دادگاه عالی ایالات متحده به طور موقت حکم محدود کردن دسترسی به قرص سقط جنین میفپریستون را مسدود کرد

دادگاه عالی ایالات متحده به طور موقت حکم محدود کردن دسترسی به قرص سقط جنین میفپریستون را مسدود کرد

جعبه های میفپریستون، اولین قرصی که در سقط جنین پزشکی داده می شود، برای بیماران در کلینیک تولید مثل زنان نیومکزیکو در سانتا ترزا، پرونده رویترز ایالات متحده آماده می شود.

دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه به طور موقت حکم دادگاه بدوی را که دسترسی به قرص سقط جنین میفپریستون را محدود می کرد، مسدود کرد.

دادگاه عالی با صدور یک «توقف اداری»، احکام را تا روز چهارشنبه متوقف کرد تا به احزاب اجازه دهد تا استدلال‌های خود را در این پرونده – آخرین میدان جنگ در جنگ آمریکا بر سر حقوق باروری – ارائه کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری درخواست تجدید نظر اضطراری کرد و از دیوان عالی درخواست کرد که احکام دادگاه پایین‌تر را که دسترسی به داروی میفپریستون را ممنوع یا محدود می‌کرد، مسدود کند.

این حکم به دیوان عالی کشور فرصت می دهد تا تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهد.

به امضای قاضی ساموئل آلیتو، معمار نظر پرفروش سال گذشته که حق قانونی ایالات متحده برای سقط جنین را لغو کرد، به وزارت دادگستری و گروه های ضد سقط جنین که به دنبال ممنوعیت مایفپریستون هستند تا اواسط روز سه شنبه فرصت داده می شود تا خلاصه خود را ارسال کنند.

جنیفر دالون، مدیر پروژه آزادی تولیدمثل ACLU، از اقدام دادگاه عالی استقبال کرد اما گفت که این تنها اولین قدم است.

دالون گفت: “اکنون دادگاه ها باید به این پرونده بی اساس پایان دهند – که بخشی از طرح افراط گرایان ضد سقط جنین برای ممنوعیت سقط جنین در سراسر کشور است.”

وزارت دادگستری در پرونده خود در دادگاه عالی استدلال کرد که دستورات دادگاه بدوی در مورد قرص سقط جنین “وضعیت موجود را به هم خواهد زد.”

پس از آن که قاضی تگزاس دستور منع مصرف مایفپریستون را در سراسر کشور داد

در این بیانیه آمده است: «این نتیجه مخرب به شدت به زنان، سیستم مراقبت های بهداشتی کشور، FDA (سازمان غذا و دارو) و منافع عمومی آسیب می رساند.

آخرین نبرد حقوقی هفته گذشته زمانی آغاز شد که یک قاضی محافظه کار فدرال در تگزاس در پاسخ به شکایت ائتلاف ضد سقط جنین در به چالش کشیدن تاییدیه FDA از دارو در سال 2000، دستور ممنوعیت سراسری مایفپریستون را صادر کرد.

در تصمیم خود، قاضی متیو کاکسماریک، زبانی را پذیرفت که اغلب توسط مخالفان سقط جنین استفاده می شود و می گوید که میفپریستون، که بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده را تشکیل می دهد، برای “کشتن انسان متولد نشده” استفاده می شود.

روز چهارشنبه، دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده گفت که گروه های ضد سقط جنین برای به چالش کشیدن تاییدیه این دارو توسط FDA بسیار طولانی منتظر بوده اند، اما با اعمال محدودیت هایی در استفاده از آن، آنها را به نوعی پیروز کردند.

دادگاه استیناف دسترسی به میفپریستون را از 10 هفته اول بارداری به هفت هفته اول بارداری محدود کرد و از توزیع آن از طریق پست جلوگیری کرد.

وزارت دادگستری گفت که حکم کاکسماریک که توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ منصوب شده بود، مبتنی بر “ارزیابی عمیقاً اشتباه از ایمنی مایفپریستون” بود و همچنین با تصمیم حوزه پنجم مخالفت کرد.

این دپارتمان از دیوان عالی خواست تا وضعیت موجود را حفظ کند تا رسیدگی کامل در سطح استیناف انجام شود، یا اینکه پرونده را به صورت «تسریع» به عهده بگیرد و قبل از تعطیلات تابستانی که در پایان ژوئن آغاز می شود، به استدلال ها رسیدگی کند.

آزمایشگاه دانکو، تولید کننده میفپریستون، که با نام تجاری Mifeprex به بازار عرضه می کند، همچنین در یک پرونده جداگانه از دیوان عالی درخواست کرده بود که احکام دادگاه های بدوی را متوقف کند و گفت که آنها خطر ایجاد “هرج و مرج نظارتی” را دارند.

این شرکت خاطرنشان کرد که یک دادگاه فدرال جداگانه در ایالت واشنگتن در پاسخ به شکایت 17 ایالت تحت حاکمیت دموکرات ایالات متحده حکم داده است که دسترسی به میفپریستون باید حفظ شود.

دانکو گفت: “نتیجه یک برزخ غیرقابل دفاع برای Danco، برای ارائه دهندگان، برای زنان و برای سیستم های مراقبت های بهداشتی است که همه تلاش می کنند تا در این آب های ناشناخته حرکت کنند.”

بیش از دوازده ایالت ایالات متحده قوانینی را تصویب کرده اند که سقط جنین را ممنوع یا به شدت محدود می کند، از زمانی که دادگاه عالی تحت تسلط محافظه کاران در سال گذشته، حکم برجسته رو علیه وید را لغو کرد که حق قانونی برای این رویه را برای نیم قرن تضمین کرده بود.

در جدیدترین پیشرفت، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، لایحه‌ای را امضا کرد که اکثر سقط جنین‌ها را در ایالت جنوبی پس از شش هفته ممنوع می‌کند، حتی قبل از اینکه بسیاری از زنان بدانند باردار هستند.

میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در 10 هفته اول بارداری استفاده شود. این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.

در حالی که دادگاه عالی در حال بررسی این بود که آیا اجازه توقف صادر کند یا خیر، حدود 30 معترض به حقوق سقط جنین در بیرون تجمع کردند.

لورا مایرز، مدیر عامل Planned Parenthood متروپولیتن واشنگتن گفت: «آنها در اینجا یک بازی واقعا خطرناک را انجام می دهند، که قضاوت علمی FDA را در مورد تأییدیه های دارویی گذشته و آینده تضعیف می کند، در حالی که زمان مراقبت های پزشکی ایمن را به عقب برمی گرداند».

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام