در پی وقوع طوفان موکا در غرب میانمار، بیم آن می رود که صدها نفر که اکثرا مسلمانان روهینگیا هستند کشته شوند.

در پی وقوع طوفان موکا در غرب میانمار، بیم آن می رود که صدها نفر که اکثرا مسلمانان روهینگیا هستند کشته شوند.

در این عکس که توسط تیم اطلاع رسانی اخبار واقعی ارتش میانمار ارائه شده است، یک تیر چراغ برق متصل به ترانسفورماتور الکتریکی که توسط خطوط طوفان موکا در خیابانی در شهرستان گوا در ایالت راخین آسیب دیده است. AP

ساکنان و سازمان‌های بشردوستانه روز سه‌شنبه گفتند که صدها نفر، اکثرا مسلمانان روهینگیا، پس از طوفان آخر هفته میانمار کشته شده‌اند و تلاش‌های نجات به دلیل خسارت‌های زیرساختی به تعویق افتاد.

ایالت فقیر شده راخین میانمار از شدت طوفان موکا رنج می برد که بادهایی با سرعت 210 کیلومتر در ساعت (130 مایل در ساعت) و طوفانی را به همراه داشت که پایتخت این ایالت سیتوه را تحت تأثیر قرار داد.

این منطقه محل زندگی تعداد قابل توجهی از مسلمانان روهینگیا است، اقلیت تحت آزار و اذیت که دولت های متوالی میانمار از اعتراف آن خودداری کرده اند. بیش از یک میلیون نفر در کمپ های بزرگ در مجاور بنگلادش زندگی می کنند که از سرکوب های اخیر نظامی گریخته اند.

مقالات مرتبط

مرگ

مرگ و ویرانی: خطوط برق قطع می‌شود، ساختمان‌ها فرو می‌ریزند چون طوفان موکا بنگلادش و میانمار را درنوردیده است.

مرگ

تخلیه دسته جمعی در بنگلادش و میانمار با نزدیک شدن طوفان موکا

میانمار از زمانی که ارتش در یک کودتا در سال 2021 به قدرت رسید، تحت ناآرامی سیاسی و اقتصادی بوده است. از آن زمان در سراسر کشور جنگ بین ارتش و گروه های مسلح طرفدار دموکراسی یا قومیتی ادامه داشته است.

ساکنان ایالت راخین گزارش دادند که دست کم 100 نفر کشته شده اند و تعداد زیادی ناپدید شده و احتمال می رود که کشته شده اند، و کمک ها هنوز ارائه نشده است. بنگلادش بزرگترین قطع برق خود را در هفت ماه گذشته تجربه کرد.

رویترز نمی تواند به طور مستقل تعداد کشته ها را تأیید کند.

بر اساس ارزیابی از روستاهای متعددی که او گفت که پس از آن از آنها بازدید کرده است، به گفته یکی از ساکنان این منطقه که به دلیل نگرانی های ایمنی از شناسایی هویت خود خودداری کرد، بیش از 100 روهینگیا کشته شدند.

دو تن دیگر از ساکنان که رویترز با آنها تماس گرفت، همچنین گفتند که تعداد زیادی از مردم کشته شده‌اند، و همچنین یک منبع دیپلماتیک در جریان وضعیت قرار گرفت که جزئیاتی را ارائه نکرد.

پورتال خبری میانمار ناو گزارش داد که بیم آن می رود صدها کشته داشته باشند، در حالی که گروه های امدادی می گویند “تعداد قابل توجهی کشته شده اند”.

رسانه های دولتی میانمار از کشته شدن سه نفر خبر دادند.

سخنگوی دولت وحدت ملی در سایه دموکراسی به رویترز گفت: “ما تاییدیه مرگ حدود 400 روهینگیا، عمدتا در اطراف منطقه سیتوه را دریافت کردیم.”

این طوفان یکی از بدترین طوفان ها از زمانی بود که طوفان نرگس بخش هایی از جنوب میانمار را درنوردید و در سال 2008 نزدیک به 140000 نفر را کشت.

“سناریوی کابوس”

یک مقام سازمان ملل گفت که انتظار می رود 5.4 میلیون نفر در مسیر طوفان قرار داشته باشند که اکثریت آنها آسیب پذیر در نظر گرفته می شوند.

راماناتان بالاکریشنان در دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «این واقعاً یک سناریوی کابوس است که طوفان به مناطقی با چنین نیازهای عمیق از پیش موجود برخورد کند. او گفت که سرپناه، آب، بهداشت، و اقلام امدادی اولویت های اولیه بودند.

سازمان‌های غیردولتی گفتند که آسیب طوفان به ارتباطات و زیرساخت‌های جاده‌ای و محدودیت‌های مداوم توسط دولت نظامی میانمار، دریافت اطلاعات و رساندن کمک‌ها به منطقه آسیب‌دیده را دشوار کرده است.

مانی ماونگ از دیده بان حقوق بشر گفت: «به دست آوردن اطلاعات دقیق یا به روز دشوار است، که همچنین پاسخ به بحران را به اندازه کافی دشوارتر می کند.

سازمان امدادی غیردولتی Partners در توییتر خود نوشت: «ما در حال افزایش تلاش‌های خود برای ارائه تجهیزات امدادی حیاتی مانند برنج و برزنت به جوامع روهینگیا آسیب‌دیده از طوفان موکا هستیم.»

رسانه‌های دولتی میانمار روز سه‌شنبه گفتند که مین آنگ هلینگ، رئیس حکومت نظامی میانمار برای ارزیابی خسارت، کمک مالی و ارائه دستورالعمل‌هایی در مورد پاسخ از سیتوه بازدید کرده است.

پیش از ورود طوفان به خشکی در روز یکشنبه، حدود 400000 نفر در میانمار و بنگلادش تخلیه شدند.

دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که حدود 6 میلیون نفر در منطقه پیش از طوفان به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند که در میان آنها 1.2 میلیون نفر در داخل به دلیل درگیری های قومی آواره شده اند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام