دادگاه ایرفرانس و ایرباس را در مورد سقوط ریو-پاریس در سال 2009 تبرئه کرد

دادگاه ایرفرانس و ایرباس را در مورد سقوط ریو-پاریس در سال 2009 تبرئه کرد

پاریس: دادگاه فرانسه روز دوشنبه ایرفرانس و سازنده هواپیما ایرباس را در مورد سقوط هواپیمای ریو-پاریس در سال 2009 تبرئه کرد و گفت که اشتباهات آنها به عنوان علت فاجعه قابل اثبات نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حکم که پس از توصیه دادستان ها به دادگاه پاریس مبنی بر عدم محکومیت آن انتظار می رفت، به عنوان یک ضربه بزرگ برای خانواده های قربانیانی تلقی می شود که 14 سال کمپین عدالت را به راه انداخته اند.

در ماه اکتبر، هر دو شرکت برای تعیین مسئولیت خود در قبال بدترین فاجعه هوایی در تاریخ ایرفرانس که تمام 228 سرنشین پرواز AF447 کشته شدند، محاکمه شدند.

با پایان یافتن جلسات دادگاه هشت هفته ای در دسامبر، دادستان ها گفتند که محکوم کردن این دو غول هوانوردی که به قتل غیرعمد متهم شده بودند، اما این اتهامات را رد کردند، “غیرممکن” بود.

در صورت محکومیت، این دو شرکت با جریمه 225000 یورویی (250000 دلاری) و همچنین آسیب قابل توجهی به شهرت خود مواجه می شدند.

در حین قرائت حکم، بستگان قربانیان حاضر در دادگاه ایستادند و مات و مبهوت ظاهر شدند، سپس دوباره نشستند. ما انتظار قضاوت بی طرفانه را داشتیم، اینطور نبود. ما منزجر شده ایم. وی افزود: «از این 14 سال انتظار تنها یأس، ناامیدی و خشم باقی مانده است.

Alain Jakubowicz، یکی از وکلای آنها، افزود: “به ما گفته می شود: “مسئول اما بی گناه”. و این درست است که ما منتظر کلمه “مجرم” بودیم.”

جلسات دادگاه در پاریس بر روی نقش لوله های معیوب به اصطلاح Pitot متمرکز بود که برای اندازه گیری سرعت پرواز هواپیما استفاده می شود. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دادگاه شنیده است که چگونه یک نقص در لوله ها، که در طی طوفان میانی اقیانوس اطلس با کریستال های یخ مسدود شده بودند، باعث به صدا درآمدن آلارم در کابین هواپیمای ایرباس A330 و خاموش شدن سیستم خلبان خودکار شد.

کارشناسان فنی نشان دادند که چگونه پس از خرابی ابزار، خلبانان هواپیما را در یک صعود قرار دادند که باعث شد هواپیما از هوای زیر بال‌های خود به سمت بالا حرکت کند و در نتیجه ارتفاع را از دست بدهد.

ایرفرانس و ایرباس خطای خلبان را عامل اصلی این سانحه می دانند.

با این حال، وکلای خانواده ها استدلال کرده اند که هر دو شرکت قبل از سقوط از مشکل لوله پیتوت آگاه بودند و خلبانان برای مقابله با چنین شرایط اضطراری در ارتفاع بالا آموزش ندیده بودند.

دادگاه گفت که ایرباس مرتکب “چهار عمل بی احتیاطی یا سهل انگاری” شده است، از جمله عدم جایگزینی مدل های خاصی از لوله های پیتوت که به نظر می رسید اغلب در ناوگان A330-A340 خود منجمد می شوند و “مخفی کردن اطلاعات” از اپراتورهای پرواز.

این شرکت گفت که ایرفرانس در نحوه انتشار یادداشت اطلاعاتی در مورد لوله های معیوب به خلبانان خود مرتکب دو “عمل بی احتیاطی” شده است.

اما یک رابطه علت و معلولی به اندازه کافی قوی بین این ناکامی ها و تصادف وجود نداشت تا نشان دهد که یک جرم مرتکب شده است.

دادستان ها ابتدا در سال 2019 از اتهامات علیه این شرکت ها کنار گذاشتند، تصمیمی که خشم خانواده قربانیان را نیز برانگیخت.

دادگاه تجدیدنظر پاریس این تصمیم را در سال 2021 لغو کرد و دستور داد تا دادگاه ادامه یابد.

در طول محاکمه، نمایندگان ایرباس و ایرفرانس اظهار داشتند که این شرکت‌ها در انجام تخلفات مجرمانه مقصر نیستند.

وکلای آنها خواستار تبرئه شدند و این را به عنوان “تصمیم دشواری از دیدگاه انسانی، اما از نظر فنی و قانونی موجه” توصیف کردند.

به گزارش AFP، این شرکت در بیانیه ای پس از صدور حکم گفت: ایرفرانس “به این قضاوت توجه می کند”.

این شرکت همیشه یاد قربانیان این حادثه وحشتناک را به یاد خواهد داشت و عمیق ترین همدردی خود را با همه عزیزان آنها ابراز می دارد.

ایرباس گفت که این تصمیم با اخراج اعلام شده در پایان تحقیقات در سال 2019 “سازگار” است. این گروه همچنین “همدردی” خود را با بستگان قربانیان ابراز کرد و “تعهد کامل (خود) را از نظر هوانوردی تایید کرد. ایمنی».

(با ورودی های AFP)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام