دعوای مخالفان و دولت را توضیح داد

دعوای مخالفان و دولت را توضیح داد

ساختمان جدید پارلمان مورد انتظار، یک ساختار چهار طبقه که دارای 888 کرسی در مجلس لوک سبها و 384 کرسی در اتاق راجیا سبها است، در آستانه افتتاح خود در 28 مه، سر و صدای زیادی ایجاد کرده است.

مراسم تحلیف، که قرار است یک مناسبت مهم باشد زیرا هند با نماد دیگری از استعمار بریتانیا وداع می کند و ایده «آتمانیربهار بهارات» را می پذیرد، به یک مبارزه سیاسی بین حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و کنگره تقلیل یافته است. که ممکن است به تحریم این رویداد منجر شود.

اصلا بحث در مورد چیست؟ چرا کنگره به تحریم این رویداد فکر می کند؟ ما پاسخ ها را برای شما داریم.

مقالات مرتبط

نخست وزیر مودی ساختمان جدید پارلمان را در 28 مه افتتاح می کند

دعوای مخالفان و دولت را توضیح داد

چه تفاوتی در پارلمان جدید احتمالاً در پایان ماه مه افتتاح می شود؟

رئیس جمهور کجاست؟

اختلاف بر سر ساختمان جدید پارلمان حول محور این است که چه کسی آن را در 28 مه افتتاح خواهد کرد.

در 18 مه، دبیرخانه لوک سبها بیانیه‌ای صادر کرده بود مبنی بر اینکه نخست وزیر نارندرا مودی ساختمان جدیدی را که نماد روحیه هند متکی به خود است (Atmanirbhar Bharat) در 28 مه افتتاح خواهد کرد.

این امر کنگره و دیگر احزاب اپوزیسیون را خشمگین کرده است، آنها استدلال می کنند که باید رئیس جمهور دروپادی مورمو باشد و نه نخست وزیر نارندرا مودی که ساختمان را افتتاح کند. رئیس کنگره مالیکارجون خارگ به دولت به دلیل دعوت نکردن از رئیس جمهور دروپادی مورمو حمله کرد و گفت که دفتر رئیس جمهور به “توکنیسم تحت حکومت BJP-RSS” کاهش یافته است.

چه کسی باید ساختمان پارلمان جدید را افتتاح کند شلوغی سیاسی توضیح داد
گرافیک: Pranay Bhardwaj

در یک سری توییت در روز دوشنبه، خارگ بدون مشت گفت که حتی در مراسم پایه گذاری دو سال پیش، رئیس جمهور – رام نات کویند – در آن زمان کنار گذاشته شده است. او در ادامه نوشت: «او به تنهایی نماینده دولت، مخالفان و هر شهروندی است. او اولین شهروند هند است. افتتاح ساختمان جدید پارلمان توسط وی نماد تعهد دولت به ارزش های دموکراتیک و شایستگی قانون اساسی خواهد بود.

حمله خارگ یک روز پس از آن صورت گرفت که راهول گاندی، نماینده سابق و رئیس کنگره در توییتر گفت که رئیس جمهور باید مجلس جدید پارلمان را افتتاح کند، نه نخست وزیر.

چند تن دیگر از رهبران حزب بزرگ قدیمی نیز مخالفت خود را با مودی برای افتتاح ساختمان مثلثی در روز یکشنبه اعلام کردند. آناند شارما، رهبر ارشد این کشور روز دوشنبه در گفتگو با رسانه ها گفت: از آنجایی که حاکمیت هند، که به مردم هند واگذار شده است، در نهادی به نام پارلمان هند قرار دارد، مهم است که رئیس جمهور ساختمان جدید پارلمان را افتتاح کند.

در پاسخ به این سوال که آیا کنگره مراسم روز یکشنبه را تحریم می کند، “کنگره به عنوان حزب اصلی مخالف ابراز نگرانی کرده است و ما قویاً احساس می کنیم که صلاحیت قانون اساسی باید حفظ شود و رئیس جمهور محترم که رئیس مجلس است باید از سوی رئیس جمهور درخواست شود. دولت افتتاح کند. نخست وزیر محترم حق حضور در آنجا را دارد و ما فقط به آنچه از نظر قانون اساسی صحیح است اشاره می کنیم.

سایر نمایندگان متعلق به دیگر احزاب مخالف نیز غیبت رئیس جمهور در این مراسم را زیر سوال برده اند. رهبر کنگره Trinamool در Rajya Sabha Derek O’Brien گفت: «پارلمان فقط یک ساختمان جدید نیست. این نهادی است با سنت‌ها، ارزش‌ها، پیشینه‌ها و قوانین قدیمی – این پایه و اساس دموکراسی هند است. نخست وزیر مودی این را درک نمی کند.

غانشیام تیواری از حزب سمجوادی گفت که حزب او بر این عقیده است که “ساختمان جدید پارلمان متعلق به تمام ملت است و رئیس جمهور به عنوان رئیس پارلمان باید آن را افتتاح می کرد… همچنین می توانست لحن هندی را ایجاد کند که در آن زنان قدرت بیشتری داشته باشند. در رهبری در سیاست بگو.»

Sitaram Yechury از حزب کمونیست هند (مارکسیست) (CPI-M) خاطرنشان کرد که رئیس جمهور طبق طرح قانون اساسی هند رئیس پارلمان است. او کسی است که هر سال مجلس را احضار می کند و در اولین جلسه مجلس سخنرانی می کند. طبق قانون اساسی، رئیس جمهور است. در سال 2020 زمانی که سنگ بنای ساختمان جدید گذاشته شد، همین اتفاق افتاد. رئیس جمهور دعوت نشد. نخست وزیر همچنین از نشان ملی رونمایی کرد… این دولت عملاً هند را به شکل ریاست جمهوری تبدیل می کند.

چه کسی باید ساختمان پارلمان جدید را افتتاح کند شلوغی سیاسی توضیح داد
رئیس جمهور دروپادی مورمو در جلسه مشترک پارلمان در روز افتتاحیه جلسه بودجه در دهلی نو سخنرانی کرد. تصویر فایل/PTI

اما در واقع چه کسی ریاست پارلمان را بر عهده دارد؟

استدلال اپوزیسیون مبنی بر اینکه رئیس جمهور و نه نخست وزیر، مقر جدید قدرت هند – پارلمان – را افتتاح کنند، از خود قانون اساسی سرچشمه می گیرد. اصل 79 قانون اساسی پارلمان را چنین تعریف می کند: «برای اتحادیه پارلمانی تشکیل می شود که از رئیس جمهور و دو مجلس تشکیل می شود که به ترتیب به عنوان شورای ایالت ها و مجلس مردم شناخته می شوند.

همچنین بخوانید : 9500 کیلوگرم و ارتفاع 6.5 متر : همه آنچه باید در مورد نشان ملی بالای ساختمان جدید پارلمان بدانید

بعلاوه کلیه تصمیمات مربوط به استیضاح مجلس بر اساس اصل 85 بر عهده رئیس جمهور است. سایر اصول قانون اساسی نیز اختیارات رئیس جمهور را در مورد پارلمان مشخص می کند. به عنوان مثال، ماده 86 بیان می‌کند که «رئیس‌جمهور می‌تواند در یکی از مجلس‌های پارلمان یا هر دو مجلسی که با هم جمع شده‌اند سخنرانی کند و برای این منظور نیاز به حضور اعضا باشد».

اصل 111 قانون اساسی نیز می گوید: هیچ لایحه ای که هر دو مجلس تصویب کنند بدون موافقت رئیس جمهور به قانون تبدیل نمی شود.

چه کسی باید ساختمان پارلمان جدید را افتتاح کند شلوغی سیاسی توضیح داد
نخست وزیر نارندرا مودی از کار ساخت و ساز ساختمان جدید پارلمان بازدید می کند. تصویر فایل/PTI

یک عامل سوارکار؟

کنگره همچنین از تصمیم BJP برای افتتاح پارلمان در 28 مه، سالگرد تولد VD Savarkar، حامی هندو راشترا، ابراز ناراحتی کرده است.

آمیت مالویا، رئیس فناوری اطلاعات BJP، پیشتر در توییتی نوشته بود: «نارندرا مودی، نخست وزیر، ساختمان جدید پارلمان را در 28 مه 2023 افتتاح خواهد کرد، که همچنین صد و چهلمین سالگرد تولد Vinayak Damodar Savarkar، پسر بزرگ هند است.

جیرام رامش، سخنگوی کنگره در توییتر خشم خود را ابراز کرد و گفت: «یک توهین کامل به همه بنیانگذاران و مادران ما. رد کامل گاندی، نهرو، پاتل، بوز و دیگران. انکار آشکار دکتر امبدکار.»

حتی سوکندو سخار ری، نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت که در هفتاد و پنجمین سال استقلال هند، شایسته بود که ساختمان جدید پارلمان در 26 نوامبر – روز تصویب قانون اساسی در سال 1949 – افتتاح شود. 28 اردیبهشت ماه تولد سوارکار- چقدر مرتبط است؟ ری توییت کرد

همچنین بخوانید : اسم چیست؟ چگونه ساختمان جدید پارلمان در مرکز ردیف نامگذاری قرار دارد

BJP چه گفت؟

BJP به مخالفان، به ویژه کنگره، واکنش نشان داده و گفته است که عادت دارد به “سیاست ارزان” برای پایین آوردن دستاوردهای کشور تن دهد.

منابع در گفتگو با خبرگزاری PTI گفت که رئیس جمهور مورمو برای این مراسم تماس گرفته شده است اما او از نخست وزیر می خواهد که این کار را انجام دهد. هر زمان که اتفاق خوبی بیفتد، رهبران کنگره به سیاست ارزانی متوسل می‌شوند که در زمان راهول گاندی به ویژگی بارز آن تبدیل شده است. آنیل بالونی، سخنگوی ارشد BJP گفت: زمانی که ملت به ساخت ساختمان جدید پارلمان احساس غرور می کند، رهبران آن دوباره به پایین ترین سطح خم شده اند.

این حزب همچنین گفت که در سال 1975 ایندیرا گاندی، نخست وزیر وقت، بود که ضمیمه مجلس را افتتاح کرد و نه رئیس جمهور.

هاردیپ پوری، وزیر اتحادیه نیز وارد درگیری شد و گفت که کنگره عادت دارد در جایی که وجود نداشت، بحث‌هایی را مطرح کند. «در حالی که رئیس جمهور رئیس دولت است، نخست وزیر رئیس دولت است و پارلمان را به نمایندگی از دولت رهبری می کند که سیاست های آن در قالب قوانین اعمال می شود. رئیس جمهور عضو هیچ کدام از این دو مجلس نیست، در حالی که نخست وزیر است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام