در کتاب جدید ادعا شده است که طالبان قبل از رسیدن به هند با ارتش پاکستان “مشاوره” کرده اند

در کتاب جدید ادعا شده است که طالبان قبل از رسیدن به هند با ارتش پاکستان “مشاوره” کرده اند

به گفته حسن عباس، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان قبل از ارسال درخواستی به هند برای بازگشت دیپلمات ها و کارکنان فنی هندی به کابل، با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده وقت ارتش پاکستان دیدار کرد.

روابط هند و طالبان: روابط صمیمانه بین هند و طالبان افغانستان از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در اوت 2021 ممکن است فقط به برکت ارتش پاکستان باشد.

این ادعای انفجاری را حسن عباس – که در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن (NDU) روابط بین‌الملل تدریس می‌کند – در کتاب خود “بازگشت طالبان” که قرار است بعداً در ایالات متحده منتشر شود، مطرح کرده است. این هفته.

به گفته حسن عباس، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان قبل از ارسال درخواستی به هند برای بازگشت دیپلمات ها و کارکنان فنی هندی به کابل، با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده وقت ارتش پاکستان دیدار کرد.

روسیه، ایران، چین و پاکستان برای محکوم کردن آمریکا گرد هم می آیند، آمریکا مسئول اوضاع در افغانستان است

سازمان ملل اعلام کرد که آماده است تا در ماه مه از افغانستان به دلیل محدودیت های طالبان بر زنان خارج شود

حسن عباس در ادامه می نویسد که بازگرداندن نفوذ هند در افغانستان «بدون پاکستان نمی توانست اتفاق بیفتد».

عباس مدعی شد که ارتش پاکستان از دولت طالبان در افغانستان می‌خواهد که کمک‌های بین‌المللی و حمایت مالی دریافت کند که این امر باعث شد تا آنها سیگنال سبز را به طالبان برای برقراری مجدد روابط با هند بدهند.

به گفته عباس، پاکستان به اندازه طالبان افغانستان مشتاق حمایت مالی از افغانستان است.

در این کتاب اشاره شده است که هند منافع استراتژیک در افغانستان دارد در حالی که طالبان افغانستان به خاطر “مشروعیت و به رسمیت شناختن بین المللی” خواهان روابط با بزرگترین اقتصاد در جنوب آسیا است.

حسن نوشت: «میل طالبان ساده است – مشروعیت و به رسمیت شناختن بین المللی».

او افزود که حاکمان جدید کابل به “سرمایه گذاری های خارجی عظیم … برای بازسازی و احیای کشور” نیاز دارند و اشاره کرد که هند منابع لازم برای انجام این کار را دارد.

با این وجود، این کتاب همچنین به این واقعیت اشاره می کند که “هند اکنون به طور جدی در حال ارزیابی مجدد موقعیت خود و حرکت به سمت یک اقدام متعادل کننده در تلاش برای تعامل با طالبان و کمک به ثبات در افغانستان است.”

حسن به عنوان نمونه ای از نفوذ جنرال باجوا در افغانستان در دوران ریاست ارتش پاکستان، چگونگی بازداشت و شکنجه وزیر مالیه طالبان، هدایت الله بدری، معروف به گل آغا اسحاقزی، توسط نهادهای امنیتی پاکستان را پس از حمله به پاکستان نقل کرده است. حملات تروریستی 11 سپتامبر.

بعدها حسن مدعی شد که متقی «شخصاً او را نزد ژنرال باجوا برد تا دست دوستی دراز کند. فقط اشاره مساعد آقای باجوا به او این فرصت را داد تا وزیر مالیه افغانستان شود.

حسن همچنین در مورد سفر فیض حامد رئیس سابق آی اس آی به کابل پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان صحبت کرده است. او مدعی شد که وزارت خارجه پاکستان از جنرال فیض حامد خواسته بود که در سفارت پاکستان در کابل بماند، “اما رئیس جاسوسی که بیش از حد مطمئن بود آن را رد کرد”.

جنرال فیض حمید پس از بازگشت از افغانستان در دیدار با سیاستمداران پاکستانی از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که در آن زمان روسای استخبارات ایالات متحده (ایالات متحده آمریکا) و چین نیز به کابل سفر کرده بودند.

با این حال، به جنرال فیض حامد او گفته شد که “تنها او از او عکس گرفته شده است” و “عکس ها و کلیپ های ویدئویی از او در حال نوشیدن چای در هوتل سرنا، کابل، در فضای مجازی پخش شد”.

این کتاب استدلال می‌کند که «تصاویر بصری شواهدی از نفوذ عظیم» پاکستان بر طالبان ارائه می‌دهد و به پاکستان و همچنین طالبان آسیب می‌رساند.

این کتاب همچنین در مورد نفوذ فزاینده دولت اسلامی (داعش) در افغانستان صحبت می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این گروه تروریستی مسئولیت 262 حمله در افغانستان را از اوت 2021 – زمانی که طالبان کابل را تصرف کردند – تا اوت سال بعد بر عهده دارد.

«این روند یک دستور کار مهم در گفتگوی بین سرلشکر ندیم انجم، رئیس آی اس آی و ویلیام برنز، رئیس سیا در اوایل ماه مه 2022 در واشنگتن بود. در این کتاب آمده است: هیئت پاکستانی شامل ژنرال حمید، رئیس سابق آی اس آی نیز بود.

آقای برنز به آنها گفت که با این سرعت رشد، داعش می تواند تا اواسط سال 2023 کنترل 20 درصد از افغانستان را به دست گیرد. در پاسخ، ژنرال انجم بر نیاز به هدف قرار دادن رهبری ارشد (گروه) و به اشتراک گذاری اطلاعات تاکید کرد.

در این کتاب آمده است که در پایان این نشست: «هر دو طرف به یک نتیجه جالب رسیدند، … طالبان افغانستان دیگر تهدید اولیه برای امنیت ملی ایالات متحده و کشورهای همسایه افغانستان نیستند.»

حسن همچنین در مورد قصد چین برای تعامل با طالبان افغانستان نوشته است و خاطرنشان کرده است که “چین نه تنها سفارت خود را باز نگه داشته، بلکه از وضعیت جدید طالبان نیز استقبال کرده است” و در عین حال از شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) خواسته است تا کمک های مالی افغانستان را لغو کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام