دادگاه عالی ایالات متحده در مورد قانونی بودن مسدود کردن منتقدان در توییتر و فیس بوک توسط مقامات دولتی تصمیم گیری می کند

دادگاه عالی ایالات متحده در مورد قانونی بودن مسدود کردن منتقدان در توییتر و فیس بوک توسط مقامات دولتی تصمیم گیری می کند

عکس فایل: فردی با موبایل به ساختمان دیوان عالی آمریکا در واشنگتن تیراندازی می کند. رویترز

واشنگتن: دیوان عالی ایالات متحده در حال بررسی ارائه لایحه ای است که به مردم این حق را می دهد که از مقامات دولتی که آنها را در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک مسدود می کنند شکایت کنند.

هیئتی از قضات دیوان عالی تصمیم خواهند گرفت که آیا قانون متمم اول قانون اساسی، مقامات دولتی را از مسدود کردن منتقدان خود در رسانه های اجتماعی منع می کند یا خیر. دیوان عالی فکر می کند که این پرونده شامل مسئله آزادی بیان است.

پس از آن که یک مرد میشیگانی پس از شکایت از یک مقام دولتی در پورت هورون که به دنبال پست‌های انتقادی شاکی درباره واکنش دولت محلی به کووید-19، او را در فیس بوک مسدود کرد، درخواست تجدید نظر کرد تا حکم دادگاه پایین‌تری علیه خود را لغو کند، این پرونده به دادگاه عالی رسید.

جدیدترین مورد، خاطرات حساب توییتر رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ را که اکنون بازسازی شده است را یادآور می شود. هفت نفر در نبرد حقوقی علیه رئیس جمهور سابق پیروز شدند و آنها را به دلیل انتشار توییت های انتقادی علیه وی مسدود کردند. دادگاه بدوی، در این مورد، تصمیم گرفت که مسدود کردن یک فرد بر اساس دیدگاه‌هایشان، متمم اول را نقض می‌کند و حق بیان را از آنها سلب می‌کند.

در تمام این موارد، سوال حقوقی یکسان باقی مانده است: “آیا مسدود کردن شخصی در رسانه های اجتماعی می تواند منجر به نقض آزادی بیان طبق متمم اول قانون اساسی شود؟”

جزئیات آخرین مورد

دادگاه عالی ایالات متحده درخواست تجدید نظر دو شاکی جداگانه را پذیرفته است.

در حالی که اولین پرونده مربوط به مرد میشیگانی است که قبلاً ذکر شد، قضات همچنین درخواست تجدید نظر دو عضو هیئت مدیره مدرسه دولتی از شهر پاوی در جنوب کالیفرنیا را در مورد حکم دادگاه بدوی به نفع والدین مدرسه ای که پس از ممانعت از ورود به مدرسه شکایت کردند، مورد بررسی قرار دادند. صفحات فیس بوک و یک حساب توییتر که توسط مقامات نگهداری می شود.

پرونده در کالیفرنیا شامل اعضای منتخب ناحیه مدرسه واحد پووی، میشل اوکانر-رتکلیف و تی جی زین است. به دنبال پست‌های انتقادی زوجی – کریستوفر و کیمبرلی گارنیر – در مورد موضوعاتی مانند نژاد و رسیدگی به امور مالی مدرسه، افسران عمومی والدین سه دانش‌آموز مدرسه را مسدود کردند.

گارنیرها علیه اوکانر و زین شکایت کردند و گفتند که حقوق آزادی بیان آنها تحت متمم اول نقض شده است.

این زوج در سال 2021 در دادگاه بدوی پیروز شدند.

در همین حال، پرونده میشیگان مربوط به کوین لیندکه است که حساب کاربری او توسط جیمز فرید مدیر شهر مسدود شده است. لیندکه از فرید در دادگاه فدرال شکایت کرد و همچنین ادعا کرد که حقوق متمم اول او نقض شده است.

در پرونده توئیتر ترامپ چه گذشت؟

پس از آنکه هفت مرد دخیل در دعوای توئیتری دونالد ترامپ در دادگاه بدوی پیروز شدند، پس از اینکه وزارت دادگستری اعلام کرد که پایان ریاست جمهوری ترامپ این پرونده را به یک «مرده نامه» تبدیل کرده است، عالیه حکم را رد کرد.

با این حال، کیتی فالو، وکیل مؤسسه اصلاحیه نایت اول در دانشگاه کلمبیا، که در شکایت علیه ترامپ شرکت داشت، گفت: «همانطور که بسیاری از دادگاه‌ها تصمیم گرفته‌اند، فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور باشد یا مدیر شهری محلی. مقامات دولتی نمی‌توانند افراد را از این انجمن‌ها بلاک کنند، فقط به این دلیل که از آنچه می‌گویند خوششان نمی‌آید.»

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را دنبال در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام.