اولین کسی بود که در سال 1963 به این کشور سفر کرد، به گرمی از روسای جمهور آمریکا استقبال کرد. باراک اوباما در سال 2011 هنگامی که از دهکده کوچک مانی گال، محل زندگی یکی از بزرگان خود بازدید کرد، مورد استقبال قرار گرفت. -پدربزرگ ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام