در مورد کشور جزیره ای چه باید بدانید و اهمیت این بازدید چیست؟

در مورد کشور جزیره ای چه باید بدانید و اهمیت این بازدید چیست؟

نخست وزیر نارندرا مودی مردی پرمشغله است. نخست وزیر هند پس از بازدید از هیروشیما ژاپن برای نشست G-7 که در آن با رهبران جهان روبه‌رو شد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شوخی از او امضا خواست، نخست‌وزیر هند راهی پاپوآ گینه نو شد تا برای مجمع جزایر هند و اقیانوس آرام. همکاری (FIPIC)، گروهی از هند و 14 کشور جزیره اقیانوس آرام.

مودی یک رهبر محبوب و محبوب جهان بوده است و این یک بار دیگر در روز یکشنبه با استقبال همتای خود جیمز ماراپ در فرودگاه مشهود بود که در یک حرکت غافلگیرکننده پاهای او را لمس کرد. قابل توجه است که پاپوآ گینه نو معمولاً از هیچ رهبر که پس از غروب آفتاب به این کشور سفر می کند، استقبال تشریفاتی نمی کند.

مقالات مرتبط

تاکید نخست وزیر مودی بر تقویت روابط هند و پاپوآ گینه نو در گفتگو با نخست وزیر ماراپه

PM

تماشا کنید: نخست وزیر پاپوآ گینه نو پاهای نخست وزیر مودی را در بدو ورود لمس کرد

این اولین بار است که مودی به پاپوآ گینه نو می رود و همچنین اولین دیدار نخست وزیر هند از این جزیره است.

مودی صبح روز دوشنبه با همتای خود در پاپوآ گینه نو جیمز ماراپ و فرماندار کل این کشور جزیره باب دادائه به طور جداگانه در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله تقویت مشارکت در بخش‌های مختلف، اقدامات اقلیمی و همچنین ارتقای روابط مردم با مردم گفتگو کرد. .

همانطور که مودی به سفر خود به کشورهای جزیره اقیانوس آرام ادامه می‌دهد، بیایید نگاهی دقیق‌تر به پاپوآ گینه نو و چرایی اهمیت این بازدید بیندازیم.

درباره پاپوآ گینه نو

پاپوآ گینه نو از جنوب خط استوا تا تنگه تورس امتداد دارد که گینه نو را از شبه جزیره کیپ یورک به جنوب جدا می کند، شمالی ترین امتداد استرالیا. این سومین کشور جزیره ای بزرگ جهان است، با مساحت 4،62،840 کیلومتر مربع – تا حدودی کوچکتر از اسپانیا، یا کمی بزرگتر از کالیفرنیا.

پاپوآ گینه نو پس از اینکه از سال 1884 توسط قدرت های خارجی اداره می شد، در سال 1975 حاکمیت خود را ایجاد کرد و در سال 1975 با الیزابت دوم به عنوان ملکه به قلمرو مستقل مشترک المنافع تبدیل شد. همچنین به تنهایی به عضویت مشترک المنافع ملل درآمد.

گفته می‌شود که اولین بازدیدکننده اروپایی ممکن است خورخه دی منزس باشد که احتمالاً در سال‌های 1526-1527 در حالی که در مسیر مولوکا بود به جزیره فرود آمد. اولین تلاش اروپایی برای استعمار در سال 1793 توسط ستوان جان هیز، افسر نیروی دریایی بریتانیا، در نزدیکی Manokwari، اکنون در استان پاپوآ، اندونزی انجام شد.

امروزه پاپوآ گینه نو یکی از ناشناخته ترین کشورهای روی کره زمین است. با این حال، مناظر خیره کننده ای را ارائه می دهد که برای دوستداران طبیعت دیدنی ضروری است. این کشور جزیره ای یکی از 17 کشور “مگا متنوع” در سطح جهان است. این جنگل دارای سومین جنگل بارانی بزرگ جهان، بیش از 700 گونه پرنده و 45000 کیلومتر صخره های مرجانی است. اما سفر به این مکان آسان‌ترین راه نیست و همچنان سرزمینی است که وسایل تجملی مدرن مانند برق و آب جاری هنوز در دسترس همه نیست.

نخست وزیر مودی در پاپوآ گینه نو آنچه باید در مورد کشور جزیره ای و اهمیت این بازدید بدانید
پاپوآ گینه نو از نظر زبانی یکی از متنوع ترین کشورهای جهان است. بیشتر قبایل این کشور در مناطق دورافتاده کوهستانی زندگی می کنند و ارتباط کمی با یکدیگر دارند. تصویر فایل/AFP

پاپوآ گینه نو از نظر زبانی یکی از متنوع ترین کشورهای جهان است. بیش از 852 زبان متمایز صحبت می شود و هر یک از این جوامع دارای گروه های قومی متمایز با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود هستند.

با 600 جزیره و زمینی که از نظر جغرافیایی توسط آتشفشان ها و کوه ها جدا شده اند، بسیاری از جوامع در انزوای کامل از یکدیگر تکامل یافته اند و شباهت های کمی دارند. بخش اعظم این جوامع هزاران سال قدمت دارند و از استعمار و دیگر فشارهای مهم برای حفظ فرهنگ و زبان سنتی خود جان سالم به در برده اند – گواهی بر انعطاف پذیری و سرسختی عظیم این جوامع.

بر اساس سرشماری سال 2011، این کشور جزیره ای خانه 7.2 میلیون نفر بود – که اکثریت آنها مسیحیت هستند. جالب اینجاست که اکثریت جمعیت کشور هنوز در مناطق روستایی زندگی می کنند.

وقتی صحبت از اقتصاد کشور می شود، تولیدات کشاورزی، که بیشتر آن از کشاورزی معیشتی است، حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. در دهه 1970، اکتشافات عمده معدنی، اقتصاد پاپوآ گینه نو را از اقتصادی وابسته به محصولات گرمسیری به اقتصادی مبتنی بر مواد معدنی برای بیشتر صادرات آن تبدیل کرد. امروزه گاز، مس و طلا بیشتر از پاپوآ گینه نو صادر می شود.

نخست وزیر مودی در پاپوآ گینه نو آنچه باید در مورد کشور جزیره ای و اهمیت این بازدید بدانید
یک کارمند امنیتی در بندر مورسبی در کنار بنری با تصویر نخست وزیر پاپوآ گینه نو و نارندرا مودی هند ایستاده است. خبرگزاری فرانسه

هند و پاپوآ گینه نو

هند از سال 1975 زمانی که این جزیره از استرالیا استقلال یافت، با پاپوآ گینه نو روابط دیپلماتیک دارد. ماموریت هند در پاپوآ گینه نو در پورت مورسبی در سال 1996 افتتاح شد در حالی که پاپوآ گینه نو ماموریت خود را در دهلی در سال 2006 افتتاح کرد.

به گفته وزارت امور خارجه، حدود 3000 هندی در PNG وجود دارد که از این تعداد حدود 2000 نفر در پروژه های بخش LNG مشغول به کار هستند. دیگران شامل حسابداران رسمی، اساتید دانشگاه، معلمان مدارس، پزشکان، متخصصان فناوری اطلاعات و امور مالی و غیره هستند.

سفر مودی به پاپوآ گینه نو

در پاپوآ گینه نو، نخست وزیر نارندرا مودی سومین اجلاس سران مجمع همکاری جزایر هند و اقیانوس آرام (FIPIC)، گروهی از هند و 14 کشور جزیره اقیانوس آرام را برگزار می کند. FIPIC به عنوان یک گروه در سال 2014 در فیجی آغاز شد و دهلی نو قصد داشت در کشورهای جزیره اقیانوس آرام حضور داشته باشد. دومین نشست از این دست در سال 2015 در جیپور هند برگزار شد.

مودی در سومین دوره این نشست گفت که هند به چندجانبه گرایی اعتقاد دارد و از یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز و فراگیر حمایت می کند. او در سخنرانی در این مجمع گفت، کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام “کشورهای اقیانوسی بزرگ هستند و نه کشورهای جزیره ای کوچک”. با توجه به یک ANI مودی اظهار داشت: هند به شریک توسعه شما افتخار می کند. می توانید روی هند به عنوان یک شریک قابل اعتماد حساب کنید. ما آماده ایم تا تجربیات و توانایی های خود را بدون تردید با شما در میان بگذاریم. ما به چندجانبه گرایی اعتقاد داریم و از یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز و فراگیر حمایت می کنیم.

FIPIC در یک زمان حیاتی می آید. دهلی نو در تلاش است تا با ردپای رو به رشد چین در اقیانوس آرام مقابله کند. همانطور که آرون پراکاش رئیس بازنشسته نیروی دریایی گفت صدای آمریکا“اگر می خواهید یک پایگاه دریایی یا بندری دوستانه یا فرودگاه دوستانه بسازید، این مکان ها بسیار استراتژیک هستند و همچنین دارای منابع گسترده اقیانوسی هستند. نگرانی اصلی برای کشورهای غربی و هند این است که چند کشور از این کشورها خلأ هستند و چین تمایل دارد به سمت خلأ قدم بگذارد و آنها را پر کند.

چین ردپای خود را در منطقه از طریق طرح کمربند و جاده گسترش داده است. در سال 2022، پکن یک قرارداد امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد و در ماه مارس قراردادی را برای توسعه مجدد بندر در پایتخت خود، هونیارا، برنده شد.

علاوه بر این، پاپوآ گینه نو تمایلی به سمت چین از خود نشان داده است – نگرانی بسیار بزرگی برای کشورهای چهارگانه استرالیا، هند، ایالات متحده و ژاپن. در نوامبر 2022، جیمز ماراپ، نخست وزیر پاپوآ گینه نو، با شی جین پینگ چین در بانکوک ملاقات کرد که در آن پکن گفت که هر دو کشور “دوستان خوب، شرکای خوب و برادران خوب” هستند. ماراپه همچنین از سوی چینی ها برای بازدید از پکن برای یک “بازدید دولتی” دعوت شده است و این دعوت ماه گذشته توسط فرستاده ویژه چین در اقیانوس آرام، کیان بو، از وی انجام شد.

امید این است که سفر مودی بتواند توجه پاپوآ گینه نو را به سمت خود هدایت کند و همچنین دهلی نو را به عنوان یک قدرت جهانی در حال ظهور معرفی کند.

با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که تلاش هند برای ایجاد نفوذ در کشورهای جزیره اقیانوس آرام محدود خواهد بود زیرا نمی تواند با منابع چین مطابقت داشته باشد. «اگر خود را یک قدرت هند و اقیانوس آرام می‌دانید و بخشی از گروه چهارگانه هستید، باید به اقیانوس آرام نیز دسترسی پیدا کنید. اما اینکه آیا حفظ خودمان تا این اندازه در اقیانوس آرام در حد توانایی های ما است یا خیر، یک علامت سوال است. ما چنین جیب های عمیقی نداریم و نیروی دریایی ما نیز نسبتاً کوچک است اخبار صدای آمریکا.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام